خودروی سبز علاج هوای سیاه

خودروی سبز علاج هوای سیاه کلاف سردرگم آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور نیازمند راهکارهای جدی‌تری نسبت به تعطیلی مدارس واردات است، شاید زمان آن فرارسیده بیش‌تر به موضوع توسعه خودروهای سبز فکر کنیم. به گزارش مهر، روند رو به گسترش آلودگی هوا در کلان‌شهر‌‌ها باعث شده تا راهکارهای متعددی برای کاهش سطح آلودگی‌‌‌ها ارایه شود […]

خودروی سبز علاج هوای سیاه

کلاف سردرگم آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور نیازمند راهکارهای جدی‌تری نسبت به تعطیلی مدارس واردات است، شاید زمان آن فرارسیده بیش‌تر به موضوع توسعه خودروهای سبز فکر کنیم.

به گزارش مهر، روند رو به گسترش آلودگی هوا در کلان‌شهر‌‌ها باعث شده تا راهکارهای متعددی برای کاهش سطح آلودگی‌‌‌ها ارایه شود که در این میان نخبگان جامعه معتقدند باید با استفاده گسترده از خودروهای سبز یا همان خودروهایی که بدون استفاده از سوخت فسیلی و تنها با انرژی‌های پاک کار می‌کنند، بر مشکلات فائق آمد.

هاجر باقری طولابی، استاد دانشگاه در این زمینه گفت: تنها راه نجات از آلودگی هوای کلان‌شهر‌‌ها استفاده از خودروهای هیبریدی به‌جای ناوگان حمل‌ونقل کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان و… است.

وی افزود: سهم خودرو‌‌ها در ایجاد آلاینده اکسیدهای نیتروژن NOx و همچنین ذرات معلق، تقریباً ۵۰ درصد است.

این استاد دانشگاه با استناد به مطالعات انجام ‌شده در خصوص سهم منابع متحرک در ایجاد آلودگی هوای شهر تهران گفت: ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرک و ۱۵ درصد به منابع ساکن برمی‌گردد و ۹۷ درصد گاز مونوکسید کربن این شهر نیز توسط خودرو‌‌ها تولید می‌شود.

باقری طولابی با ارایه آمار آلودگی سایر کلان‌شهرهای ایران، تنها علاج این فاجعه ملی و حتی جهانی را استفاده از خودروهای هیبریدی دانست.

تا سال ۲۰۴۰ یک‌سوم ناوگان جهانی خودرو را خودروهای برقی تشکیل می‌دهند

هادی گلورانی از اعضای تیم ساخت یک خودرو هیبریدی نیز در این رابطه گفت: در جهان امروز ساخت خودروی هیبریدی برای کشورهای صنعتی غربی در اولویت قرارگرفته و بیش‌تر خودروسازهای بزرگ دنیا شروع به ساخت خودروهای الکتریکی یا همان برقی کرده‌اند، و تا حدی زیادی هم موفق شده‌اند که خودرویی استاندارد و شکیل در این زمینه بسازند.

وی ادامه داد: حتی در کشور نروژ تا سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی‌شده که تمام خودروهای این کشور هیبریدی و الکتریکی شوند.

گلورانی بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌های منتشرشده از منابع رسمی، تا سال ۲۰۴۰ یک‌سوم ناوگان جهانی خودرو را خودروهای برقی تشکیل می‌دهد که جایگزین حدود ۸میلیون بشکه نفت در روز می‌شود؛ تغییر جهت جهانی به سمت خودروهای برقی، انقلابی در صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد و به دلیل کاهش تقاضا برای بنزین به تولیدکنندگان نفت خسارت وارد می‌کند.

  وی افزود: چین در حال حاضر بزرگ‌‌‌ترین بازار برای خودروهای الکتریکی به شمار می‌رود، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰هزار دستگاه اتومبیل برقی در این کشور توسط مردم خریداری‌ شده، آمریکایی‌‌‌ها نیز سال گذشته حدود ۲۰۰هزار دستگاه خودروی برقی خریداری کردند.

 

گلورانی تصریح کرد: نروژ نیز یکی دیگر از کشورهایی است که اهمیت زیادی برای گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی قائل است، اگرچه آمار فروش این دسته از خودرو‌‌ها در نروژ قابل ‌مقایسه با چین نیست، اما در مقایسه با جمعیت این کشور درصد بالایی را شامل می‌شود.