زمان ورود؛ مبنای محاسبه هزینه طرح ترافیک است

آخرین پرده از طرح جدید ترافیک شهرداری تهران زمان ورود؛ مبنای محاسبه هزینه طرح ترافیک است رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به این‌که لایحه طرح جدید ترافیک به شورا ارسال شده است، گفت: این طرح در کمیسیون سلامت تصویب شد. زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه […]

آخرین پرده از طرح جدید ترافیک شهرداری تهران

زمان ورود؛ مبنای محاسبه هزینه طرح ترافیک است

رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به این‌که لایحه طرح جدید ترافیک به شورا ارسال شده است، گفت: این طرح در کمیسیون سلامت تصویب شد.

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا با شهرداری تهران در خصوص بررسی طرح جدید ترافیک گفت: جلسه‌ای در این زمینه برگزار شد و موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دیدگاه‌های مختلفی از سوی مشاورین و کارشناسان مطرح شد و در نهایت کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر طرح جدید ترافیک تهران را تصویب کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان معتقدند با اجرای این طرح میزان ترافیک و آلودگی هوا افزایش می‌یابد، گفت: خیر، این طور نیست اتفاق خاصی که باعث آلودگی شود صورت نمی‌گیرد با توجه به توضیحات داده شده خودرو‌ها در ۳ زمان وارد محدوده می‌شوند و در هر زمان یک قیمت برای ورود در نظر گرفته شده است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر ادامه داد: افرادی که کار ضروری ندارند ورود خود را در زمان‌هایی انجام می‌دهند که قیمت کم‌تر باشد.۶۰ درصد سفر‌ها کاری و آموزشی است که به قوت خود باقی می‌ماند اما ۴۰ درصد سفر‌ها غیرضروری است و با این سیستم دیگر این سفر‌ها در پیک انجام نمی‌شود از این رو بار ترافیکی کاهش می‌یابد.

صدراعظم نوری در پاسخ به این پرسش که ترافیک از ساعت ۱۰ تا ۱۶ نیز در محدوده مرکزی ایجاد می‌شود گفت: همه افراد که ساعت ۱۰ وارد نمی‌شوند؛ زمان خود را توزیع می‌کنند. پیک ترافیک صحبگاهی و عصرگاهی قدری کاهش می‌یابد و افرادی که کار ضروری ندارند به خاطر قیمت در ساعات غیرپیک وارد می‌شوند.

وی در خصوص قیمت‌های در نظر گرفته برای طرح جدید ترافیک گفت: خودروهایی که از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ وارد می‌شوند و قبل از ساعت ۱۶ خارج می‌شوند با ضریب یک محاسبه می‌شوند، خودروهایی که از ۱۰ وارد و قبل از ۱۶ خارج می‌شوند با ضریب ۰٫۷، خودروهایی که از ۱۰ به بعد وارد و بعد از ساعت ۱۶ خارج می‌شوند ضریب یک، خودروهایی که از ساعت ۶:۳۰ و بعد از ساعت ۱۶ خارج می‌شوند با ضریب ۱٫۵ محاسبه می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار بود خودرو‌ها علاوه بر زمان ورود براساس پیمایش هزینه دهند، گفت: نه، براساس پیمایش نیست براساس زمان ورود است.

این عضو شورای شهر ادامه داد: در این طرح هر چقدر خودرو‌ها میزان آلایندگی کم‌تری داشته باشند از امتیاز و تخفیفات ویژه برخوردارند به عنوان مثال خودروهای برقی و هیبریدی با ضریب ۰٫۱ بررسی می‌شوند و خودروهایی که دارای معاینه فنی ویژه هستند با ضریب ۰٫۸ محاسبه می‌شوند؛ این کار باعث می‌شود که همه خودرو‌ها معاینه فنی ویژه بگیرند و همین امر باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که هنوز معاینه فنی برتر در برخی از معاینه فنی‌‌ها انجام نمی‌شود، گفت: معاونت حمل و نقل بر این کار اصرار دارد و به جد موضوع معاینه فنی را دنبال می‌کند تا این کار انجام شود.

نوری با تأکید بر این موضوع که این طرح تصویب می‌شود، گفت: کلیات طرح جدید ترافیک تصویب شده با توضیحاتی که شهرداری می‌دهد و ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد این طرح تأیید خواهد شد.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر افزود: شهرداری لایحه طرح ترافیک جدید را به شورا ارسال کرده؛ احتمالاً هفته آینده اعلام وصول می‌شود و به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

وی در خصوص وضعیت سهمیه‌ها در طرح ترافیک جدید گفت: ضرایب ویژه‌ای برای جانبازان بیماران خاص در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که پلیس و شورای عالی ترافیک این طرح را تصویب نکرده‌اند و پلیس اعلام کرده که این طرح خام است و نیاز به بررسی دارد، گفت: معاونت حمل و نقل هماهنگ با پلیس راهور و شورای ترافیک اقدام می‌کند و با آنها صحبت کرده و موافقت‌هایی را گرفته است.

لزوم توجه به ابعاد اجتماعی طرح جدید ترافیک

یک کارشناس ترافیک بر لزوم توجه به ابعاد مختلف اجتماعی اجرای طرح جدید ترافیکی تأکید کرد و گفت: بهترین طرح‌های ترافیکی اگر در زمان و مکان نامناسب اجرایی شود، نمی‌تواند ثمره موفقی داشته باشد.

مازیار حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ابعاد مختلف طرح جدید ترافیکی پایتخت و تغییر مقررات ورود به محدوده طرح ترافیک، گفت: معتقدم که طرح ترافیک فعلی نیاز به بازنگری دارد؛ اما مهم‌ترین مسأله این است که در تغییر هر گونه مسایل ترافیکی باید به ابعاد مختلف از جمله امکانات، تجهیزات و توجیه مردم توجه ویژه‌ای شود چرا که اگر مردم نتوانند ابعاد مختلف این طرح‌های ترافیکی را درک کنند موجبات اضطراب آنها فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که بهترین طرح‌های ترافیکی اگر در زمان و مکان نامناسب اجرایی شود، نمی‌تواند ثمره موفقی داشته باشد، گفت: یکی از اساسی‌‌ترین اهداف طرح ترافیک متناسب کردن ظرف و مظروف بوده است، اگر به نقشه ترافیکی شهر تهران نگاه کنید می‌بینید طرح به گونه‌ای طراحی شده که تمام بزرگراه‌ها خارج از محدوده هستند تا شاهد ورود ترافیک بزرگراه‌ها به معابر و شریان‌های اصلی نباشیم، پس اساس و منطق اتخاذ طرح ترافیک این بود که معابر و شریان‌های اصلی شهر که تجمع مراکز تجاری و اداری در آن است به دلیل آن‌که ظرفیت و کشش همه خودرو‌ها را ندارد قفل نشود.

وی با بیان این‌که در طرح جدید ترافیکی نیز باید به ظرفیت خیابان‌‌ها و شریان‌های اصلی شهر توجه شود، گفت: منطق اصلاح حجم خودرو‌ها باید در همه طرح‌های جدید ترافیکی لحاظ شود نه این‌که ورود به محدوده را ولو با پرداخت پول آزاد بگذاریم تا هر کسی که خواست بتواند در محدوده ترافیکی وارد شود.

 

این کارشناس ترافیکی با بیان این‌که در همه جای دنیا براساس آف و پیک ترافیک، عوارض مختلفی دریافت می‌شود تا توزیع ترافیک نرمال شود، گفت: این مسأله درست است اما به شرط این‌که محدودیت حجم خودرو‌ها فراموش نشود.