لغو طرح ترافیک وتو شد

پلیس مخالف تغییر روند فعلی توزیع آرم لغو طرح ترافیک وتو شد گروه اجتماعی- طرح ترافیک، طرحی ۳۷ ساله که بنا بر اصرار مدیریت جدید شهرداری تهران در حال لغو شدن قرار دارد. تنها پس از ۳ ماه از ورود تیم جدید مدیریت شهرداری تهران در مدیریت حمل و نقل ترافیک، طرحی ارایه شد که […]

پلیس مخالف تغییر روند فعلی توزیع آرم

لغو طرح ترافیک وتو شد

گروه اجتماعی- طرح ترافیک، طرحی ۳۷ ساله که بنا بر اصرار مدیریت جدید شهرداری تهران در حال لغو شدن قرار دارد.

تنها پس از ۳ ماه از ورود تیم جدید مدیریت شهرداری تهران در مدیریت حمل و نقل ترافیک، طرحی ارایه شد که بر مبنای آن طرح ترافیک به شکل سابق کلاً حذف و جای آن قرار شد، طرحی با معیارهای روز دنیا جایگزین شود.

طرح ترافیک اصلی در حال حاضر ۳۲ کیلومتر را در برمی‌گیرد که جمعیت ساکن آن ۵۶۳ هزار و ۴۰۶ نفر هستند و ۱۲۵ معبر ورودی دارد که حجم متوسط ورود خودرو‌ها در سال ۹۶ به این محدوده ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. همچنین در طرح زوج و فرد که محدوده آن ۸۸٫۵ کیلومتر است یک میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۰۲ نفر را شامل می‌شود که حجم ورودی خودرو به محدوده زوج و فرد ۴۹۵ هزار خودرو است.

اما شهرداری تهران ویژگی‌هایی در طرح جدید اعلام کرده است. نخست آن‌که حق ورود شهروندان به محدوده را با ضوابط مشخص و آشکار نه به تعدادی از خودروهای سهمیه‌ای دولتی و افراد خاص بلکه به همه شهروندان اختصاص می‌دهد.

همچنین هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک برای عموم مردم به‌طور متوسط کم‌تر از وضع فعلی خواهد بود.

علاوه بر اینها در طرح جدید، خودروهایی که قبل از ساعت ۱۶ از منطقه خارج شوند ۳۳ درصد هزینه کم‌تر پرداخت می‌کنند. لغو طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه و کاهش قیمت طرح برای خودروهای کم آلاینده و دارای معاینه فنی ویژه از دیگر مواردی است که در طرح شهرداری پیش‌بینی شده است.

مدیریت اجرای این طرح به گفته طراحان آن کاملاً مبتنی بر ابزارهای جدید اینترنتی و پرداخت آنلاین است. به این صورت که هر فرد یک حساب کاربری برای خود ایجاد خواهد کرد و به میزان دلخواه آن را شارژ می‌کند و در صورت ورود به محدوده‌های طرح، هزینه به صورت خودکار کسر و صورتحساب او به روز خواهد شد.

شهرداری تهران پیش‌بینی کرده با حذف آرم‌های سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد تردد در این محدوده کاهش پیدا کند.

همچنین خودروهای شهرداری نیز باید عوارضی مشابه عوارض سایر شهروندان بپردازد. براساس پیش‌بینی‌های شهرداری افتتاح خط ۷ مترو و خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه واگن مترو نیازهای این بخش از حمل و نقل عمومی را فراهم می‌کند. این در حالی است که هنوز تزریق این میزان ناوگان به حمل و نقل عمومی قطعی نشده و مدتهاست وعده افزایش واگن به مترو و خرید اتوبوس به شهرداری‌ها داده شده است.

نقاط ضعف طرح جدید

این در حالی است که سال‌هاست وعده تزریق اتوبوس و واگن مترو به شهرداری‌ها داده شده اما اجرایی نشده است. همچنین خط ۷ مترو نیز در محدوده طرح مرکزی قرار ندارد که بتواند کمکی به مسافران تازه محدوده مرکزی شهر کند. به نظر می‌آید برای حذف این طرح مدیران شهری نیاز به صبوری و کار کارشناسی بیش‌تری دارند.

طرح پیشنهادی شهرداری نیاز به چکش‌کاری دارد

زهراصدراعظم‌نوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به طرح پیشنهادی شهرداری تهران در خصوص بازنگری طرح ترافیک گفته که طرح جدید باید چکش‌کاری شود و به صورت لایحه به شورا ارایه شود.

همچنین به گفته این عضو شورای شهر تهران، در حال حاضر دسترسی به حمل و نقل عمومی میسر نیست و لذا نباید طرح ترافیک جدید را اجرا کرد، کم‌لطفی است چراکه توزیع ایستگاه‌های اتوبوس در تهران منطقی است. البته سامانه مترو در همه نقاط شهر گسترده نشده و در حال توسعه است اما اتوبوسرانی نیز یک مد حمل و نقل عمومی است و ایستگاه‌های اتوبوس در سطح شهر در دسترس هستند.

اما مدیران شهرداری نظر دیگری دارند. محسن‌پور‌سید‌آقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفته: در دنیا سهمیه‌بندی راه کنترل ورود خودرو‌ها به محدوده طرح ترافیک نیست بلکه قیمت‌گذاری راه کنترل و سیاست‌گذاری است. طرح ترافیک از گذشته دارای پشتوانه فکری نبوده به‌طوری‌که این محدوده را منطقه ممنوعه می‌نامیدند و مشکلات از همین جا شروع شد. امروز می‌بینیم که ترافیک و مشکلات ناشی از آن همچنان پابرجاست حال آن‌که جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک از عوارض آن کم‌تر است. هر سال به سهمیه‌های طرح ترافیک هم افزوده شده و لذا باید گفت روش سهمیه‌بندی محدوده طرح ترافیک باید ذاتاً اصلاح شود.

همچنین به گفته وی یکی دیگر از اشکالات این طرح این بوده که شهرداری در جایگاه تشخیص شرف شغلی برای ورود مجاز به محدوده بوده، یعنی این‌که می‌گویند پرستاران نمی‌توانند وارد محدوده شوند ولی پزشکان می‌توانند. لذا می‌بینیم که طرح ترافیک دارای اشکالات اساسی است.

در اواخر هفته گذشته اما خبری مطرح شد مبنی بر این‌که شهرداری موافقت پلیس را برای اجرای این طرح جدید گرفته است. صدراعظم‌نوری، رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر در پاسخ به این پرسش که پلیس و شورای عالی ترافیک این طرح را تصویب نکرده‌اند و پلیس اعلام کرده که این طرح خام است و نیاز به بررسی دارد، گفت که معاونت حمل و نقل هماهنگ با پلیس راهور و شورای ترافیک اقدام می‌کند و با آنها صحبت کرده و موافقت‌هایی را گرفته است.

اما در آخرین روز هفته رییس پلیس راهور پایتخت از اجرای بدون تغییر طرح زوج و فرد در سال ۹۷ خبر داد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان این‌که نباید طرحی اجرا شود که به مردم فشار مضاعفی بیاورد، از اجرای بدون تغییر طرح زوج و فرد در سال آینده در سطح تهران خبر داد و گفت: مسأله‌ای که اکنون داریم روی آن کار می‌کنیم، بحث نحوه پرداخت است که حتماً به نفع مردم خواهد بود.

وی با بیان این‌که هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است، گفت: روی این طرح کار کارشناسی انجام می‌دهیم. تاکنون اجرای این طرح در حوزه زوج و فرد منتفی شده است و در سال ۱۳۹۷ هم مانند سال جاری این طرح بدون هیچ‌گونه تغییری اجرا خواهد شد.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا شهرداری تهران می‌تواند موافقت دستگاه‌ها را برای اجرای طرح جدیدش دریافت کند یا طرح فعلی همچنان برای سال آینده اجرا خواهد شد.