ارسال درخواست ترک تشریفات مناقصه برای خرید ۲۵ هزار تن ریل به سازمان برنامه

مدیرکل دفتر بررسی طرح‌های راه‌آهن اعلام کرد ارسال درخواست ترک تشریفات مناقصه برای خرید ۲۵ هزار تن ریل به سازمان برنامه مدیرکل دفتر بررسی طرح‌های راه‌آهن با اشاره به انعقاد قرارداد با ذوب‌آهن برای تولید ریل گفت: قیمت مورد تفاهم در این قرارداد هر تن ۳ میلیون و ۲۵۰هزار تومان است که از مبلغ سال […]

مدیرکل دفتر بررسی طرح‌های راه‌آهن اعلام کرد

ارسال درخواست ترک تشریفات مناقصه برای خرید ۲۵ هزار تن ریل به سازمان برنامه

مدیرکل دفتر بررسی طرح‌های راه‌آهن با اشاره به انعقاد قرارداد با ذوب‌آهن برای تولید ریل گفت: قیمت مورد تفاهم در این قرارداد هر تن ۳ میلیون و ۲۵۰هزار تومان است که از مبلغ سال ۹۶ بیش‌تر است اما در راستای داخلی‌سازی ریل پذیرفتیم.

به گزارش فارس، نشست هم‌اندیشی با موضوع‌ «چالش‌های تولید ریل ملی» ‌با حضور محسن‌نوروزی‌، مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرح‌های راه‌آهن شرکت ساخت، مهدی‌صیدگر، معاون اداره‌کل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و امراللهی معاون مدیر پروژه دوخطه‌سازی و قطارهای حومه‌ای راه‌آهن برگزار شد.

البته تلاش شد مسؤولان و یا نمایند‌ه‌ا‌ی از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به عنوان متولی تولید ریل ملی نیز در این هم‌اندیشی حضور یابند که تلاش‌ها در این‌باره به نتیجه نرسید و مسؤولان ذوب‌آهن به صورت سازمانی حاضر به شرکت در این هم‌اندیشی نشدند.

به هر حال مقرر شد دستاورد خبری این هم‌اندیشی در قالب ۳ گزارش روی خروجی خبرگزاری ما قرار گیرد.

آنچه امروز مطالعه می‌کنید، مشروح سؤالات شرکت‌کنندگان در این نشست و خبرنگاران ما و پاسخ محسن‌نوروزی‌ مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرح‌های راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این حوزه است و دو گزارش دیگر در این حوزه، در روز‌های آتی منتشر خواهد شد.

در ابتدا توضیحاتی درباره اهمیت تولید داخلی ریل به جای واردات این محصول داشته باشید.

واردات ریل از چند منظر دارای اشکالات جدی است، یک مسأله خروج ارز از کشور هست و مسأله دیگر پروسه طولانی خرید از خارج از کشور؛ جدا‌ از این مسایل، خرید از تولیدکننده داخلی مزایایی مانند رشد تولید ناخالص داخلی به همراه خواهد داشت و همچنین برای کشور اشتغال ایجاد می‌کند که این امتیازات موجب شد زمانی که بحث تولید ریل توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان مطرح شود، بسیار امیدوار شویم.

طبق اهداف سند چشم‌انداز بابت توسعه ریلی چه میزان ریل UIC60 در کشور نیاز است؟‌

ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل فقط به ریل UIC60 نیاز داریم، ریل U33 در خطوط فرعی و خطوط با اهمیت درجه دو استفاده می‌شود که به حوزه کاری ما مربوط نمی‌شود؛ هر کیلومتر خط ریلی به ۱۲۰ تن ریل احتیاج دارد، همچنین برای احداث خطوط ایستگاهی ۲۰ درصد به عدد یاد شده اضافه می‌کنیم، بنابراین اگر رکورد ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری برای سال ‌جاری را در نظر بگیریم، حدود ۶۲ هزار تن ریل برای احداث خطوط اصلی‌ و حدود ۱۲ هزار تن برای خطوط ایستگاهی نیاز داریم یعنی حدود در سال ۷۴ هزار تن ریل برای ساخت ۵۱۶ کیلومتر خط‌آهن نیاز داریم.

هزینه‌ای که در حال حاضر برای هر تن ریل صرف می‌شود نیز دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هست.

آیا ذوب‌آهن اعلام کرده است که تاکنون چند هزار تن ریل U33 تولید کرده و در انبار‌ها موجود دارد؟

کارخانه ذوب‌آهن ابتدا اعلام کرد که با توجه به خط تولیدی که از شرکت‌ آلمانی خریداری کرده است، آمادگی دارد ریل با طول ۳۶ متر را به تولید برساند، در آن زمان ما پیشنهاد دادیم که اگر ذوب‌آهن توانایی دارد، ریل طویل با طول ۱۰۰ متر تولید کند که البته این برای ما خیلی مطلوب‌تر است زیرا در این صورت می‌توانیم برای پروژه‌های ریل گذاری، سیستم ریل‌گذاری طویل را راه‌اندازی کنیم؛ این مسأله در آن زمان برای ذوب‌آهن میسر نبود و مسؤولان وقت اعلام کردند که در مرحله فعلی توانایی انجام این کار را ندارند.

پس از انجام مذاکرات و تفاهمات صورت گرفته، مکاتبات کماکان نویدبخش بود و ذوب‌آهن اعلام می‌کرد که ما به زودی اولین محموله‌های ریل ملی را راهی بازار خواهیم کرد و در حال حاضر تنها منتظر ایجاد بازار هستیم و بنابراین توقع داریم از طرف شما به عنوان بازار به مجموعه ما دلگرمی داده شود، پاسخ ما نیز همیشه دلگرم‌کننده بود و اعلام می‌کردیم که ما به عنوان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در کنار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت قطارهای شهری (مترو‌) مشتریان بالقوه شما هستیم و همگی از تولید داخلی ریل استقبال خواهیم کرد.

این مکاتبات‌ امسال نیز ادامه‌داشت، اواخر تابستان سال‌جاری از بخش بازرگانی ذوب‌آهن به ما اعلام کردند که آماده‌ عقد قرارداد تولید ریل با‌ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هستند.

نتیجه این مکاتبات به کجا انجامید؟

رقمی که برای معامله ریل بین شرکت ساخت و کارخانه ذوب‌آهن‌ به تفاهم رسیدیم، ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر تن بود، این قیمت‌ از رقم فهرست‌بهای سال ۹۶ ‌مقداری بیش‌تر است. در فهرست بها رقم ذکر شده دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان هست که به این عدد یک ضریب بالاسری ۱٫۱۴ ضرب می‌شود که نتیجه دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌شود که باز هم از رقم پیشنهادی دوستان ذوب‌آهن کم‌تر است؛ با وجود این اختلاف در قیمت، ما رقم پیشنهادی ذوب‌آهن را پذیرفتیم و در شرکت ساخت و توسعه برای خرید ۲۵ هزار تن ریل درخواست ترک تشریفات مناقصه صادر کردیم و این درخواست را برای سازمان برنامه بودجه ارسال کردیم.

تلاش‌های مدیرعامل پیشین راه‌آهن، مقرر شد از کشور هند شمش تهیه شود و در کارخانه ذوب‌آهن نورد شود، این قضیه به کجا رسید؟‌ در بحث کیفیت ریل UIC60 تولیدیِ ذوب‌آهن، هنوز تأیید نهایی صورت نگرفته؟

خیر هنوز نمونه‌های ریل UIC60 تولید شده، مورد تأیید واقع نشده است.

این نکته را نباید نادیده گرفت که اگر قرار باشد به همین صورت مسأله پیش برود، همه کشور باید بسیج شوند تا ریل تولید شود، همان‌طور که همه نیروهای کشور متمرکز شده‌اند تا دو خودروساز به صورت انحصاری خودرو تولید کنند، به قول رییس سازمان محیط‌زیست، صنعت باید در خدمت کشور باشد نه کشور در خدمت صنعت!

آیا امکان تولید ریل توسط کارخانه‌های دیگر وجود دارد؟‌ کارخانه‌های فولادی دیگر هم می‌توانند در این بازار ورود کنند؟

 

در حال حاضر فقط ذوب‌آهن توانایی تولید ریل دارد اما انحصار وجود ندارد و به عنوان مثال فولاد خوزستان هم ‌می‌تواند در این بحث ورود‌ و خط تولید راه‌اندازی کند، البته خوب اگر به عنوان مثال سمت خوزستان و نزدیک دریا باشد، بسیار به‌صرفه‌تر هم خواهد بود و در مقایسه با اصفهان و نزدیک کویر مناسب‌تر به نظر می‌رسد.