نماینده سابق ایران در ایکائو تشریح کرد سناریوهای پیش روی صنعت هوایی ایران پس از اقدامات ترامپ رییسجمهوری آمریکا در حالی چند روز قبل تداوم تعلیق تحریمهای ایران را تمدید کرد که برخی از شایعات و گمانهزنیها حاکی از آن است که شاید ترامپ قصد داشته باشد در صورت باقی ماندن شرایط فعلی در برجام، […]
نماینده سابق ایران در ایکائو تشریح کرد
سناریوهای پیش روی صنعت هوایی ایران پس از اقدامات ترامپ
رییسجمهوری آمریکا در حالی چند روز قبل تداوم تعلیق تحریمهای ایران را تمدید کرد که برخی از شایعات و گمانهزنیها حاکی از آن است که شاید ترامپ قصد داشته باشد در صورت باقی ماندن شرایط فعلی در برجام، از تمدید دوباره آن خودداری کند. موضوعی که میتواند بهطور جدی بر قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایرلاینهای ایرانی تأثیر بگذارد.
علیرضامنظری، نماینده سابق ایران در ایکائو درباره این موضوع به ایسنا گفت: قطعاً برای اظهارنظر دقیق در این رابطه نیاز به داشتن اطلاعاتی است که برخی از آنها در اختیار ما قرار ندارند و برخی از آنها تا زمان اجرایی شدن امکان ارزیابی نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه خروج یا عدم خروج آمریکا از برجام موضوع مهمی است که میتواند در چند محور مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد، تصریحکرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده، در دل برجام قواعدی در نظر گرفته شده است تا در زمان تخلف یکی از طرفین از متن قرارداد یا خروج از آن کشورهای دیگر در این رابطه تصمیمگیری کنند. از این رو اگر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام باشد، پیش از صنعت هوایی باید در سطح کلان رویکرد ایران را در این زمینه مشخص کرد.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اقدامات احتمالی آمریکا حتی در صورت عدم خروج این کشور از برجام، توضیحداد: دولت ایالات متحده میتواند ایران را متهم به تخلف بر اجرای توافق هستهای کند یا حتی در اقداماتی پیش پرده مانند آنچه تاکنون اتفاق افتاده، مانع ورود بانکهای بزرگ به کشور و تبادل پولی شود. در این صورت احتمالاً استراتژیهای دو طرف باید به شکل دیگری تغییر پیدا کند که البته با توجه به عدم تغییر قطعی آنها نمیتوان ارزیابی نیز داشت.
منظری تغییر در شرایط قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایران را نیز یکی دیگر از مسایل احتمالی به وجود آمدن جابهجایی در قراردادهای پس از برجام دانست و اظهارکرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده، جزییات قرارداد ایرانایر با بوئینگ و ایرباس محرمانه است. اما قاعده این است که در قراردادهای اینچنینی دو طرف فکری دقیق برای شرایط اضطراری کرده باشند. این شرایط میتواند از بلایای طبیعی آغاز شده و تا مسایل سیاسی مانند فشارهای دولتی و جنگ را در بر بگیرد.
منظری خاطرنشانکرد: گزینههایی مانند خرید هواپیما از کشورهای شرقی مانند روسیه، چین و ژاپن همچنان روی میز قرار دارند و حتی هواپیماهای غربی که نیاز به مجوز اوفک ندارند نیز امکان ورود به ایران را خواهند داشت اما تمام این مسایل تنها در حد حدس و گمان باقی مانده و تا زمانی که آمریکا تغییری در روند حضور خود در برجام ایجاد نکند، بحث ورود هواپیماها به ایران نیز طبق مفاد قرارداد دنبال خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.