شب بازی با استقلال می‌خواستند بی‌شخصیتم کنند

    سرمربی سابق سپاهان گفت: ‌شب بازی با استقلال می‌خواستند با برگزاری جلسه مرا مقابل بازیکنانم بی‌احترام و بی‌شخصیت کنند، اما خودشان بی‌شخصیت شدند. استیماچ تا زمان ترک ایران هیچ گفت‌وگویی انجام نداد، اما شواهد گویا بودند که این مربی کروات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به همین دلیل فارس پس از بازگشت این […]

 

 

سرمربی سابق سپاهان گفت: ‌شب بازی با استقلال می‌خواستند با برگزاری جلسه مرا مقابل بازیکنانم بی‌احترام و بی‌شخصیت کنند، اما خودشان بی‌شخصیت شدند.

استیماچ تا زمان ترک ایران هیچ گفت‌وگویی انجام نداد، اما شواهد گویا بودند که این مربی کروات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به همین دلیل فارس پس از بازگشت این مربی کروات به کشور خود به صورت تلفنی مصاحبه‌ای را با استیماچ انجام داده که در زیر آخرین اظهارات وی را می‌خوانیم:

* مشکلات شما از زمانی به چشم آمد و بیش‌تر شد که اختلاف عمیقی بین شما به عنوان سرمربی و برخی بازیکنان قدیمی پیش آمد.

وقتی به گذشته نگاه می‌کنم می‌بینم که زمان‌های خوبی در اصفهان داشتم و مردم، اعضای هیأت مدیره و بازیکنان جوان پشت من بودند اما در مقابل اتفاقاتی افتاد که همه در جریان آن هستند. در تمام این مدت به جای داشتن یک کاپیتان که من را کمک کند در عمل چیز دیگری داشتم و این موضوع من را سورپرایز کرده و در شرایط بدی قرارداده بود اما با توجه همه این‌ها توانستیم باز هم اثر خود را بگذاریم و در خیلی از بازی‌‌ها مانند دیدار با استقلال و سایپا شانس‌های زیادی را به دست آورده و فوتبال خوبی را به نمایش بگذاریم. البته کسانی که فوتبالی هستند، متوجه می‌شوند که چه مشکلاتی داشتیم.

* در این مورد شفاف‌تر توضیح می‌دهید؟

کسانی که در فوتبال کار می‌کنند دو بخش هستند. کسانی که به فوتبال اشراف دارند و دوم کسانی که فوتبال را ظاهری نگاه می‌کنند. من به ایران آمدم تا آینده وسیعی را برای چندین سال بعد یک باشگاه بسازم. آمده بودم فلسفه فوتبالی‌ام را در سپاهان جاری کنم تا با آن بتوانیم یک سپاهان موفق را در چند سال آینده داشته باشیم. سپاهان سال‌های گذشته قهرمان شده اما باید قبول کرد این تیم در این سال‌ها به یک تیم فرسوده و پیر تبدیل شده است. اما من آمدم تا تیم جدید و جوانی را بسازیم. فکر می‌کنم خیلی از مشکلات سپاهان پشت قهرمانی‌های این تیم از جمله قهرمانی سال گذشته گم شده بود و این قهرمانی‌‌ها اجازه نداده بود تا مشکلات واقعی نمایان شود. از سوی دیگر موقعی آمدم که باشگاه سپاهان شرایط مالی خوبی نداشت. البته این شرایط در تمام باشگاه‌های ایرانی حاکم بود با این وجود تصمیم گرفتیم سپاهانی را بسازیم که با سپاهان سال‌های قبل متفاوت باشد.

* به دیدار با استقلال و اتفاقاتی که شب قبل از این دیدار رخ داد برسیم. در این خصوص به نظر می‌رسد صحبت‌های زیادی داشته باشید؟

بله، این حرف‌‌ها درست است. اتفاقاتی که شما هم شنیدید. در حقیقیت این رفتار‌ها برای من مثل یک شوک بود و شما می‌توانید تصور کنید که این مسایل قبل از یک بازی مهم در تهران و مقابل تیمی بزرگ که صدر جدول را در اختیار دارد شب بازی اتفاق افتاد. آن‌ها سعی کردند که با جلسه گذاشتن با بازیکنان پشت من، من را مقابل بازیکنان بی‌احترام و بی‌شخصیت جلوه دهند. در صورتی که در حقیقت این طور نشد و خودشان بی‌احترام و بی‌شخصیت شدند و من مفتخرم که بازیکنانم روز بعد با آن اتفاقاتی که افتاده بود طوری بازی کردند که ما با تقریباً ۶ بازیکن جوان که همانطور که گفتم شاید اسم آن‌ها را خیلی‌‌ها نمی‌دانستند، توانستیم استقلال را در آزادی اسیر کنیم و اگر خوش‌شانس بودیم باید با تفاضل گل این تیم را می‌بردیم و این چیزی بود که هدف من به شمار می‌رفت.

*پس از بازی هم سربسته به مسایلی اشاره کردید که نقشه کشیده بودند تا سپاهان موفق نشود.

من برای بازیکنان جوانم واقعاً بعد بازی ناراحت بودم. آن‌ها این شانس را داشتند که یک بازی بزرگ انجام دهند و خودشان را ثابت کنند و با چیزهایی که به وجود آمد، من و این جوانان به کسانی که می‌خواستند ترکیب را عوض کنند ثابت کردیم که در اشتباه بزرگی بودند.

* اول فصل قرار بود به استقلال بروید، با توجه به اتفاقاتی که برایت در سپاهان رخ داد، آرزو نمی‌کنید که ‌ای کاش به استقلال می‌رفتید؟

آدم نباید حسرت گذشته‌ها را بخورد چون هرگز انسان نمی‌تواند آینده را پیشگویی بکند و نمی‌داند که چه اتفاقاتی برایش رخ خواهد داد. از نظر من مربی مثل یک معلم است، وظیفه‌ای اصلی‌اش این است که نیرو پرورش بدهد و در آموزش چیزی کوتاهی نکند. من همین هدف را در سپاهان داشتم و می‌خواستم کارهای بزرگی در تیم انجام بدهم و ستاره‌های جوانی را به فوتبال ایران معرفی کنم که در خدمت فوتبال باشگاهی و ملی ایران باشند، که متأسفانه این هدفم نیمه تمام ماند.

* با شرایطی در سپاهان شاهدش بودید، فکر می‌کنید چه آینده‌ای در انتظار سپاهان است؟

نمی‌خواهم به پیشگویی و آینده‌نگری در سپاهان بپردازم و وارد چنین مسایلی شوم، اما معتقدم سپاهان باید فلسفه‌اش را تغییر بدهد. آن‌ها باید بدانند که فقط با قهرمانی نمی‌توانند با ثبات نهایی برسند چون همیشه قهرمانی نمی‌تواند ملاک اصلی برای انجام یک برنامه‌ریزی و استراتژی بلند مدت باشد.

* حرف‌هایی می‌زنید که شاید در برخی از موارد با کارلوس کی‌روش، در تیم ملی ایران وجه اشتراک داشته باشد.

بله، در برخی موارد من و کی روش در فوتبال ایران مشکلات مشترکی داشتیم و برخی از ایراد‌ها کاملاً مشترک هستند. من درد کی‌روش را می‌دانم، او دوست دارد که فلسفه خودش را در فوتبال ایران پیاده کند تا چند سال تیم ملی فوتبال ایران بیمه شود و آینده خوبی داشته باشد. درد‌های من با برخی موارد کاملاً با خواسته‌های کی‌روش مشترک بود.

* با برانکو چطور؛ آیا با او وجه اشتراک در مشکلات داشتید؟

برانکو سال گذشته زمانی که به ایران آمد و سرمربی تیم پرسپولیس شد و حتی اوایل فصل جدید نیز احساس می‌شد که او در تیم ناموفق است، اما وی به دنبال اهداف بلندمدتش بود. برانکو با وجود همه مخالفت‌‌ها و اعتراض‌‌ها به‌کارش ادامه می‌داد و در حال برنامه‌ریزی برای آینده پرسپولیس بود. همین کار را من می‌خواستم در سپاهان پیاده کنم اما به برانکو فرصت کافی را دادند و به من هرگز چنین فرصتی به من ندادند. اگر مدیران به برانکو فرصت دادند حالا ثمره‌اش را دیدند. برانکو به خیلی از جوان‌‌ها میدان داده و نفرات تازه‌ای را به فوتبال ایران معرفی کرد و من نیز می‌خواستم همین کار را در سپاهان انجام دهم اما در سپاهان چنین فرصتی به بنده داده نشد. فشار روی من در سپاهان به مراتب بیش‌تر از برانکو بود و به همین دلیل خودم استعفا کردم تا دست مدیران برای انتخاب نفر جدید باز باشد.

* با سپاهان خداحافظی کردید و از ایران رفتید، آیا باز هم علاقه‌ای به بازگشت به ایران را دارید؟

 

بله، صددرصد چنین علاقه‌ای دارم. من کشور و مردم ایران را خیلی دوست دارم و علاقه‌مندم که دوباره در فوتبال ایران فعالیت داشته باشم.