مناقصه ایجاد سامانه متمرکز شدن خون‌های اهدایی برگزار شد

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون مناقصه ایجاد سامانه متمرکز شدن خون‌های اهدایی برگزار شد معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: با استفاده از سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون با روش الکتروکمی لومینسانس، انجام آزمایش‌های سلامت خون‌های اهدای در کشور متمرکز‌سازی شد. کریم شمس در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با […]

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون

مناقصه ایجاد سامانه متمرکز شدن خون‌های اهدایی برگزار شد

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: با استفاده از سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون با روش الکتروکمی لومینسانس، انجام آزمایش‌های سلامت خون‌های اهدای در کشور متمرکز‌سازی شد.

کریم شمس در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با استفاده از سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون نمونه‌های خون اهداکنندگان را از سایر مراکز و استان‌ها به مراکز و استان‌هایی که این دستگاه در آنها مستقر است ارسال می‌کنیم تا آزمایش شوند.

وی ادامه داد: در روش قبلی در این زمینه که ۱۰ سال پیش مستقر شده بود و دستگاه‌ها دچار استهلاک شده بودند، بنابراین به‌روزرسانی دستگاه‌ها و روش کار در دستور کار سازمان انتقال خون قرار داشت؛ به‌طوری که طی دو سال گذشته مطالعات زیادی در این حوزه انجام شد و شرکت بزرگی که در این زمینه فعال بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

شمس تصریح کرد: به منظور استقرار این سامانه، مناقصه‌ای در سازمان انتقال خون بین شرکت‌هایی که توانایی انجام این روش را داشتند، برگزار شد و الزامات انتقال خون در این مناقصه این بود که در مرحله نخست، دستگاه‌ها به صورت FOC یعنی امانی در اختیار سازمان انتقال خون قرار گیرند و هزینه نگهداری و تعمیرات هم بر عهده شرکت طرف قرارداد باشد و سازمان انتقال خون تعهد کرده است که برای انجام تست‌‌‌ها و مواد مصرفی هزینه‌هایی را به شرکت تأمین‌کننده تجهیزات پرداخت کند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون تأکید کرد: این روش در ایران متداول نبوده و اولین‌بار است که با این حجم در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف ما در این کار این است که بتوانیم از تکنولوژی بدون پرداخت هزینه‌های سرمایه‌ای حرکت کنیم؛ چرا که دستگاه‌ها بعد از چند سال دچار استهلاک می‌شوند و نیازمند به‌روزرسانی دارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر آزمایشات هم روزبه‌روز در سطح دنیا تغییر می‌کنند بنابراین برای ما مهم است که تکنولوژی روز دنیا را در اختیار داشته باشیم.

شمس گفت: در حال حاضر سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون در ۶ استان مازندران، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس و تهران مستقر شده است و درآینده نزدیک هم به دو استان دیگر به این سامانه مجهز خواهند شد.

وی اعلام کرد: با استقرار سامانه یاد شده کار متمرکزسازی آزمایش‌های سلامت خون در سازمان انتقال خون انجام می‌شود به جای این‌که تست‌‌‌ها سلامت خون را به جای این‌که در ۳۱ مرکز استان انجام دهیم و هزینه‌های زیادی را بپردازیم، آزمایش‌ها را در تعداد معدودی از استان‌های کشور که در سطح مناطق‌ هستند با استقرار این دستگاه‌ها انجام می‌دهیم.

وی با بیان این‌که این پروژه بسیار پیشرفته است و تمام دنیا این روش را به‌کار می‌برند، گفت : در حال حاضر هلند دارای یک مرکز برای غربالگری این نوع آزمایش و آمریکا نیز در ۱۰ مرکز این کار را انجام می‌دهد و ترکیه نیز برنامه‌ریزی کرده است که این آزمایش‌ها را در ۴ مرکز انجام دهد. معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: این غربالگری‌ها خون اهدایی و فرآورده‌های خونی با این روش مال ویروس‌های HIV، هپاتیت B و HC هستند.

 

اهدای خون در ایران به صورت کاملاً داوطلبانه انجام می‌شود و شاخص اهدای خون در ایران ۲۷نفر به ازای یکهزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می‌شود. سالانه در ایران بیش از دو میلیون‌و۱۰۰هزار نفر خون اهدا می‌کنند.