عدم بازگشت عراق به پروسه سیاسی = تجزیه و فروپاشی

     روز شنبه در عراق غوغایی بر پا بود. عراق شاهد اتفاقاتی بود که برای همه کسانی که خواهان تثبیت روند سیاسی در این کشور هستند، نگران کننده بود. روز شنبه طرفداران مقتدی صدر وارد پارلمان عراق و منطقه امنیتی سبز (الخضرا) شدند. معترضین میدان تحریر را ترک کرده و موانع را در مناطق […]

     روز شنبه در عراق غوغایی بر پا بود. عراق شاهد اتفاقاتی بود که برای همه کسانی که خواهان تثبیت روند سیاسی در این کشور هستند، نگران کننده بود. روز شنبه طرفداران مقتدی صدر وارد پارلمان عراق و منطقه امنیتی سبز (الخضرا) شدند. معترضین میدان تحریر را ترک کرده و موانع را در مناطق امنیتی پشت سر گذاشتند. راهپیمایان با ورود به داخل پارلمان عراق به وسایل داخل پارلمان حمله کرده و وارد سالن نشست‌‌ها شدند. راهپیمایان با نشستن به جای نمایندگان پارلمان عراق در مقابل دوربین‌‌ها با نشان دادن وسایل نمایندگان به همه نشان دادند که دیگر نمی‌توانند به این پارلمان اعتماد کنند و خود مستقیماً به جای آن‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، این اقدام راهپیمایان در شرایطی اتفاق افتاد که قرار بود نشست پارلمان عراق برای تأیید کاندیداهای جدید وزارتخانه‌های دولت عراق برگزار شود اما با اعتصاب نمایندگان فراکسیون احرار وابسته به مقتدی صدر نشست به تأخیر افتاد. محمود عثمان یکی از سیاسیون کرد عراق در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اتفاقات روز شنبه، گفت: وضعیت کنونی عراق و پروسه سیاسی عراق امیدوارکننده نیست و عراق به سوی شرایط بدی گام برمی‌دارد، آن‌چه روز شنبه اتفاق افتاد، نشان داد که پارلمان و سایر ارگان‌های سیاسی در عراق دیگر جایگاهی ندارند.

به گفته محمود عثمان، وضعیت عراق آنقدر بد شده است که مقتدی صدر می‌تواند به راحتی افکار عمومی را تحریک و ارگان‌های سیاسی را تعطیل کند و این هم تأثیر منفی بر جنگ با داعش و وضعیت اقتصادی عراق خواهد گذاشت. عراق در شرایطی شاهد این تحرکات ناخوشایند بود که می‌خواهد از مراکز بین‌المللی قرض بگیرد، لذا در چنین شرایطی کسی حاضر نخواهد شد به کشوری کمک بکند که وضعیت سیاسی‌اش اینچنین باشد.

در همین چارچوب ستران عبدا…، یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی کرد عراقی به آژانس خبری «خندان»‌ می‌گوید در شرایط کنونی عراق ۳ مرجعیت بر پروسه سیاسی تأثیر می‌گذارند که عبارتند از ۱- مرجعیت قانون و پروسه سیاسی ۲- مرجعیت دینی در نجف و ۳- مرجعیت افکار عمومی که مقتدی صدر روز شنبه از آن برای تعطیل کردن پروسه سیاسی کشور استفاده کرد. ستران عبدا… چنین ادامه می‌دهد: دیگر این مرجعیت‌ها نمی‌توانند در کنار هم باشند چرا که جنبش صدر به امید بهار عربی درست شده است تا با مشکلات و کمبودهای پروسه سیاسی عراق مقابله کند اما بهار عربی در مقابل حاکمانی درست شده بود که دیکتاتور بوده و قانونی چون قانون اساسی عراق را نداشتند که قانونی دموکراتیک و تکثرگرا است اما به دلیل عدم تأسی به قانون اساسی پروسه سیاسی در عراق به بن بست رسید و عراقی‌ها به خصوص آن‌هایی که ارگان‌های سیاسی را تعطیل کردند عملاً روبه‌روی قانون اساسی عراق قرار گرفتند.

این اعتراضات در حالی روی داد که عراق هنوز از زخم ناشی از دشنه دشمنانش رنج می‌برد و شماری از شهرهای عراق در اشغال تروریستهای تکفیری است. هرچند بغداد صحنه تجمع هزاران معترض بود اما در جنوب کرکوک نیروهای مردمی و پیشمرگه موفق شدند یکی از مهم‌ترین مراکز تروریست‌ها را کنترل بکنند. خبر خوشی که در سایه تحولات بغداد نادیده گرفته شد و دیده نشد. اگرچه فرایند مبارزه با فساد می‌تواند امر مقدسی برای همه به خصوص در عراق کنونی باشد اما کشاندن مردم به خیابان‌ها و امتیازگیری به قیمت به مزایده گذاشتن حاکمیت سیاسی عراق می‌تواند عواقب بس دردناکی برای کشوری داشته باشد که بسیار خسته و زخمی از زخم دشمنان است. کما این‌که دیدیم داعش در چنین روزی در تمامی محور‌ها تلاش کرد اندکی پیش روی بکند هرچند موفق نشد ولی این حقیقت را نمی‌توان نادیده گرفت که گروکشی در خیابان تأثیر بسیار منفی بر حاکمیت قانون در این کشور بگذارد.

 

رسانه‌ها در آخرین لحظات شامگاه شنبه اعلام کردند که دو مرجعیت صدر و آیت‌ا… سیستانی با هم‌‌دیگر تشکیل جلسه داده‌اند تا به بررسی وضعیت کنونی عراق بپردازند. فارغ از نتایج این نشست باید تأکید کرد عدم بازگشت عراق به پروسه سیاسی، این کشور را به سوی تجزیه و فروپاشی سوق خواهد داد؛ زنگ خطرناکی که روز شنبه به دست خود مردم عراق نواخته شد.