مقصر سوء‌استفاده از کارت بازرگانی گمرک یا اتاق بازرگانی؟

مقصر سوء‌استفاده از کارت بازرگانی گمرک یا اتاق بازرگانی؟ با افشاگری اخیر عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، موضوع سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی وارد فاز تازه‌ای شده است. به گزارش تسنیم، موضوع سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی به یکی از چالش‌های اصلی تجارت خارجی کشور تبدیل شده است. دستگاه‌های نظارتی تا‌کنون مسببان مختلفی را برای ایجاد زمینه […]

مقصر سوء‌استفاده از کارت بازرگانی گمرک یا اتاق بازرگانی؟

با افشاگری اخیر عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، موضوع سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی وارد فاز تازه‌ای شده است.

به گزارش تسنیم، موضوع سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی به یکی از چالش‌های اصلی تجارت خارجی کشور تبدیل شده است. دستگاه‌های نظارتی تا‌کنون مسببان مختلفی را برای ایجاد زمینه سوء‌استفاده از این کارت‌‌ها معرفی کرده‌اند. بر این اساس تا‌کنون با توجه به فضا‌سازی انجام شده‌، اتاق بازرگانی یکی از متهمان اصلی سوء‌استفاده از این کارت‌‌ها بوده است.

حالا یکی از اعضای اتاق بازرگانی اظهارات مهمی را در این خصوص مطرح کرده است. به گفته روشنک، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گمرک مقصر سوء‌استفاده از این کارت‌‌هاست. این فعال اقتصادی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت تأکید دارد، «دولت می‌گوید که ۱۷۰۰ کارت بازرگانی را باطل کرده است، مگر خود شما صلاحیت آنها را تأیید نکرده‌اید؟ چرا جایگاه اتاق را با این رفتار‌ها تضعیف می‌کنید؟»

وی با دفاع از عملکرد اتاق ادامه می‌دهد، «مگر می‌شود که گمرک و دستگاه‌های نظارتی ندانند کاغذ، چوب، خودرو و… توسط چه کسانی وارد می‌شود؟ چرا وقتی با کارت غیر وارد می‌کنند، جلوی آنها را نمی‌گیرند؟ گمرک به راحتی می‌تواند یقه کسانی که با کارت اجاره‌ای واردات می‌کنند را بگیرد. گمرک به خوبی می‌داند این کالاهایی که با کارت‌های بازرگانی غیروارد شده مربوط به چه کسی است و می‌تواند یقه‌شان را همانجا بگیرد اما این کار را نمی‌کند.»

یکی از موارد مهم سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی چند سال اخیر به وسیله کارت بازرگانی اجاره‌ای یک پیرزن روستایی اتفاق افتاده است.