تنها راه رشد تولید کوچک کردن دولت است

رییس اتاق ایران‌ و چین تنها راه رشد تولید کوچک کردن دولت است رییس اتاق ایران ‌و چین تنها راه رشد تولید را کوچک کردن دولت دانست و گفت: اگر دولت کوچک نشود سال ۱۳۹۷ سال بسیار سختی برای مردم خواهد بود، چرا که بودجه ۹۷ دارای کسری فاحشی است که دولت تنها با گرانی […]

رییس اتاق ایران‌ و چین

تنها راه رشد تولید کوچک کردن دولت است

رییس اتاق ایران ‌و چین تنها راه رشد تولید را کوچک کردن دولت دانست و گفت: اگر دولت کوچک نشود سال ۱۳۹۷ سال بسیار سختی برای مردم خواهد بود، چرا که بودجه ۹۷ دارای کسری فاحشی است که دولت تنها با گرانی می‌تواند آن را جبران کند.

به گزارش تسنیم، اسدا…عسگراولادی، با اذعان به این‌که مهم‌ترین چالش قشر تولید‌کننده کشور پرداخت مالیات است بیان‌کرد: برغم آن‌که پرداخت مالیات حقی روشن است اما بر حق‌تر آن است که باید درآمدی وجود داشته باشد تا تولید‌کننده بتواند به دولت مالیات بپردازد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نقدینگی به سمت تولید حرکت نمی‌کند؟ تصریح‌کرد: ۳ عامل مهم در عدم حرکت نقدینگی به سمت تولید دخیل‌ هستند که از آن میان مسأله ‌نرخ بهره در ایران حایز اهمیت است.

عسگر‌اولادی در این باره خاطر‌نشان‌کرد: در تمام کشورهای تولید‌کننده (برای صادرات) بهره یک رقمی در نظر گرفته‌اند در حالی که در ایران این‌گونه بهره‌ها دو رقمی و بین ۱۷ تا ۱۸ درصد است و علی‌رغم آن‌که در این مورد از بهره ۱۱ درصدی سخن می‌گویند، متأسفانه بهره‌ ۱۱ یا ۱۲ درصدی هرگز در اختیار تولید‌کننده قرار نمی‌گیرد.

پیشکسوت و فعال اقتصادی، وجود بدهی‌های پیشین واحدهای تولیدی به سیستم بانکی کشور را به عنوان دومین عامل و مانع ورود نقدینگی به سمت تولید ذکر کرد و افزود: با توجه به آن‌که سیستم بانکی از اقساط‌بندی خودداری می‌کند وجود بهره‌ها موجب ایجاد جریمه‌های سنگینی در این خصوص شده اما سؤال اینجاست تولید‌کننده‌ای که برای پرداخت دستمزد کارگر خود عاجز مانده چگونه می‌تواند جریمه بپردازد؟

عسگر‌اولادی تصریح‌کرد: ما معتقدیم در جهت رفع این مشکل سیستم بانکی با مصوبه هیأت دولت باید بار تمام جریمه‌ها را از دوش واحدهای تولیدی‌بردارد، چرا که ایران در مقایسه با کشورهایی نظیر چین، مصر و آذربایجان حتی از سهم بازار نیز برخوردار نیست که این مهم سومین علت عدم ورود نقدینگی به قلمرو تولید است لذا فقط باید مصرف داخلی داشته باشیم.

رییس اتاق ایران و چین اذعان‌کرد: ایران به منظور رشد در عرصه ‌صادرات نیازمند حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و جهانی و اعزام هیأت است اما به دلیل نرخ بالای بلیت و هتل‌‌ها هیأت‌ها نمی‌توانند، حرکتی بکنند.

وی تنها راه رشد تولید و حرکت نقدینگی به سمت آن را کوچک کردن دولت دانست و تصریح‌کرد: اگر دولت کوچک نشود سال ۱۳۹۷ سال بسیار سختی برای مردم کشور ما خواهد بود، چرا که بودجه‌ ۹۷ دارای کسری فاحشی است که دولت تنها با ایجاد گرانی می‌تواند در جهت جبران آن بر بیاید.

 

عسگر‌اولادی با تأکید بر کوچک شدن دولت در پایان اظهار‌کرد: فرایند کوچک شدن دولت جرأت و جسارتی می‌طلبد که آن را از مجلس محترم سراغ نداریم زیرا مجلس هرگز بیش از ۳ تا ۵ درصد تغییر در بودجه ایجاد نکرده است لذا دولت باید شرکت‌های خود را به حراج بگذارد، چرا که اصرار بر این‌که ۸۰ درصد از اقتصاد در دست دولت باشد نه تنها عملی قبیح است بلکه با بیکار کردن جوانان کشور در قالب فتنه ظاهر شده است.