آیا انتخابات دبیرکلی کمیته ملی المپیک فرمایشی است؟

آیا انتخابات دبیرکلی کمیته ملی المپیک فرمایشی است؟ گزینه‌های دبیرکلی کمیته ملی المپیک درحالی نشستی را با اعضای کمیسیون ورزشکاران خواهند داشت که برای این مسؤولیت ایرادهایی دارند و هیچ‌کدام ششدانگ نیستند! به گزارش مهر، انتخابات کمیته ملی المپیک در شرایطی روز ۲۵ دی ماه برگزار خواهد شد که در اقدامی از پیش تصمیم‌گیری شده […]

آیا انتخابات دبیرکلی کمیته ملی المپیک فرمایشی است؟

گزینه‌های دبیرکلی کمیته ملی المپیک درحالی نشستی را با اعضای کمیسیون ورزشکاران خواهند داشت که برای این مسؤولیت ایرادهایی دارند و هیچ‌کدام ششدانگ نیستند!

به گزارش مهر، انتخابات کمیته ملی المپیک در شرایطی روز ۲۵ دی ماه برگزار خواهد شد که در اقدامی از پیش تصمیم‌گیری شده سیدرضاصالحی‌امیری گزینه اصلی ریاست این کمیته است و به نظر می‌رسد «مهندسی» در این زمینه به خوبی انجام شده است. این‌که صالحی‌امیری با چه سابقه‌ای برای این مسؤولیت در نظر گرفته شده است، پرسشی است که «مهندسی‌کنندگان» انتخابات هنوز پاسخ درستی به آن نداده‌اند.

درحالی که بسیاری از اهالی ورزش در سال‌های اخیر از حضور غیرورزشی‌ها و سیاسی‌ها در ورزش نالیده‌اند و لب به انتقاد گشوده‌اند مشخص نیست چرا این بار همه سکوت کرده‌اند تا فردی که هیچ سابقه ورزشی ندارد و تنها ارتباطش با ورزش ۳ ماه سرپرستی وزارت ورزش است برای این مسؤولیت ثبت نام کند.

اگر مبنا را رابطه خوب صالحی‌امیری با دولت قرار دهیم تا از این طریق بودجه کافی در اختیار ورزش قرار گیرد، باید این سؤال را مطرح کرد که «آیا دولت می‌خواهد گروکشی کند و اگر گزینه خودش رییس کمیته المپیک نشد، بودجه ورزش را ندهد یا سنگ‌اندازی کند؟»

جدا از ماجرای انتخاب رییس که به هر حال ظاهراً همه پذیرفته‌اند تا یک غیرورزشی مسؤول کمیته ملی المپیک شود، بحث انتخاب دبیرکل این کمیته هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مسؤولیتی که طبیعتاً نقشش از رییس پررنگ تر خواهد بود و تقریباً همه امور اجرایی تحت مسؤولیت وی خواهد بود.

برای دبیرکلی کمیته ملی المپیک پنج نفر کاندیدا شده‌اند که هیچ‌کدام از آنها شرایط کامل برای این مسؤولیت را ندارند و اعضای مجمع ناچارند از بین بد و بدتر یکی را برای این مسؤولیت انتخاب کنند.

شاهرخ شهنازی، مهدی علی‌نژاد، علی مرادی، محمد درخشان و صادق فرجی افرادی هستند که برای دبیرکلی کمیته ملی المپیک ثبت‌نام کرده‌اند. گزینه‌هایی که هر کدام ایراداتی دارند و برای این مسؤولیت ششدانگ نیستند.

با این حال رایزنی این ۵ نفر برای گرفتن رای اعضای مجمع به اوج خود رسیده و هر کدام تلاش می‌کنند نظر مجمع را جلب کنند. در بین این ۵ نفر دو گزینه شانس بالاتری دارند که یکی از رؤسای فدراسیون‌های رزمی مورد حمایت وزارت ورزش است و رایزنی‌هایی نیز صورت داده تا بتواند نظر سایرین را به خود جلب کند. هرچند این گزینه هم ایرادهایی دارد و بعید است بتواند مشکلی از ورزش حل کند.

رقیب او یکی از افراد باتجربه حوزه ورزش است که ظاهراً مورد حمایت رؤسای فدراسیون‌های ورزشی قرار دارد اما مشکلات شخصی و ممنوع‌الخروج بودنش و اتفاقاتی که پیرامونش رخ داده تا حدود زیادی شانس او را کاهش داده است.

 

سه گزینه دیگر هم هر چند از رؤسای فدراسیون‌های ورزشی و دارای تجربه بالا هستند اما بازهم برای دبیرکلی بی‌ایراد نیستند و بعید است بتوانند در مسؤولیت جدید موفق باشند. با این حال ۵ گزینه دبیرکلی به نشست کمیسیون ورزشکاران می‌روند تا با ارایه برنامه‌ها و اهداف شان در این مسؤولیت، زمینه گرفتن ۶ رأی این کمیسیون را فراهم کنند.