دولت به جایی رسیده که از هر فرصتی برای درآمدزایی بهره می‌برد

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران دولت به جایی رسیده که از هر فرصتی برای درآمدزایی بهره می‌برد عضو‌ هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که دولت و مجلس می‌خواهد از تمام امکانات موجود استفاده کند و به قول معروف کار به جایی رسیده که از هر فرصتی برای درآمدزایی باید بهره برد، گفت: کمیسیون تلفیق […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

دولت به جایی رسیده که از هر فرصتی برای درآمدزایی بهره می‌برد

عضو‌ هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که دولت و مجلس می‌خواهد از تمام امکانات موجود استفاده کند و به قول معروف کار به جایی رسیده که از هر فرصتی برای درآمدزایی باید بهره برد، گفت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای فروش اموال در اختیار سازمان تملیکی به منظور افزایش درآمدزایی دولت را مجاز شمرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق تهران یحیی‌آل‌اسحاق تصریح‌کرد: این اقدام مجلس در بازه زمانی بررسی لایحه بودجه آثاری دارد و البته پیامی. پیام این است که دولت از نظر درآمدی و مجلس از نظر تنظیم بودجه به مشکل خورده‌اند و درآمد و هزینه‌ها در بودجه با هم نمی‌خواهند. به این دلیل دولت و مجلس می‌خواهد از تمام امکانات موجود استفاده کند و به قول معروف کار به جایی رسیده که از هر فرصتی برای درآمدزایی باید بهره برد.

وی افزود: نکته دوم در ارتباط با اموالی است که در اختیار سازمان تملیکی به دلیل عدم ورود از مبادی رسمی و پرداخت تعرفه وارداتی قرار گرفته است.

این فعال اقتصادی ادامه‌داد: این اموال قاچاق به‌طور عمده از استاندارد لازم برای عرضه در بازار داخلی برخوردار نیست. علاوه بر عدم پرداخت عوارض گمرکی این اقلام سلامت عمومی جامعه را به خطر خواهد انداخت و با استانداردهای ملی همخوانی ندارد بنابراین ورود آن به بازار داخل چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

آل‌اسحاق با بیان این‌که نکته سوم این‌که به‌طور معمول فلکه بازرگانی دست دولت است تا با تعیین میزان و تعرفه مقرر در هر زمان که منافع تولیدکننده داخلی ایجاب می‌کرد، حجم واردات را کم و زیاد کند، گفت: کالای قاچاق علاوه بر به خطر انداختن سلامت عمومی جامعه به دلیل عرضه ارزان در بازار به منافع تولیدکننده آسیب می‌زند.

وی افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق کشف می‌شود. در شرایطی که بازار داخل با مشکل کمبود تقاضا رو به‌روست عرضه این میزان کالا چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ حتی اگر دولت از این کالا برای تأمین اموال دولتی استفاده کند باز هم آثار زیانبار آن برای تولیدکننده داخلی باقی است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران تأکیدکرد: دولت و مجلس باید در شرایط فعلی هزینه و فایده کنند و با در نظر گرفتن کلیه ابعاد این تصمیم آن را به مرحله اجرا برسانند. در شرایط فعلی بازار داخلی با مشکل تقاضا رو به‌روست و تولید در عمل با کم‌تر از ۵۰ درصد از ظرفیت فعالیت می‌کند.

 

آل‌اسحاق یادآورشد: در این شرایط آیا می‌صرفد که دولت به اموال قاچاق به چشم یک منبع درآمد نگاه کند؟ به نظر می‌رسد که روش بهتر در این زمینه سودبردن دولت از درآمد حاصل از صادرات مجدد محصولات قاچاق است.