طبق قانون سالانه باید ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده احیا شود فرصت آزمون و خطا و نیز اتلاف وقت برای اجرای بافتهای فرسوده که حکم بمب ساعتی را برای شهروندان دارند، دیگر از دست رفته است و زنگ خطر نوسازی بافتهای فرسوده خیلی وقت است، توسط زلزلههای مکرر در کشور به صدا درآمده است. به […]
طبق قانون
سالانه باید ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده احیا شود
فرصت آزمون و خطا و نیز اتلاف وقت برای اجرای بافتهای فرسوده که حکم بمب ساعتی را برای شهروندان دارند، دیگر از دست رفته است و زنگ خطر نوسازی بافتهای فرسوده خیلی وقت است، توسط زلزلههای مکرر در کشور به صدا درآمده است.
به گزارش صما، اخیراً رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفته بعد از سالها پیگیری هنوز بافتهای فرسوده بازسازی نشده و دورنمای آن نیز مطلوب نیست.
همزمان با طرح این ادعا یک نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد دولت طی ۵ سال اخیر در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده شهری، اظهارکرد: در رابطه با احیای بافتهای فرسوده اتفاق خاصی روی نداده است. دامادی تصریح کرده است در این بخش دولت نتوانسته برنامه درست و منظمی داشته باشد و تاکنون برنامه جامع و کاملی در رابطه با نوسازی بافتهای فرسوده به کمیسیون عمران مجلس ارایه نشده است.
این درحالی است که سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری مدعی است که موضوع بازآفرینی شهری نتیجه ۴ سال تدبیر و اندیشه بوده است که با حمایتهای دولت به عرصه عمل رسیده و در حال احیای مناطق ناکارآمد است.
درحالی عضو کمیسیون عمران مجلس بیبرنامگی دولت در حوزه بافتهای فرسوده را به چالش کشانده است که ریس نظام مهندسی تهران بر این باور است که در تهران ۵ هزار هکتار بافت فرسوده با جمعیتی حدود دو میلیون نفر وجود دارد و بافت فرسوده یعنی ساختمانهایی که اساساً قابلیت بهرهبرداریشان را از دست دادند و بهطور طبیعی اگر زلزلهای اتفاق بیفتد، این نقاط بسیار آسیبپذیر خواهد بود.
به گفته حسنقربانخانی بیشترین بافت فرسوده نیز در مرکز تهران است و اگر زلزله شدیدی در تهران رخ دهد، این ساختمانها اساساً قابلیت بهرهبرداری خود را از دست دادهاند. راه مقابله با زلزله، بازسازی بافت فرسوده است. رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در همین حال عنوان کرده است که اساساً بعد از سالها پیگیری هنوز بافت فرسوده ما با وجود اینکه کارهایی انجام شده، اما بازسازی نشده و دورنمای آن نیز خوب نیست.
قربانخانی در عین حال درباره انتصاب اکبرترکان به سمت مشاور رییسجمهور در بافتهای فرسوده گفته شاید رییسجمهور احساس کرده نیاز است در رابطه با کسانی که در حوزه بافتهای فرسوده فعالیت دارند، دخالت مستقیم پیدا کند. او تأکید کرد که در حکم رییسجمهور آمده از توان نظام مهندسی نیز استفاده شود و ما اعلام کردیم که هر کمکی از دست ما بر آید، انجام میدهیم. حتی ما داوطلبانه تعرفه خدمات مهندسی را در حوزه بافت فرسوده کاهش دادیم.
همزمان با این اظهارنظرها حسن محتشم، عضو انجمن انبوهسازان استان تهران نیز اخیراً به نقد سیاست و عمکلرد دولت در حوزه بافتهای فرسوده پرداخته و گفته یکی از اقدامات اساسی برای نوسازی بافتهای فرسوده این است که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با همکاری شهرداریها تصمیم جدی بگیرند و این مسألهـ نوسازی بافتهای فرسودهـ زمانی اتفاق میافتد که انبوهسازان را وارد این کار کند.
وی با تأکید بر اینکه شرکت عمران و بهسازی با یک سری محدودیتها و موانع قانونی مواجه است که باید آنها را حل کند، افزود: اگر این شرکت مصوبه مجلس یا هیأت دولت را اخذ کند میتواند موانع را که خیلی هم سخت نیست از پیش روی نوسازی بافتهای فرسودهبردارد. وی با یادآوری اینکه مطابق قانون باید سالانه ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده احیا میشد، تصریحکرد: نوسازی بافتهای فرسوده در کشور به صورت پراکنده انجام شده است.
با آنکه شهرداریها در این زمینه اتفاقاً شرایط خوبی را فراهم کرده و امتیازات قابل قبولی را ارایه داده اما نوسازی بافتهای فرسوده کافی نبوده است. بدینترتیب در حالی حسنمحتشم امتیازدهی دولت به انبوهسازان برای سرمایهگذاری در بافتهای فرسوده را ناکافی دانسته است که همزمان هوشنگعشایری، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری تأکید کرده است که به ازای میزان سرمایهگذاری توسعه گران بافت فرسوده سود تضمین شده ۱۸ درصد پرداخت میشود.
درباره سازوکار پرداخت این سود ۱۸درصدی هنوز اما و اگرهای زیادی مطرح است و بسیاری از انبوهسازان بر این باورند که باید مشخص شود که مکانیزم پرداخت این سود به چه صورت است، درعین حال هنوز مشخص نیست که آیا این میزان سود برای انبوهسازان از جذابیت لازم برخوردار هست یا خیر؟
در همین حال بیاعتمادی سازندهها و مردم به سیاستهای دولت در امر نوسازی بافتهای فرسوده نیز موضوع دیگری است که از عوامل سنگاندازی در مسیر احیای بافتهای فرسوده است.
نباید فراموش کرد که فرصت آزمون و خطا و نیز اتلاف وقت برای اجرای بافتهای فرسوده که حکم بمب ساعتی را برای شهروندان دارند، دیگر از دست رفته است و زنگ خطر نوسازی بافتهای فرسوده خیلی وقت است توسط زلزلههای مکرر به صدا درآمده است.
بر این اساس انتظار میرود که تمامی دستگاههای ذیربط در این زمینه با یکدیگر تعامل داشته باشند، تا طلسم احیای بافتهای فرسوده شکسته شود، هرچند که نباید از این امر غفلت ورزید که علاوه بر دولت، مردم و نهادهای عمومی نیز از ارکان اصلی نوسازی بافتهای فرسوده هستند و در کنار آن تسریع در حل پیچیدگیهای حقوقی مربوط به بافت فرسوده نیز از مسایل بسیار مهم در این فرایند است که لازم است تدابیر لازم برای رفع حل آنها در نظر گرفته شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.