تجمیع قطعه‌سازان راه کار نجات صنعت قطعه‌سازی

تجمیع قطعه‌سازان راه کار نجات صنعت قطعه‌سازی مهدی قره‌داغلی- صنعت خودروسازی، یکی از حوزه‌های بسیار تأثیرگذار و درآمدزا در کشور است، هرچه این صنعت پیشرفت داشته باشد، توفیقات بیش‌تری در این حوزه حاصل می‌شود و به همان اندازه، دستاوردهای مناسب‌تری در ابعاد گوناگون فنی، صنعتی و اقتصادی به دست خواهد آمد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بنا […]

تجمیع قطعه‌سازان راه کار نجات صنعت قطعه‌سازی

مهدی قره‌داغلی- صنعت خودروسازی، یکی از حوزه‌های بسیار تأثیرگذار و درآمدزا در کشور است، هرچه این صنعت پیشرفت داشته باشد، توفیقات بیش‌تری در این حوزه حاصل می‌شود و به همان اندازه، دستاوردهای مناسب‌تری در ابعاد گوناگون فنی، صنعتی و اقتصادی به دست خواهد آمد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بنا به گفته کارشناسان، برای ساخت یک خودرو، تأمین و مهیاسازی ۱۶هزار قطعه الزامی است. در این اوضاع، چشم امید بسیاری از قطعه‌سازان به قراردادهای خودرویی است که پس از برجام منعقد شده‌اند. براساس یکی از مفاد این قرارداد با خودروسازان فرانسوی به استفاده حداقل ۴۰ درصد از قطعات داخلی معطوف می‌شود. بنابر اظهارات عده‌ای از کارشناسان علی‌رغم گذشت ماه‌ها، همچنان تا حصول پیش‌بینی‌ها، فاصله بسیاری احساس می‌شود. البته یکی از راهکارهای مهم در صنعت قطعه‌سازی تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک همکاری می‌باشد تا حرفی برای زدن داشته باشند.

ادغام قطعه‌سازان نیازمند انجام کار فرهنگی است

محمدرضانجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: ادغام قطعه‌سازان ایرانی برای انجام کار مشترک، نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های زیادی است که مهم‌ترین آن زیرساخت فرهنگی است.

محمدرضانجفی‌منش افزود: اکثر قطعه‌سازان ترجیح می‌دهند کسب و کار کوچکی برای خود داشته و به فعالیت بپردازند و روحیه کار دسته‌جمعی و گروهی در آنان ضعیف است.

این مقام صنفی با تأکید بر این‌که انتفاع اصلی در اجرای کار گروهی است، تصریح کرد: برای تحقق موضوع ادغام قطعه‌سازان باید کار فرهنگی انجام دهیم.

نجفی‌منش تصریح کرد: تجارب جهانی نیز نشان داده موضوعاتی نظیر تحقیق و توسعه (R&D) که سهم مهمی در رشد و ارتقای شرکت‌ها دارند، در شرکت‌های بزرگ شکل بهتری دارد.

قطعه‌سازان ایرانی چاره‌ای جز تجمیع ندارند

همچنین چندی پیش منصورمعظمی، رییس هیأت مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تأکید کرد: قطعه‌سازان ایرانی اگر بخواهند در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند، چاره‌ای جز تجمیع ندارند، زیرا مقیاس و اندازه آنها در حد صادراتی شدن نیست و باید با هم ادغام شوند تا قدرت رقابتشان افزایش یابد.

معظمی اظهار داشت: صنعت خودرو، صنعت استراتژیکی است که صنعت قطعه‌سازی جز لاینفک آن است و باید با هم رشد کنند.

وی افزود: متأسفانه قطعه‌سازان در سال‌های اخیر به دلایل تحریمی و کمبود نقدینگی در زمینه ارتقای تکنولوژی و نیروی انسانی سرمایه‌گذاری لازم را نکرده‌اند، بنابراین ضرورت دارد در این مورد ارتقا پیدا کنند تا بتوانند قدرت رقابت پیدا کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تأکید من بر قدرتمند شدن قطعه‌سازان از طریق ادغام است که بعضی از رسانه‌ها به اشتباه به ادغام خودروسازان اشاره کرده‌اند. قطعه‌سازان ایرانی اگر بخواهند در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند، چاره‌ای جز تجمیع ندارند، زیرا مقیاس و اندازه آنها در حد صادراتی شدن نیست و باید با هم ادغام شوند تا قدرت رقابتشان افزایش یابد.

معظمی عنوان کرد: از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت به بحث کیفیت توجه دارد و نسبت به گذشته سخت‌گیری بیش‌تری را انجام می‌دهد و این موضوع یکی از مقام وزارت به ویژه توجه به قطعه‌سازی داخلی در قراردادهای خارجی است.

وی متذکر شد: با توجه به موقعیت بسیار مناسب ایران در منطقه، ایدرو در افق ۱۴۰۴ اتصال قطعه‌سازان داخلی را به زنجیره تأمین جهانی پیش‌بینی کرده است. بر این اساس، طبق قراردادهای خودرویی پسابرجامی، شمار قطعه‌سازان ایرانی که توان صادراتی داشته باشند، افزایش خواهد یافت که این اتفاق بسیار خوب و مهمی برای توسعه کشور است.

قطعه‌سازان در کشورهای پیشرفته ادغام شده‌اند

در این رابطه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، با بیان این مطلب گفت: ۸۵ درصد یک خودرو، قطعات است و برای ارتقای این صنعت و همگام شدن با صنعت خودروسازی، نیازمند سرمایه‌گذاری و ایجاد واحد تحقیق و توسعه برای هر قطعه‌ساز هستیم.

وی اظهار داشت: براساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آغاز قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای خارجی در ابتدا با حدود ۴۰درصد ساخت داخلی خودرو باشد و متأسفانه به دلیل این‌که قطعه‌سازان داخلی نتوانستند به روز باشند، فعلاً خودروهای جدید با ۲۰درصد ساخت داخلی‌سازی استارت می‌خورد و باید به ۴۰ درصد برسد.

نعمت‌بخش با توجه به پنجمین همایش خودرو ایران که با محور «زنجیره تأمین رقابت‌پذیر» ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، تأکید کرد: صنعت قطعه‌سازی نیازمند یاری است، به‌طوری که حدود ۳ میلیارد یورو و بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تسهیلات ارزی برای آنها فراهم کند تا بتوانند ماشین‌آلات و صنایع خود را نوسازی کنند و با تجهیزات به روز شاهد تولید قطعات با کیفیت و قابل رقابت باشیم.

به گفته وی، خودروسازان بزرگ کشور در حال حاضر برای تأمین قطعات مورد نیاز، همزمان با حدود ۶۰۰قطعه‌سازی طرف هستند که رویه اشتباه و نادرستی است و چنانچه می‌خواهیم به سطح خودروسازان مطرح جهانی نزدیک شویم باید این فرایند را تصحیح و به سمت مجموعه‌سازی و ادغام قطعه‌سازان حرکت کنیم.

 

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان اظهار امیدواری کرد صنعت خودرو ایران عاملی برای تسریع در تحقق اهداف فوق باشد چراکه در این صورت علاوه بر تحول در صنعت قطعه‌سازی کشور و رقابتی شدن محصولات داخلی، می‌توانیم شاهد رونق صادرات در صنعت خودروسای نیز باشیم.