بسیاری از بنگاه‌های تولیدی براساس تقاضا ایجاد نشده‌اند

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق کرمان بسیاری از بنگاه‌های تولیدی براساس تقاضا ایجاد نشده‌اند گروه تجارت- رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق کرمان گفت: مراکزی که متولی سرمایه‌گذاری هستند و وظیفه جذب سرمایه‌گذار را برعهده دارند باید یک تیم مشاوره‌ای قوی داشته باشند اما اتاق کرمان نیز بر روی این موضوع کار کرده است […]

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق کرمان

بسیاری از بنگاه‌های تولیدی براساس تقاضا ایجاد نشده‌اند

گروه تجارت- رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق کرمان گفت: مراکزی که متولی سرمایه‌گذاری هستند و وظیفه جذب سرمایه‌گذار را برعهده دارند باید یک تیم مشاوره‌ای قوی داشته باشند اما اتاق کرمان نیز بر روی این موضوع کار کرده است و تعدادی از اعضای کمیسیون صنعت ‌و معدن برای ارایه مشاوره به فعالان اقتصادی اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس جبالبارزی در نشست کمیسیون صنعت ‌و معدن اظهارکرد: بسیاری از بنگاه‌های تولیدی براساس تقاضا ایجاد نشده‌اند و یکی از معضلات این بنگاه‌ها عرضه بیش از تقاضا است و به دلیل تأمین نشدن هزینه‌ها و بدهی‌های معوقه آنها، تعدادی از این واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند.

وی تصریح‌کرد: در ابتدا باید بررسی شود که چه طرح‌هایی در کشور توجیه اقتصادی دارند و منابع مزیت‌دار شناسایی و با توجه به نیاز بازار، واحدهای تولیدی فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند.

جبالبارزی، با اشاره به مزایای طرح رونق تولید عنوان‌کرد: در این طرح واحدهای تولیدی زیر ۱۰۰ نفر که دارای چک برگشتی یا بدهی معوق هستند در صورت وجود بازار می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند و این طرح از خرداد ماه امسال در استان عملیاتی شده است.

وی در ادامه از بانک‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی یاد کرد و افزود: نگاه سیستم بانکداری باید عوض شود، بانک‌ها باید اهلیت مشتری خود را مورد بررسی قراردهند، او را واقعی انتخاب کنند و در مورد پرداخت تسهیلات سلیقه‌ای عمل نکنند.

رییس کمیسیون صنعت‌ و معدن اتاق کرمان از مشکلات واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات سخن گفت و افزود: دولت باید منابع ارزان را در اختیار بانک یا صندوق‌های ریسک‌پذیر بگذارد تا بنگاه‌ها این منابع را دریافت کنند و اگر این واحدهای تولیدی نتوانستند تسهیلات را بازپرداخت کنند، دولت به حمایت از آنها بشتابد.

جبالبارزی ادامه‌داد: طبق مصوبه ستاد فرماندهی در سال ٩٥ مقرر شد که اظهارنامه مالیاتی سال ١٣٩٤ بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد قبول واقع شده و برگه قطعی مالیاتی صادر شود که متأسفانه با توجه به ابلاغ دیرهنگام آن تقریباً اجرایی نشد و تقاضا داریم برای سال مالی ١٣٩٥ این مصوبه هرچه سریع‌تر تصویب و اجرایی شود.

وی بیان‌کرد: شرکت‌های بزرگ استان نیازهای خود را تا حد امکان از تولیدکنندگان داخل استان تأمین نمایند.

رییس کمیسیون صنعت‌ و معدن اتاق کرمان، با اشاره به بررسی بودجه ۹۷ در مجلس بیان‌کرد: به نظر می‌آید سهم مالیاتی استان کرمان افزایش یافته است. سال گذشته دو هزار و۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با اعتراض بخش خصوصی و بیان این‌که توان استان بیش از دوهزارو۲۰۰ میلیارد تومان نیست همین رقم در مجلس تصویب شد ولی بعد دو هزار و۶۰۰ میلیارد به سازمان مالیاتی ابلاغ شد.

وی در ادامه افزود: گویا در سال آینده سهم مالیات استان را می‌خواهند به دو هزار و۹۰۰ میلیارد تومان برسانند در صورتی‌که توان استان بیش از دو هزار میلیارد تومان نیست.

رییس کمیسیون صنعت ‌و معدن اتاق کرمان با اشاره به لزوم فعالیت پنجره واحد سرمایه‌گذاری گفت: باید دستگاه‌های اصلی متولی صدور مجوز در یک مکان مستقر شده و کار‌ها در یک نقطه انجام شوند تا سرمایه‌گذار دچار سردرگمی نشود، اما در حال حاضر سرمایه‌گذار بین دستگاه‌های مختلف پاس‌کاری می‌شود و کار او در مدت زمان مشخص انجام نمی‌شود.

جبالبارزی بیان‌کرد: برای ایجاد تسهیل در امور و رفع موانع، پنجره واحد سرمایه‌گذاری در فضای حقیقی و فیزیکی فعالیت کند تا به مرور زمان سرمایه‌گذار بتواند درخواست خود را در فضای مجازی بدهد و به یک نقطه مراجعه کند.

 

وی در پایان پیشنهاد تشکیل یک گروه کارشناسی در استان‌ها را مطرح کرد و وظیفه آنها را بررسی تمام معوقات بانکی برشمرد تا سرمایه‌گذار واقعی از افرادی که می‌خواهند از تسهیلات سوء‌استفاده کنند، مشخص شود.