عرضه خودرو مشترک ایران و هند تا سال ۱۴۰۱

رییس هیأت مدیره عظیم خودرو اعلام کرد عرضه خودرو مشترک ایران و هند تا سال ۱۴۰۱ رییس هیأت مدیره عظیم خودرو از نهایی شدن مذاکرات به منظور طراحی پلتفرم جدید برای تولید خودرو با همکاری هندی‌ها خبر داد و گفت محصول جدید تا سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهد شد. به گزارش ایلنا، رضاعظیمی، ‌اظهارداشت […]

رییس هیأت مدیره عظیم خودرو اعلام کرد

عرضه خودرو مشترک ایران و هند تا سال ۱۴۰۱

رییس هیأت مدیره عظیم خودرو از نهایی شدن مذاکرات به منظور طراحی پلتفرم جدید برای تولید خودرو با همکاری هندی‌ها خبر داد و گفت محصول جدید تا سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، رضاعظیمی، ‌اظهارداشت که شرکت عظیم خودرو با یکی از شرکت‌های صاحب نام هندی، تفاهمنامه‌ای منعقد کرده تا با ایران قرارداد طراحی یک خودروی ملی آغاز شود یا یک تولید بازار مشترک عرضه کند که در این صورت، هزینه‌ها مشترک خواهد بود.

رییس هیأت مدیره عظیم خودرو افزود: خودروسازان هندی درصدد هستند خودروهایی با کیفیت و مقاوم تولید کنند و با توجه به این موضوع شراکت ما و هندی‌‌ها به تولید خودروهای با کیفیت منجر خواهد شد. وی همچنین اضافه‌کرد: ما به دنبال این هستیم که با طراحی داخلی بتوانیم خودروهایی با قیمت ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان تولید کرده و به تولید بالاتر از ۵۰ هزار دستگاه در سال برسیم.

او در خصوص این‌که طراحی این خودرو چقدر زمان خواهد برد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم بین یک‌سال و نیم تا ۳ سال تولید این خودرو به طول خواهد انجامید. این در حالی است که اگر طراحی از سوی عظیم خودرو خریداری شود دو سال ساخت قالب‌ها هم زمان خواهد برد و بنابراین بین ۳ تا ۵ سال زمان نیاز خواهیم داشت تا این خودرو را به بازار عرضه کنیم؛ به هرحال تصور من بر این است که اواخر سال‌جاری کار را آغاز کنیم.

در پاسخ به این سؤال که آیا خودروی تولیدی با برند ایران عرضه خواهد شد یا برند مشترکی را طراحی خواهد شد، خاطرنشان‌کرد: این امر بستگی به موفقیت ما دارد؛ اگر بتوانیم هزینه را به صورت کامل به طرف مقابل پرداخت کنیم، خودرو را با برند ایرانی تولید خواهیم کرد؛ ولی اگر هزینه آنقدر زیاد باشد که توان پرداخت نداشته باشیم مجبور به تولید مشترک خواهیم بود.

او تأکید کرد هر شرکت خودروسازی که قصد تجاری‌سازی محصول را دارد، باید حداقل ۵۰ هزار دستگاه از آن خودرو را تولید و بخشی از آن را نیز صادر کند؛ این در حالی است که در نگاه عامه مردم تصور می‌شود حتی اگر برای هر خودرو فقط ۱۰۰۰ خریدار وجود داشته باشد، باید خودروساز آن خودرو را تولید کند. باید همیشه توجه داشت که هزینه‌های سنگین تولید خودرو اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، ضمن این‌که انتظار سوددهی از تولید هر خودرو در ۳ سال اول تولید درست نیست.

 

عظیمی‌ادامه داد: خودروسازان دنیا هر ۵ سال یک‌بار، خودروهای جدید به بازار عرضه می‌کنند؛ چراکه دو تا ۳ سال اول، تنها هزینه‌های طراحی خودرو را تأمین می‌کنند. بنابراین برای تولید ۱۰ هزار خودروی ساخت داخلی پلتفرم اختصاصی ایجاد نمی‌کنند.