طوفان خصوصی‌سازی دومین پالایشگاه بزرگ نفتی آرام گرفت! ؟

سرنوشت مزایده یک بلوک دولتی طوفان خصوصی‌سازی دومین پالایشگاه بزرگ نفتی آرام گرفت! ؟ گروه انرژی- دستاوردهای خصوصی‌سازی در ایران در پی مواجه شدن با دست‌اندازهای متعدد در عرصه‌های اقتصادی و مدیریتی دچار سرنوشتی مبهم و بعضاً گنگی می‌شود که در این مسیر دستیابی به اهداف اصلی را با وقت‌کشی‌های متمادی به تأخیر می‌اندازد. ماجرای […]

سرنوشت مزایده یک بلوک دولتی

طوفان خصوصی‌سازی دومین پالایشگاه بزرگ نفتی آرام گرفت! ؟

گروه انرژی- دستاوردهای خصوصی‌سازی در ایران در پی مواجه شدن با دست‌اندازهای متعدد در عرصه‌های اقتصادی و مدیریتی دچار سرنوشتی مبهم و بعضاً گنگی می‌شود که در این مسیر دستیابی به اهداف اصلی را با وقت‌کشی‌های متمادی به تأخیر می‌اندازد. ماجرای واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی در قالب یک واحد ورشکسته و زیانده یکی از همان داستان‌های دنباله‌داری است که با پشت سرگذاشتن فراز و نشیب‌های زیاد بالاخره مزایده‌‌اش برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، پس از چندین بار ناکامی، مزایده واگذاری بیش از۸۰ میلیون سهم پالایش نفت کرمانشاه در حالی در روز ۲۰ دی‌ماه سال گذشته توسط سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد که این بلوک دولتی به ارزش کل پایه یک‌هزارو۷۹۵میلیارد و۲۰۷میلیون‌ و۱۹۰۷هزار و۲۸۰ریال قیمت‌گذاری شده بود و سرانجام این میزان سهام به قیمت ۲۱۰میلیارد تومان به فروش رسید.

۳ عامل فرسوده بودن دستگاه‌ها، مدیریت دولتی و پایین آمدن ظرفیت تولید از جمله مواردی بودند که در طی سالیان متمادی، شرکت پالایش نفت کرمانشاه را به زیاندهی رسانده به‌گونه‌ای که در زمان واگذاری این شرکت با بدهی ۸۶۰ میلیارد تومانی مواجه بود و عملاً یک شرکت ورشکسته قلمداد می‌شد که نهایتاً دولت تصمیم به واگذاری آن کرد.

اختلاف‌نظراتی که در پی واگذاری جنجالی پالایشگاه در خصوص اهلیت نداشتن خریدار و یا واگذاری ارزان‌قیمت این پالایشگاه به بخش خصوصی بین دست‌اندرکاران امر پیش آمد منجر به این شد تا این پرونده به صورت موشکافانه تری از سوی مسؤولان ذی‌ربط واکاوی شود که در ادامه اعتراضاتی از سوی برخی نمایندگان صورت گرفت و موجب راه‌اندازی موج انتقادات بیشماری شد.

آبان‌ماه سال‌جاری مدیر کل پارلمانی و امور استان‌های اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که برخی از واگذاری‌ها حیات خلوت دولتی‌ها شده است، گفته بود: مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کرمانشاه پر از دست‌انداز است.

جوادزمانی تأکید کرده بود: راهکار دیگر اقتصادی جهت کاهش تصدی‌گری دولتی، واگذاری امور در قالب اصل ۴۴ است که مقام‌معظم‌رهبری نیز به آن توجه ویژه دارد که متأسفانه می‌بینیم واگذاری‌ها هم به نتیجه نرسیده و آن هم علت دارد چراکه بعضی از واگذاری‌ها حیاط‌خلوت دولتی‌ها شده است. در حال حاضر اغلب شرکت‌های دولتی ضررده هستند ولی موقعی که همین شرکت‌ها واگذار می‌شوند، برخی افراد می‌گویند مردم ضرر می‌کنند.

وی به موضوع ضرردهی پالایشگاه کرمانشاه قبل از واگذاری پرداخت و خاطرنشان‌کرد: پالایشگاه کرمانشاه وقتی که ضرر می‌داد، کسی جوابگوی ضرری که از جیب دولت پرداخت می‌شد، نبود.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفته بود: اگر بعضی شرکت‌ها مجانی به بخش خصوصی واگذار شوند باز هم بهتر از آن است که در دست دولت باشند، چون حداقل دولت مجبور نیست هر سال ضرر آنها را جبران کند.

به گفته وی یکی دیگر از انتقاداتی که به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه می‌شود، این است که می‌گویند پالایشگاه بسیار بیش‌تر از اینها می‌ارزد و حال اگر منتقدین مشتری دارند که می‌تواند پالایشگاه را با قیمت بیش‌تری بخرد بسم‌ا… او را به دولت معرفی کنند.

تبدیل وضعیت استخدامی پرسنل پس از واگذاری به بخش خصوصی

ایلنا در خصوص وضعیت مدیریت این پالایشگاه پس از واگذاری نوشت؛ یکی از اقدامات قابل توجه و تحسین‌برانگیز شرکت پالایش نفت کرمانشاه پس از خصوصی‌سازی این بود که حدود ۴۰۰ نفر از پرسنل این شرکت که هیچ قرارداد مستقیمی با شرکت نداشته و در واقع نیروهای پیمانکاری قلمداد می‌شدند به صورت مستقیم با خود شرکت پالایش نفت کرمانشاه قرارداد بستند و در واقع از نیروی پیمانکاری به پرسنل قراردادی شرکت تبدیل شدند که این اقدام مورد استقبال و رضایت کامل این پرسنل قرار گرفت. همچنین با انجام این کار یکسری از مزایا و پاداش‌ها به این پرسنل تعلق گرفت که در زمان دولتی بودن هرگز چنین مزایا و پاداش‌هایی را دریافت نمی‌کردند.

به دلیل فرسوده بودن دستگاه‌های پالایشی این شرکت قبل از واگذاری آن به بخش خصوصی ظرفیت تولید بین ۱۸ تا ۲۰ هزار بشکه در روز بود که با روی کار آمدن مدیریت بخش خصوصی و ظرفیت تولیدی این شرکت به ۲۴ تا ۲۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

از آنجایی که مدیریت بخش خصوصی شرکت پالایش نفت کرمانشاه اصلی‌‌ترین هدف خود را بر مبنای توسعه این شرکت قرارداده لذا برنامه‌های بسیار مدونی در همین راستا دارد که اصلی‌‌ترین آنها راه‌اندازی برج وکیوم است که با راه‌اندازی این برج در واقع نفت کوره پالایشگاه که اصلی‌‌ترین عامل زیان‌دهی این مجموعه است، به اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بنزن‌زدایی از هگزان دیگر طرح توسعه‌ای در این شرکت است که با روی کار آمدن مدیریت بخش خصوصی با جدیت ویژه‌ای دنبال شده و در حال حاضر مراحل نهایی طرح مطالعاتی خود را پشت سر گذرانده و در آینده‌ای نزدیک کلنگ‌زنی آن انجام خواهد گرفت.

 

در مجموع شرکت پالایش نفت کرمانشاه در مدت یکسال اخیر که خصوصی‌سازی شده با سرعت چشمگیری مسیر پیشرفت و توسعه همه‌جانبه را در پیش گرفته و تمام اقدامات انجام شده در این شرکت نوید آن را می‌دهد که پالایشگاه کرمانشاه روز به روز موفق‌تر و در عرصه صنعت ملی نفت ایران درخشان‌تر خواهد درخشید.