ابهام در صنعت موتورسیکلت با ادامه روند موجود

رییس اداره خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد آور شد ابهام در صنعت موتورسیکلت با ادامه روند موجود گروه خودرو- جریان آزمون و خطا در حوزه تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری در کشور و نیاز به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی برای تولید موتورسیکلت‌ غیرقابل انکار است در این زمینه عزیزا…گودرزی رییس اداره خودرو و […]

رییس اداره خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد آور شد

ابهام در صنعت موتورسیکلت با ادامه روند موجود

گروه خودرو- جریان آزمون و خطا در حوزه تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری در کشور و نیاز به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی برای تولید موتورسیکلت‌ غیرقابل انکار است در این زمینه عزیزا…گودرزی رییس اداره خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: ظرف ۳ سال گذشته در ارتباط با انژکتوری کردن و اجرای استانداردهای جدید تصمیمات جدید اتخاذ شد و حتماً باید این روند ادامه یابد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، گودرزی ضمن اشاره به سهم ۱۰ درصدی موتورسیکلت‌‌ها در آلایندگی هوا، تعداد موتورسواران فوت شده بر اثر تصادفات را ۴۲۰۰ نفر اعلام کرد.

وی افزود: صنعت موتورسیکلت از لحاظ ساخت داخل عمر قابل قبولی ندارد و اگر در آینده به وضع موجود ادامه دهد، آینده روشنی نخواهد داشت، بنابراین باید برنامه مدنظر به افزایش طول عمر تولیدات ساخت داخل معطوف شود.

رییس اداره خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه به میزان موتورسواران فوت شده در تصادفات مختلف اشاره و اعلام کرد: از ۱۶هزارو۴۰۰ نفر فوتی بر اثر تصادفات ۴۲۰۰ نفر مربوط به موتورسیکلت‌هاست، بنابراین باید استانداردهای ایمنی و کیفیت ارتقا یابد که در این رابطه براساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته فضا تنگ‌تر خواهد شد.

گودرزی با بیان این که هر ساله در فصل پایانی سال شاهد افزایش آلودگی هوا و آزار مردم دراین رابطه می‌شویم، گفت: سؤال مطرح شده این است که تا چه زمانی قرار است این وضع ادامه یابد و چه زمانی از این وضع خارج می‌شویم؟ قطعاً‌ ادامه این مسیر درست نخواهد بود و باید در این راستا چاره‌اندیشی شود.

وی در ادامه به ادغام واحدهای تولیدکننده موتورسیکلت به دلیل فضای رقابتی موجود اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهایی که تولیدکننده موتورسیکلت هستند به لحاظ تیراژ اقتصادی قابل‌قبول نیست و قطعاً‌ باید برخی واحد‌ها ادغام شوند و در غیراین صورت از چرخه رقابتی حذف خواهند شد.

این در حالی است که از ابتدای دی‌ماه سال جاری هشت عنوان استاندارد به استانداردهای اجباری موتورسیکلت‌‌ها اضافه شده است تا تعداد استانداردهای مورد نظر در خصوص این مدل از وسایل نقلیه که تا کنون ١٧ مورد بوده است به ۲۵ مورد افزایش یابد. این درحالی است که اگر هر موتورسیکلتی نتواند تا پایان سال تأییدیه مربوط به این ۸ استاندارد را اخذ کند و با عدم شماره‌گذاری روبه‌رو خواهد شد.

از ۸ عنوان استاندارد اجباری اضافه شده برای موتورسیکلت‌ها، ۵ مورد مختص به همه موتورسیکلت‌‌ها بوده و ۳مورد مربوط به موتورسیکلت‌های سه‌چرخ و چهارچرخ است.

۵ مورد استاندارد لحاظ شده از ۸ مورد استاندارد اجباری مذکور که مربوط به همه موتورسیکلت‌هاست به ترتیب مربوط به باک موتور، سازگاری الکترومغناطیسی، آینه، عدم دستکاری و برجستگی بیرونی است.

همچنین سه مورد از ۸ مورد استاندارد مذکور که مربوط به موتورسیکلت‌های سه‌چرخ و چهارچرخ است مربوط به شیشه‌شوی، کمربند و کوپلینگ است.

 

در بین ۸ عنوان استاندارد جدید اضافه شده به ۱۷ مورد استاندارد اجباری قبلی موتورسیکلت‌ها ۵ مورد از استانداردهای که انواع این وسیله نقلیه ملزم به رعایت آن هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به‌طور حتم بسیاری از موتور سیکلت‌ها را با تغییراتی در بخش قطعات، شاسی، بدنه، باک، آینه، مخزن سوخت و اتصالات الکتریکی روبه‌رو خواهد کرد.