صادق جمشیددوست گفت: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت نیاز است. به گزارش فارس، دبیر انجمن صنایع ریلی در نشست خبری با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد، اظهار داشت: توانمندی مهندسی حمل و نقل در کشور […]
صادق جمشیددوست گفت: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت نیاز است.
به گزارش فارس، دبیر انجمن صنایع ریلی در نشست خبری با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد، اظهار داشت: توانمندی مهندسی حمل و نقل در کشور ایران بالا است.
وی ادامه داد: تحول در حمل و نقل ریلی، مزایایی نظیر کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده زیستمحیطی، ارتقای ایمنی و افزایش سرعت سیر را به دنبال دارد.
دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: از مشکلات اساسی صنایع حمل و نقل، نبود نقشآفرینی صاحبان صنعت در حوزههای تصمیمگیری و سیاستگذاری است.
وی با تأکید بر اینکه از نظر بار و مسافر ریلی در حد استاندارد بینالمللی نیستیم، افزود: در برنامه پنجم توسعه باید سهم ریل در حمل و نقل مسافر به ۱۸ درصد و در جابهجایی بار به ۳۰ درصد افزایش مییافت، اما این هدف محقق نشد و امروز سهم راهآهن در جابهجایی مسافر ۵ درصد و در حمل بار ۸ درصد است.
جمشیددوست افزود: راندمان مالی صنعت حمل و نقل ریلی در کشور پایین و بین ۷-۵ درصد است، از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات بانکی بیش از ۲۵ درصد است، بنابراین بانکها مشارکتی در توسعه صنعت ریلی نخواهند داشت.
دبیر انجمن صنایع ریلی گفت: از سوی دیگر شرکتهای ریلی امکان استفاده از وجوه اداره شده و تسهیلات صندوق توسعه ملی را هم ندارند، بنابراین ثبت سفارشی انجام نمیشود، چون نقدینگی وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه نظام تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی در صنعت ریلی باید اصلاح شود، اظهار داشت: شرایط اقتصادی ناپایدار عامل توجیه نامناسب مالی شرکتهای ریلی است، در حالی که در کشورهای خارجی شرکتهای ریلی با چنین مشکلاتی مواجه نیستند.
دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: از سوی دیگر واگنساز خارجی در ابتدای قرارداد و پس از گشایش السی، حجم بالایی از رقم قرارداد را دریافت میکند، اما در ایران نقدینگی وجود ندارد تا حتی رقم پیشپرداخت از سوی شرکتها به واگنسازها پرداخت شود.
وی افزود: در این راستا ورود واگنهای دست دوم خارجی نیز باب شد، با وجود آن که مغایر با سیاستهای برنامه پنجم بود، اما برخی دولتها آن را اجرا کردند که موجب شد متوسط سن ناوگان ریلی کشور افزایش یابد.
دبیر انجمن صنایع ریلی بیان کرد: امروز بزرگترین واگنساز ما به بازسازیکننده واگن تبدیل شده است و این منطقی نیست.
وی یادآور شد: امروز ۲۳ هزار دستگاه واگن باری، ۱۶۸۰ دستگاه واگن مسافری و ۴۹۰ دستگاه لکوموتیو در سیر وجود دارد که لازم است تا سال ۱۴۰۴ تعداد واگنهای باری در سیر به ۵۰ هزار دستگاه و تعداد واگنهای مسافری به بیش از ۳ هزار دستگاه و تعداد لوکوموتیوهای موجود به ۸۰۰ دستگاه برسد.
جمشیددوست افزود: برای تحقق اهداف در صنعت ریلی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت مورد نیاز است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.