زنگنه:فروش نفت و میعانات گاز به کره جنوبی ۴ برابر شد

  وزیر نفت از افزایش ٣٠٠ هزار بشکه‌ای فروش نفت و میعانات گازی به کره جنوبی پس از لغو تحریم‌ها خبرداد و گفت: هم اکنون مقدار فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی به ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است. به گزارش شانا، بیژن زنگنه، روز گذشته پس از دیدار با کانگ‌هواین، […]

 

وزیر نفت از افزایش ٣٠٠ هزار بشکه‌ای فروش نفت و میعانات گازی به کره جنوبی پس از لغو تحریم‌ها خبرداد و گفت: هم اکنون مقدار فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی به ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه، روز گذشته پس از دیدار با کانگ‌هواین، وزیر امور زمین، زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی در جمع خبرنگاران درباره حجم فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی پس از لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی با ٣٠٠ هزار بشکه افزایش در روز به ٤٠٠ هزار بشکه رسیده است.

وی افزود: این مقدار، پیش از لغو تحریم‌ها ۱۰۰ هزار بشکه در روز بود.

زنگنه با بیان این که هنوز مشکل بانکی با کره جنوبی حل نشده است، تصریح کرد: این موضوع در حال پیگیری است.

زنگنه با اشاره به این که همزمان با سفر رییس‌جمهوری کره جنوبی به ایران یادداشت تفاهمی با وزیر انرژی این کشور امضا می‌شود، درباره این که کره ای‌‌ها علاقمند هستند در چه طرح‌هایی حضور یابند، گفت: ایران ال.ان.جی، طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس جنوبی (که اتان و مولکولهای سنگین‌تر را به عنوان خوراک پتروشیمی جدا می‌کند)، پالایشگاه بیدبلند ٢، ان.‌جی.‌ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسک از طرح‌های مورد علاقه کره‌ای‌‌ها هستند.

وی با بیان این که شرکت‌های دو کشور درباره برخی پروژه‌ها با هم گفت‌و‌گو کرده‌اند و تعدادی از آن‌‌ها به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: در پروژه‌هایی مانند ال.ان.جی، ایران ادامه مذاکره را با شرکت‌های کره‌ای منوط به خرید ال.ان.جی از سوی آن‌‌ها عنوان کرد که موافقت کردند؛ بنابراین مذاکرات در این زمینه نیز ادامه می‌یابد.

زنگنه فروش نفت به کره جنوبی را باب نخست همکاری میان دو کشور عنوان و اظهار کرد: مرحله بعدی این همکاری مربوط به تأمین مالی پروژه‌هاست که فکر می‌کنم در این سفر گشایش مهمی حاصل شود.

تفاهم همکاری نفتی ایران و کره جنوبی

 همچنین نخستین یادداشت تفاهم همکاری نفتی ایران و کره جنوبی را علیرضا کاملی و سیونگ‌هولی، رییس شرکت گاز کره جنوبی (کوگس) امضا کردند.

صادرات گاز ایران به صورت ال.ان.جی، بازار گاز، انتقال تجربه‌ها در زمینه تعاملات گازی محور اصلی این یادداشت تفاهم بوده است؛ شرکت گاز کره جنوبی در سال ١٩٨٣ میلادی تاسیس شده است و از شرکت‌های اصلی وارد کننده ال.ان.جی در جهان به شمار می‌رود.

ایران و کره جنوبی ٢٠ میلیارد دلار سند همکاری امضا می‌کنند

 وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی از امضای ٢٠ میلیارد دلار توافقنامه با ایران همزمان با سفر رییس‌جمهوری این کشور به ایران خبر داد.

کانگ هو این پس از دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان این که امضای این اسناد همکاری فضا را برای توسعه همکاری‌های ایران و کره جنوبی فراهم می‌کند، افزود: فرصت‌های زیادی برای همکاری با ایران وجود دارد که ما قصد داریم از این فرصت‌‌ها و بازار ایران استفاده کنیم و در این باره بیش‌تر فعالیت کنیم.

وی با اشاره به این که ایران با جمعیت ٨٠ میلیونی و برخورداری از منابع مختلف همچنین بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی ویژه به عنوان پلی ارتباطی میان آسیا و اروپا، جایگاه مهمی دارد، تصریح کرد: کره‌جنوبی به اهمیت این جایگاه آگاه است و قصد دارد از این جایگاه در توسعه همکاری‌های دو کشور بهره جوید.

 

دیدار حسن روحانی، رییس‌جمهوری با پاک کوئن‌های، رییس‌جمهوری کره جنوبی امروز انجام می‌شود؛ این نخستین سفر رییس ‌جمهوری کره جنوبی به ایران از زمان برقراری روابط سیاسی میان دو کشور است.