«حذف خوشنامی» دلیل اختلال صادرات فرآورده‌های نفتی

یک مدیر نفتی در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد «حذف خوشنامی» دلیل اختلال صادرات فرآورده‌های نفتی سمیه مهدوی- بازنگری در قوانین و مصوبات کشور به‌ویژه در بخش صادرات پتروشیمی چندی است که از تریبون مسؤولان به‌ویژه دست‌اندرکاران بخش خصوصی گوشزد می‌شود. چرا که این امر می‌تواند از وقوع فساد‌های احتمالی جلوگیری کند. به گزارش خبرنگار […]

یک مدیر نفتی در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد

«حذف خوشنامی» دلیل اختلال صادرات فرآورده‌های نفتی

سمیه مهدوی- بازنگری در قوانین و مصوبات کشور به‌ویژه در بخش صادرات پتروشیمی چندی است که از تریبون مسؤولان به‌ویژه دست‌اندرکاران بخش خصوصی گوشزد می‌شود. چرا که این امر می‌تواند از وقوع فساد‌های احتمالی جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده؛ سخنگوی اعضای هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در میان خبرنگاران با اشاره به برگزاری یک همایش برای بررسی چالش‌های پیشِ روی این صنف برضرورت تغییر در برخی قوانین تأکید کرد.

سیدحمیدحسینی در پاسخ به سؤال خبرنگار مناقصه‌مزایده مبنی بر این‌که حذف گواهی خوشنامی به عنوان یکی از اقدامات مشترک وزارت نفت و گمرک، چه تحولی در بازار ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر برای قضاوت کمی زود است اما باید گفت که اقدام مناسبی نبوده است؛ براساس رویه جدید به همه فعالان این اجازه داده شده است تا تمام بخش خصوصی در این عرصه مشغول فعالیت شوند.

وی ادامه‌داد: ادامه این رویه با سیستم فعلی ما را دچار مشکل خواهد کرد، با حذف گواهی خوشنامی نگران افزایش میزان قاچاق هستیم.

به گفته این مقام مسؤول با توجه به این امر تعداد زیادی از کالا‌ها به‌عنوان استانداردهای تولیدی- صادراتی اجازه تولید گرفته‌اند، عملاً اصل کار خوشنامی یعنی سالم کار کردن تبدیل به فرعیات شده است. در همین راستا تولیدکنندگان اصلی و معتبر در مقابل اغتشاشات بازار به حاشیه رفته‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت ما به عنوان اعضای اتحادیه نگران هستیم که تخلف و تقلب شدت گیرد.

سخنگوی اعضای هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تأکید کرد: باید قوانین و مصوبات در کشور به گونه‌ای تصویب شود که جلوی فساد و تخلف را بگیرد، بنابراین از وضعیت فعلی راضی نیستیم چرا که قاچاق فرآورده‌های نفتی در کشور افزایش یافته است.

وی با تأکید بر این‌که اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: به همین منظور همایشی را در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر برگزار می‌کنیم و در این همایش دو پنل در راستای بحث نرم‌افزاری و حاکمیتی، بحث رگولاتوری در صنعت نفت و نیز برپایی میزگرد تخصصی در زمینه بررسی چالش‌های این حوزه و ارایه راهکارهای اصولی برگزار می‌شود.

حسینی افزود: اگر یک نظام قانونمند در کشور حاکم باشد به‌طور یقین از تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی جلوگیری می‌شود، متأسفانه طی سال‌های گذشته با تصمیمات غیراصولی مسؤولان این بخش با موانع زیادی روبه‌رو شده است، به عنوان مثال چند ماه گذشت مجلس ارایه ۴میلیون تن قیر رایگان تصویب کرد در حالی که این موضوع درست نبود چرا که سبب از بین رفتن منابع عظیم ملی در کشور شد. بعد از این‌که متوجه شد که تصمیماتشان نادرست بوده این مصوبه را حذف کرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین گفت: باید قوانین و مصوبات در کشور به‌گونه‌ای تصویب شود که جلوی فساد و تخلف را بگیرد، بنابراین از وضعیت فعلی راضی نیستیم چرا که قاچاق فرآورده‌های نفتی در کشور افزایش یافته است و این امر بیانگر این است که تصمیمات غلط سبب ایجاد مشکلات در کشور می‌شود.

حسینی با اشاره به سناریوی رگولاتوری در صنعت نفت، توضیح داد: چه کسی در کشور اجازه نمی‌دهد، بحث رگولاتوری اجرا شود؟ شورای رقابت در این زمینه تکلیف قانونی داشت که تصویب شد و به هیأت دولت فرستاد، اما هیأت دولت مخالفت کرد. مشخص نیست چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم حضور سرمایه‌‌گذار در کشور فراهم شود، باید نرم‌افزار فراهم کنیم. مردم ۱۰۰۰ میلیارد پول در بانک می‌گذارند، اما حاضر نیستند در بخش صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

 

این مقام مسؤول در پایان با انتقاد از تصدی‌گری دولت در این بخش گفت: دولت هم بازیگر است و هم بازیکن! هم سهم حکمرانی و هم فضای تولیدی دارد. قوانین باید اصلاح شوند تا در سال آینده بتوانیم در امر سرمایه‌گذاری قدم‌های سازنده‌ای ‌برداریم.