شهریه مدارس غیردولتی بنا بر تمکن مالی هر استان متفاوت می‌شود

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش شهریه مدارس غیردولتی بنا بر تمکن مالی هر استان متفاوت می‌شود گروه اجتماعی- رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریه مدارس غیردولتی بنابر تمکن مالی هر استان متفاوت می‌شود. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مجتبی‌زینی‌وند در نشست خبری که به مناسبت […]

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش

شهریه مدارس غیردولتی بنا بر تمکن مالی هر استان متفاوت می‌شود

گروه اجتماعی- رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریه مدارس غیردولتی بنابر تمکن مالی هر استان متفاوت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، مجتبی‌زینی‌وند در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته شوراهای آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود، ادامه‌داد: جلساتی برای شناسایی مدارس خاطی داریم و معتقدیم چند مدرسه که شهریه بالای غیرقانونی می‌گیرند به کلیت چهره آموزش و پرورش خدشه وارد می‌کنند.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال تعیین شهریه را به مناطق واگذار کردیم.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از تدوین چند شیوه‌نامه برای اجرایی شدن مواد قانونی شوراهای آموزش و پرورش خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط به‌ویژه شهرداری‌ها برای عمل به این قانون وعده‌های خوبی داده‌اند و توافقاتی صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب بار‌ها به همکاری سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش تأکید کرده‌اند و قانون شورا‌ها بهترین خاستگاه و تجلی فرمایشات رهبری و بهترین مرجع تصمیم‌گیری براساس اقتضائات منطقه‌ای است، گفت: قانون شورا‌ها می‌تواند ظرفیت‌های پیدا و پنهان استان‌ها را به خدمت آموزش و پرورش در بیاورد.

وی افزود: امام جمعه، استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، شهردار مرکز، معاون سازمان برنامه و بودجه، یکی از اساتید دانشگاه، ۳ تا ۵ نفر از فرهنگ دوستان و اولیای دانش‌آموزان از جمله اعضای شوراهای آموزش و پرورش هستند و حضور بالا‌ترین مقام سیاسی، بالا‌ترین مقام مذهبی و نماینده بیش از ۱۶ دستگاه و وزارتخانه در ‌شورا‌ها موجب می‌شود از بسیاری امکانات دستگاه‌های دولتی در کمک به آموزش و پرورش بهره‌مند شویم.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که قانون شوراهای آموزش و پرورش بستر تعامل سازمان‌یافته میان همه دستگاه‌ها و گروه‌های مردمی است، اظهارکرد: مشارکت در آموزش و پرورش به معنای درگیر شدن همه مراجع ذی‌ربط و افرادی است که به خدمت به دستگاه تعلیم و تربیت عشق می‌ورزند. در این میان نگاه غیرعلمی، سهم مردم در اداره امور مدارس و طراحی و برنامه‌ریزی را نادیده می‌گیرد.

زینی‌وند افزود: در هیچ کجای دنیا آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی همه نیازهای خود را تأمین کند و این وزارتخانه قطعاً نیازمند مشارکت و مساعدت مردم است. همه دستگاه‌ها باید به کمک بیایند. در چند ماه اخیر رویکرد عمده ما بر استیفای حقوق قانونی ما از دستگاه‌هاست که مواد ۱۳، ۱۰ و ۱۶قانون شورا‌ها از این جمله است.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که درآمدهای حاصل از قانون شوراهای آموزش و پرورش صرف توسعه و تقویت مدارس در سطح کشور می‌شود، گفت: رویکرد جدی ما تدوین شیوه‌نامه‌های مربوط و اجرای قانون است و حداقل هفته‌ای یک مرتبه در شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها حضور پیدا می‌کنم. امسال هر کدام از معاونان وزارتخانه نیز متناسب با شرح وظایفی که دارند در جلسات شوراهای استانی حضور می‌یابند.

زینی‌وند درباره سهم آموزش و پرورش از عوارض ساختمانی شهرداری توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در قانون شورا‌ها آمده است شهرداری‌ها باید علاوه بر عوارض دریافتی خود، تا ۵ درصد هم برای آموزش و پرورش بگیرند که مطلقاً از جیب شهرداری‌ها نمی‌رود، آنها صددرصد عوارض خود را می‌گیرند و باید ۵ درصد هم برای آموزش و پرورش دریافت کنند تا صرف توسعه مدارس شود.

وی ادامه‌داد: حدود ۶۷۹ شورا در کل کشور داریم و براساس ضوابط، استان‌ها مکلف شده‌اند حداقل ماهی یک مرتبه جلسه داشته باشند. معتقدیم اگر از همه ظرفیت‌های قانونی شورا‌ها استفاده شود بسیاری مشکلات آموزش و پرورش حل می‌شود.

زینی‌وند با بیان این‌که تاکنون ۳۲هزار و ۹۶۸ مصوبه در شوراهای آموزش و پرورش داشته‌ایم که حدود ۲۸ هزار و ۱۵۸ مصوبه اجرایی شده است، گفت: این آمار نشان می‌دهد شورا‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند اما باید بیش‌تر کار شود. از مجموع آمار ۷۴۷۶ مورد مصوبه آموزشی بوده است که حدود ۶۰۰۰ مورد اجرایی شده و ۶۸۷۰ مصوبه پرورشی بوده که ۶۶۸۰ مورد اجرایی شده است.

وی همچنین اعلام‌کرد: کل دریافتی آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری‌ها در سال ۹۵، ۷۷ میلیارد تومان بوده است در حالی که این درآمد در سال ۹۴ حدود ۱۳۷ میلیارد تومان بود.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره تقویم آموزشی کشور نیز گفت: اقتضائات استانی متفاوت است و باید به شرایط هر استان توجه کرد که اگر اینگونه شود وضعیت بهبود می‌یابد.

 

وی در پاسخ به این‌که در دوره قبل اعلام شد درآمد آموزش و پرورش از محل قانون شورا‌ها در سال ۹۵، ۱۵۰۰میلیارد تومان بوده، هزینه‌کرد آن چگونه است، گفت: مصادیق جذب درآمد متفاوت است و عمده آن از محل کمک‌های اولیا و شهریه مدارس هیأت امنایی تأمین شده که در همان مدارس هزینه شده است. به عنوان مثال ۳۲۹ میلیارد تومان مربوط به کمک اولیا به مدارس است.