هزینه حمایت از تولید ملی را مصرف‌کننده نباید بپردازد

هزینه حمایت از تولید ملی را مصرف‌کننده نباید بپردازد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: هرچند که حمایت از صنایع را یک ضرورت می‌دانیم اما این حمایت نباید فشار را بر مصرف‌کننده وارد کند و هزینه‌های آنها را افزایش دهد. به گزارش خانه ملت، سیدمهدی‌مقدسی در خصوص حمایت از تولید ملی با استفاده از […]

هزینه حمایت از تولید ملی را مصرف‌کننده نباید بپردازد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: هرچند که حمایت از صنایع را یک ضرورت می‌دانیم اما این حمایت نباید فشار را بر مصرف‌کننده وارد کند و هزینه‌های آنها را افزایش دهد.

به گزارش خانه ملت، سیدمهدی‌مقدسی در خصوص حمایت از تولید ملی با استفاده از نظام تعرفه‌ای، اظهار داشت: در دنیا نیز این منطق وجود دارد که تعرفه واردات کالایی که در داخل کشور امکان تولید آن وجود دارد را افزایش می‌دهند تا کسی برای واردات آنها اشتیاق نداشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مفهوم حمایت از تولید ملی این نیست که به هر قیمت و کیفیتی صورت بگیرد، گفت: تولیدکنندگان اگر می‌خواهند بر اساس قوانین موجود کشور حمایت بیش‌تری از آنها صورت بگیرد باید تصور کنند که در فضای رقابتی بین‌المللی حضور دارند و هزینه تولید خود را کاهش و کیفیت و استاندارد را ارتقاء دهند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که محدودیت واردات محصولات مشابه تولید داخل نباید شرایط را از حالت رقابتی خارج و انحصار ایجاد کند، ادامه داد: هرچند که حمایت از صنایع را یک ضرورت می‌دانیم اما این حمایت نباید فشار را بر مصرف‌کننده وارد کند و هزینه‌های آنها را افزایش دهد.

نظام تعرفه‌ای یک سیاست انقباضی است

وی با اشاره به این‌که باید تولیدکنندگانی که مورد حمایت قرار می‌گیرند استراتژی کاهش هزینه تمام شده و افزایش کیفیت محصولات را در دستور کار قراردهند، ادامه داد: نظام تعرفه‌ای نمی‌تواند به تنهایی در این‌گونه مسایل اثرگذار باشد و تنها یک سیاست انقباضی است.

سیستم تعرفه‌ای فضای رقابت را محدود می‌کند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که سیستم تعرفه‌ای تنها در کنترل بازار تأثیرگذار است، عنوان کرد: اگر به‌سمت سیستم تعرفه‌ای حرکت کنیم فرصت را برای رقابت محدود می‌کنیم، برای کالاهای غیرضروری و محصولاتی که امکان تولید صددرصدی آن در کشور وجود دارد باید تعرفه را افزایش دهیم؛ اگر می‌خواهیم تکنولوژی‌های روز دنیا را به ‌کشور وارد کنیم باید تعرفه واردات آنها را کاهش دهیم.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که نظام تعرفه‌ای در همه موارد کارسازی لازم را ندارد، خاطر نشان کرد: این نظام باید مدیریت شود تا اثر بخشی لازم را داشته باشد، با تمام وجود قصد حمایت از تولید ملی را داریم اما این مسأله نباید منجر حرکت به سمت انحصار شود.