محمد سعیدی از احیای قراردادهای خرید کشتی در راستای توسعه و نوسازی ناوگان این شرکت به عنوان یکی از اولویتها خبر داد و گفت: به دنبال زنده کردن قراردادهای معلق شده هستیم که پیشپرداخت آنها اجرا شده است. به گزارش تسنیم، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یک بحث جدی در ساخت -کشتی- […]
محمد سعیدی از احیای قراردادهای خرید کشتی در راستای توسعه و نوسازی ناوگان این شرکت به عنوان یکی از اولویتها خبر داد و گفت: به دنبال زنده کردن قراردادهای معلق شده هستیم که پیشپرداخت آنها اجرا شده است.
به گزارش تسنیم، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یک بحث جدی در ساخت -کشتی- داریم و این مسأله بسیار گسترده و پیچیدهای است، نکته اول این است ابتدا باید ببینیم که ظرفیتهای داخلی -کشتیسازی- به چه شکل است.
وی تصریح کرد: ظرفیتهای محدودی در داخل داریم که متأسفانه به دلیل مشکلات تحریمها و دلایل دیگر در طول سالهای گذشته نتوانسته رشد کند و توسعه یابد.
وی افزود: ظرفیت موجود باید با جوینت شدن با شرکتهای معتبر بینالمللی توسعه یابد، یعنی همان انتقال دانش که باید آنرا پشتیبانی کند، همین کشتیسازی است. شرکتهایی مثل ایزوایکو، پرشیاهرمز که متعلق به کشتیرانی است باید با شرکتهایی که دارای فنآوری روز دنیا هستند، جوینت شوند.
وی با بیان اینکه این یک بحث تکنیکی است، یادآور شد: بدون این کار و همراه شدن با شرکتهای صاحب تکنولوژی قطعا نمیتوانیم در بخش ساخت کشتی خیلی پیشرفت داشته باشیم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: البته دانش بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد و دانشگاهها و اساتید خیلی برجستهای داریم، اما برای آنکه رشد بسیار سریعتر روی دهد باید با شرکتهای بزرگ دنیا مشارکت کنیم.
سعیدی ادامه داد: نکته دوم بحث اقتصادی بودن است؛ به هر حال شرکتهای بزرگی مثل کشتیرانی به موضوع اقتصادی بودن پروژهها باید توجه کنند. یکی از بحثها مدت ساخت کشتی است. الان ساخت بزرگترین کشتیها (فلهبر و کانتینربر) در دنیا از روز سفارش تا زمان تحویل حدود دو سال طول میکشد.
وی گفت: سرعت ساخت کشتی خیلی مهم است، یعنی اگر در داخل بخواهیم توسعه داشته باشیم باید به جایی برسیم که زمان ساخت کاملاً بتواند با زمان ساخت شیپیاردهای دنیا رقابت کند. بحث قیمت هم در این پروسه مهم است و باید پروژهها برای بهرهبرداران اقتصادی شود و کشتیسازان داخلی باید قیمتهای خود را به سطحی برسانند که با قیمت شیپیاردهای خارجی رقابت کند.
وی افزود: همچنین باید کیفیت را باید در کشتیسازان داخلی به نقطهای برسانیم که با کیفیت خارجیها قابل رقابت باشد.
وی با اشاره به اینکه در این مقوله مارکت و بازار، بحث مهمی است، بیان کرد: اگر شما همه اینها را داشته باشید اما مارکت نداشته باشید یعنی خریدار نباشد شیپیارد عملاً نمیتواند موفق باشد.
مدیرعامل کشتیرانی با اشاره به بیان اینکه اگر بتوانیم به مرحلهای برسیم که کشتیها را در داخل بسازیم قطعاً طالب این هستیم که در کشور کشتیها ساخته شود، اظهار کرد: کشتیرانی جزو شرکتهای بینالمللی هستند و باید با رقبای بزرگ رقابت کنند، متأسفانه این رقابت بسیار تنگاتنگ شده است. زمانی فاصله این رقابتها یکساله بوده که الان به ماه رسیده و اگر نتوانیم ناوگان کشترانی را سریع نوسازی کرده و آنرا در مدت کوتاهی گسترش دهیم از دامنه و دایره رقابت بینالمللی خارج میشود.
سعیدی به تبعات این خارج شدن اشاره کرد و افزود: این مسأله باعث میشود تا مارکتهای بینالمللی را از دست بدهیم که در این صورت جایگزین کردن و به دست آوردن دوباره مارکت کار بسیار سختی است.
وی تأکید کرد: بنابراین کشتیرانی هم رویکرد ساخت داخل و هم زنده کردن سفارشات خارجی را دنبال میکند.
وی گفت: در دوران تحریم قراردادهای ساختی را با شیپیاردهای خارجی داشتیم که به دلیل تحریم این قراردادها معلق مانده است. پیش پرداختهای این قراردادها انجام شده و باید آنها را زنده کنیم. الان اولویت اصلی ما احیای قراردادهای معلق شده در دوران تحریم است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.