افزایش قیمت‌های جهانی سنگ آهن

  مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو‌ در استان یزد با اشاره به روند افزایشی قیمت‌ جهانی سنگ آهن، گفت: قیمت محصولات فولادی در داخل کشور تأثیر زیادی از قیمت‌های جهانی نمی‌گیرد و متأثر از خروج اقتصاد کشور از رکود است. به گزارش ایسنا، محمود سیدی در رابطه با پیش‌بینی قیمت‌های […]

 

مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو‌ در استان یزد با اشاره به روند افزایشی قیمت‌ جهانی سنگ آهن، گفت: قیمت محصولات فولادی در داخل کشور تأثیر زیادی از قیمت‌های جهانی نمی‌گیرد و متأثر از خروج اقتصاد کشور از رکود است.

به گزارش ایسنا، محمود سیدی در رابطه با پیش‌بینی قیمت‌های جهانی سنگ آهن در سال جاری، گفت: اخباری که در رابطه با قیمت‌های جهانی فلزات وجود دارد، از افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در اواخر سال ۲۰۱۶ حکایت دارد که می‌تواند باعث رشد قیمت آن‌ها در بازارهای بین‌المللی شود، همان‌طورکه طی یکی دو هفته اخیر نیز شاهد این حرکت رو به بالای قیمت‌های جهانی بوده‌ایم.

وی افزود: البته در رابطه با بازارهای داخلی باید گفت که قیمت محصولات فولادی تأثیر زیادی از قیمت‌های جهانی نمی‌گیرد، اما اگر اقتصاد کشور از رکود خارج و شاهد رونق فعالیت‌های عمرانی و بازرگانی شویم، تقاضا در داخل نیز تحریک خواهد شد و قیمت شمش فولاد خوزستان که مبنای نرخ سنگ آهن و مواد اولیه محصولات فولادی است، افزایش می‌یابد.

سیدی در ادامه نیز از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در چند شرکت فعال در معادن مس کشور قزاقستان خبر داد و افزود: هماکنون عملیات استخراج در معدن مس گلدی در قزاقستان آغاز شده و تاکنون باطله‌برداری بیش از ۱۲۰ هزار تن سنگ اکسیده از معدن انجام شده و برای ادامه راه نیازمند همکاری‌هایی از سوی دولت قزاقستان برای تسهیل صدور روادید و ویزای سرمایه‌گذاری و کار و تسریع در روند صدور مجوز برداشت در معدن مس گلدی هستیم و امیدواریم همکاری لازم در این خصوص از سوی وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان صورت گیرد.

مدیر مالی و اقتصادی چادرملو با اعلام خبر افزایش ۱۰۵ درصدی سرمایه‌ این شرکت در سال جدید، گفت: این افزایش سرمایه که پس از تأیید سازمان بورس به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران نیز رسید، برای تکمیل طرح‌های در دست اقدام و جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشارکتی به مصرف می‌رسد.

وی این طرح‌ها را شامل تکمیل طرح نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان، طرح ساخت کارخانه فولاد ثامن اردکان، طرح ساخت کارخانه تولید آهن اسفنجی، تکمیل طرح تأمین آب از اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان، طرح توسعه ظرفیت کارخانه گندله‌سازی اردکان و سایر سرمایه‌گذاری‌ها مشارکتی، ذکر کرد.

سیدی در خصوص آخرین وضعیت پهنه معدنی D19 چادرملوی یزد نیز گفت: آنومالی دی ۱۹ در مجاورت تأسیسات عظیم مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو قرار دارد و با توجه به ذخیره باقی مانده در این معدن که حداکثر تا هفت سال آینده به اتمام می‌رسد، تلاش داریم تا هرچه سریعتر مجوز محیط‌زیست را برای بهره‌برداری از این معدن که به‌طور مشترک با سنگ آهن مرکزی در آن سهیم هستیم، دریافت کنیم.

 

این مسؤول افزود: بخشی از این آنومالی در محدوده منطقه حفاظت شده حیات وحش قرار گرفته است و هر چند خود را مکلف به رعایت همه ضوابط زیست‌محیطی کرده‌ایم، اما سازمان محیط‌زیست هنوز مجوز بهره‌برداری از این پهنه را صادر نکرده است.