مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خدمه سانچی فرصت فشاردادن دکمه اضطراری را هم نداشتند مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طبق قوانین بینالمللی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری بررسی میشود که سانحه در آن رخ داده است و با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذینفعان رمزخوانی آن شروع میشود. به گزارش صما، محمدراستاد […]
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
خدمه سانچی فرصت فشاردادن دکمه اضطراری را هم نداشتند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طبق قوانین بینالمللی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری بررسی میشود که سانحه در آن رخ داده است و با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذینفعان رمزخوانی آن شروع میشود.
به گزارش صما، محمدراستاد رییس هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به ابهامات در رابطه با تصادم نفتکش سانچی و کشتی فلهبر چینی گفت: کشتی فلهبر چینی که بار غلات داشت از قسمت جلو (دماغه) با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بود برخورد کرد. کشتیهای نفتکش برای جلوگیری از آلودگی دارای دو جداره هستند، یک جداره آن کشتی و جداره دیگر که فاصله دو و نیم متری با دیوار پیرامونی دارد مخزن است. از اینرو کشتی فله بر با شکافتن دیوار مخزن باعث انفجار نفتکش میشود.
وی با بیان اینکه میزان ضربه وارد شده بسیار سنگین بوده است، اظهارداشت: به جهت شدت تصادف خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند.
مهندسان و ملوانان در حال استراحت بودند
راستاد در خصوص اینکه ساعت ۸ شب که سانحه اتفاق افتاد؛ خدمه نفتکش چه شرایطی داشتند، گفت: به صورت احتمالی، در آن ساعت افسر سوم و یا دوم به صورت شیفت در پل فرماندهی بودند و از آنجا که ۴ دانشجو هم خدمه نفتکش را همراهی میکردند، احتمال دارد که یکی از دانشجویان هم در قسمت پل فرماندهی بوده باشد و این گمانه هم هست که کاپیتان هم در پل فرماندهی بوده باشد. ساعت کار در موتورخانه هم بین ۷ صبح تا ۵ عصر است، لذا مهندسان و ملوانان در آن ساعت در حال استراحت بودند.
دکمه وضعیت اضطراری زده نشد
وی ادامهداد: فاصله مخزنی که منفجر شده تا محل استراحتگاه خدمه بین ۸۰ تا ۹۰ متر بوده است اما شدت انفجار و گازهای سمی زمان برای انجام هیچ کاری را به خدمه نداده است، حتی افرادی که در قسمت پل فرماندهی بودند دکمه وضعیت اضطراری را نزدند.
۳ ماه زمان میبرد تا به نتیجه قطعی چرایی این تصادم دست پیدا کنیم
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که جعبه سیاه حاوی چه اطلاعاتی خواهد بود، اذعانداشت: جعبه سیاه ثبتکننده اطلاعات مربوط به شناور است. در آن مشخصات ناوبری برای هدایت کشتی و صدای پل فرماندهی است. اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه میتواند تمام ابهامها را پاسخ دهد. در این میان باید سایر منابع اطلاعاتی را هم مدنظر قرارداد. بهگونهای که با شاهدان عینی، خدمه کشتی فلهبر و حتی کارکنان نجات صحبت شود. با جمعبندی این موارد پیشبینی میکنم ۳ ماه زمان ببرد تا به نتیجه قطعی چرایی این تصادم دست پیدا کنیم.
نفتکش سانچی به تمام امکانات نجات و ایمنی مجهز بوده است
وی تأکیدکرد: جعبه سیاه در چین است. طبق قواعد بینالمللی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری بررسی میشود که سانحه در آن رخ داده است. با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذینفعان رمزخوانی آن شروع میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه گفته میشود، نفتکش سانچی تجهیز به امکانات ایمنی نبوده است اذعانداشت: نفتکش سانچی به تمام امکانات نجات و ایمنی مجهز بوده است. این کشتی نو محسوب میشده و تمام استانداردهای جهانی را داشته است اما انفجار ناگهانی باعث شده که خدمه نتوانند اقدامهای لازم را انجام دهند.
وی در خصوص کمک کشتیهای اطراف نفتکش سانچی گفت: طبق کنوانسیون جستجو و نجات دریایی که ایران هم عضو آن است کمک کردن به کشتیهایی که دچار مشکل شدند یک الزام است. اما در این مورد به خاطر انفجار و گازهای سمی سایر شناورها نتوانستند کمکی انجام دهند. از طرفی اگر مسأله انسانی و نجات خدمه مطرح باشد بدون هیچ هزینهای باید خدماترسانی صورت گیرد و اگر با هدف نجات کشتی باشد، صاحب کشتی باید هزینه آن را بپردازد. در این زمینه ما در هر دو بخش عمل کردیم تا بتوانیم حتی به پیکر خدمه نفتکش سانچی برسیم.
از نظر کمیت امدادی هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشت
سؤال دیگری که در این برنامه از راستاد شد، درمورد همکاری چینیها در مدت ۸ روزی بود که اطفای حریق صورت میگرفت. وی گفت: از نظر کمیت هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشت. کره و ژاپن شناورهای آتشخوار خود را به محل اعزام کردند تا بتوانند از حجم شعلههای آتش کم کنند اما متأسفانه به رغم تمام تلاشها محقق نشد و نفتکش غرق شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا از لاشه نفتکش میتوان جسدی یافت متذکر شد: نفتکش یک هفته در آتش سوخت و روز آخر هم میزان آتش بیشتر شد لذا نمیتوان امیدوار بود که به پیکرها دست پیدا کنیم.
چارهای جز توقف اطفای حریق نداشتند
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این ابهام که چرا چینیها در شب آخر به صورت شبانهروزی کار اطفای حریق را انجام ندادند تا تکاوران ایرانی بتوانند وارد موتورخانه شوند، گفت: آنگونه که تیم امداد نجات چین و حتی ژاپن به ما اعلام کردند، وضعیت بهگونهای بود که امکان عملیات اطفای حریق وجود نداشت. لذا چارهای جز متوقف شدن نداشتند.
امداد از طریق هلیکوپتر غیرممکن بود
سیروسکیانارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز در برنامه تیتر امشب گفت: بعد از بروز حادثه کمیته امداد اضطرار در شانگهای تشکیل و پس از آن اقدامات لازم برای کمک به نفتکش شروع شد. اما فاصله ۱۵۸ مایلی که حداقل ۱۵ ساعت میشود، باعث شد که با فوریت نتوان اقدامهای اطفای حریق را انجام داد. از طرفی امکان اطفای حریق توسط هلیکوپترها نبود چرا که مسافت زیاد تأمین سوخت هلیکوپترها را غیرممکن میکرد.
خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند
وی با بیان اینکه فیلمهای ضبط شده از سوی شناورهای صیادی نشان میداد که در لحظات اولیه تصادم شدت انفجار خیلی زیاد بوده است، تصریحکرد: همانگونه که کارشناسان عنوان کردند و ما نیز در تصاویر شناورهای صیادی دیدیم خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند.
کیانارثی اظهارداشت: با وجود آنکه گفته میشد خدمه در اثر انفجار شدید و متصاعد شدن گازهای سمی زنده نیستند اما ما به این گفتهها اکتفا نکردیم و برای امداد و نجات تمام سعی خود را کردیم. حتی خارج کردن پیکر خدمه نفتکش سانچی هم برای ما اهمیت داشت.
تمام رادارها کار میکردند
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره خاموش بودن رادار نفتکش سانچی نیز توضیح داد: جواب قطعی دادن در این مورد به رمزخوانی جعبه سیاه بستگی دارد اما تصور نمیکنیم که چنین گفتهای درست باشد. تمام رادارها کار میکردند. اما شرایط بهگونهای نبوده است که به کشتیهای اطراف سیگنال بدهد. فرکانسها در فاصله ۳۵ کیلومتری رد و بدل میشود.
پرچم پاناما به خاطر مسایل بازرگانی بوده است
وی در مورد اینکه نفتکش سانچی متعلق به ایران بوده است اما پرچم آن مربوط به پاناما گفت: این امر تنها به جهت مسایل بازرگانی است و هیچ دلیل دیگری ندارد. بیشترین پرچم کشتی در دنیا متعلق به پاناما است.
کیانارثی با اشاره به اینکه محموله نفتکش از عسلویه به سمت کرهجنوبی در حال حرکت بود، خاطرنشانکرد: هر ماه تعدادی از نفتکشهای ایرانی به سمت کرهجنوبی میروند و محمولههای (میعانات گازی)سفارش داده شده را آنجا تخلیه میکنند.
محل تصادم جزو مناطق پرحادثه است
وی تأکیدکرد: محل تصادم نفتکش ایرانی و فلهبر چینی جزو مناطق پرحادثه است و این امر را شرکتهای بیمه جهان تأیید میکنند. در این منطقه کشتیهای کرهجنوبی، تایوان، چین و ژاپن تردد میکنند لذا امکان تصادف وجود دارد اما متأسفانه در مورد نفتکش به جهت باری که داشت یکی از نادرترین اتفاقها رخ داده است.
چینیها امروز موقعیت نفتکش را اعلام میکنند
وی در مورد لاشه نفتکش نیز گفت: چینیها امروز موقعیت نفتکش را به ما اعلام میکنند. ما باید ببینیم شناور در عمق ۱۲۰ متری فرو رفته یا هنوز به سمت کف دریا نرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره جسدهای یافت شده در نفتکش افزود: دو جسد یافت شده که هنوز هویت آنها مشخص نشده است، توسط چینیها روی عرشه نفتکش پیدا شده است. به دلیل حرارت بالا و وجود گازهای سمی، گروه امداد و نجات چین نتوانست به سمت موتورخانه برود.
وی گفت: برخی از تصاویری که از سانحه نفتکش ایرانی در رسانههای مختلف منتشر شده است، مربوط به کشتی سانچی نیست. لذا از رسانهها میخواهیم تا در این زمینه دقت کافی داشته باشند.
باید جعبه سیاه کشتی فلهبر هم مورد بررسی قرار گیرد
محمدمهدیبرومندی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس که عضو کمیته بررسی وضعیت سانحه نفتکش سانچی بود و به تازگی از چین آمده است درباره این اتفاق و فعالیتهای که صورت گرفته بود، گفت: در مقطع فعلی دو خواسته از چینیها داریم. یک آنکه امکان گفتوگو مصاحبه با خدمه و کاپیتان کشتی فلهبر چینی به ما داده شود. دوم آنکه به غیر از جعبه سیاه نفتکش ایرانی که اکنون مهر و موم شده در چین است، جعبه سیاه فلهبر چینی هم برای بررسی ارایه شود. البته با مذاکرات صورت گرفته به نظر میرسد این اتفاق رخ دهد.
دولت از تمام توان و دیپلماسی خود استفاده کرد
وی افزود: برای سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات به غیر از کمک خواستن از کشورهایی چون کرهجنوبی و ژاپن، از تکاورهای نیرو دریایی خواستیم که وارد کشتی شوند. هر چند که میدانستند پذیرفتن این امر خطرهای زیادی دارد. دولت از تمام توان و دیپلماسی خود استفاده کرد تا بتواند برای نجات و یا حتی پیدا کردن پیکر خدمه کاری انجام دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.