خودروسازان بازار ایران را به آمریکا ترجیح می دهند دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور گفت: بازار خودرو و قطعه ایران به قدری برای شرکتهای خارجی جذاب است که اگر مجبور به انتخاب بین بازار ایران و آمریکا شوند، کشورمان را انتخاب میکنند. در واقع بازار خودروی آمریکا دیگر آن جذابیت قبل را ندارد به […]
خودروسازان بازار ایران را به آمریکا ترجیح می دهند
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور گفت: بازار خودرو و قطعه ایران به قدری برای شرکتهای خارجی جذاب است که اگر مجبور به انتخاب بین بازار ایران و آمریکا شوند، کشورمان را انتخاب میکنند. در واقع بازار خودروی آمریکا دیگر آن جذابیت قبل را ندارد
به گزارش ایلنا، آرشمحبینژاد در خصوص خروج آمریکا از برجام تأثیر آن بر روی صنعت قطعهسازی و قراردادهای خارجی در این حوزه گفت: از نظر قانونی و مقررات بینالمللی آمریکا هیچ تأثیری نمیتواند بر روی این قراردادها داشته باشد، چون قراردادهایی که قطعهسازان تا به امروز امضا کردهاند با شرکتهایی بوده است که حتی سهامدار آمریکایی ندارند و اصولاً هیچ ارتباطی با آمریکا ندارند.
محبینژاد ادامهداد: قراردادهایی که پس از توافق هستهای امضا شد، بیشتر با کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه بوده است که مقامات سیاسی آن کشور بارها حمایت خود را از برجام اعلام کردهاند، ضمن آنکه خانم موگرینی نیز به نمایندگی از اتحادیه اروپا مدافع برجام بوده است و بنا به گفته شرکتهای اروپایی برای آنها این حمایتها مهم است پس ما نگرانی از به خطر افتادن قراردادهایمان نداریم.
محبینژاد تصریحکرد: تا به امروز در این صنعت بیش از ۳۰۰ میلیون یورو پروتکل همکاری جوینت ونچر امضا شده که البته همه آنها منجر به قرارداد نشده و برای به ثمر رسیدن نیازمند تدبیر دولت و تشویق قطعهسازان خارجی و داخلی است اما انتظار داریم تا پایان امسال (شمسی) این قراردادها نهایی شود.
وی در خصوص موارد ذکر شده در قراردادهای بینالمللی گفت: در تمام قراردادها بند فورس ماژور وجود دارد که تعبیر و تشریح آن به عهده شورای حکمیت یا طرفین خواهد بود اما چیزی در خصوص بازگشت تحریمها ذکر نشده است.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور در خصوص عکسالعمل شرکتهای خارجی در تحریمهای قبلی گفت: ما دو مدل تحریم داشتیم یکی تحریمهای بینالمللی و دیگری تحریمهایی که از سوی آمریکا اعمال شده بود.
وی ادامهداد: در دوره قبل وزارت خزانهداری آمریکا مستقیماً صنعت خودروسازی کشور را نشانه گرفته بود و هر شرکتی که با ایران کار میکرد، عملاً بازار آمریکا را از دست میداد همین عامل سبب شده بود که دیگر قطعهسازی برای حضور در ایران ریسک نکند اما امروز با شرایط ۸ سال قبل متفاوت است.
محبینژاد در پایان گفت: البته نقش دستگاه دیپلماسی کشور را نمیتوان در این خصوص نادیده گرفت و لازم است وزارت خارجه به همراه وزراتخانههای اقتصادی برای مقابله با این تصمیم آمریکا تمهیدات خاص اقتصادی را اعمال کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.