‌تولید ملی باید بر محوریت صادرات بچرخد

حمایت از صنعت با جیب مصرف‌کننده‌ ‌تولید ملی باید بر محوریت صادرات بچرخد اگر در صادرات، تولید، محور اصلی باشد، می‌تواند موجب تقویت برند ایرانی در بازارهای خارجی شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این‌که تولیدات غیربومی و غیرملی تبدیل به ابزاری برای سوءاستفاده دشمنان شده و در بحران‌ها و تحریم‌ها اقتصاد […]

حمایت از صنعت با جیب مصرف‌کننده‌

‌تولید ملی باید بر محوریت صادرات بچرخد

اگر در صادرات، تولید، محور اصلی باشد، می‌تواند موجب تقویت برند ایرانی در بازارهای خارجی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این‌که تولیدات غیربومی و غیرملی تبدیل به ابزاری برای سوءاستفاده دشمنان شده و در بحران‌ها و تحریم‌ها اقتصاد کشور را زمینگیر می‌سازد؛ پرداختن به موضوع تولید ملی و بومی‌سازی اقتصاد ضرورت پیدا می‌کند.

در این راستا ابتدا باید جوانب اقتصاد مقاومتی و تولید ملی را با تمام ظرفیت‌های کشور برشمرد و ارکان و ملزومات آنها را بررسی کرد، سپس رابطه اجزای لازم آن را در راستای تقویت اقتصاد بومی مورد دقت و توجه قرار ‌دهیم تا به این نتیجه برسیم که چگونه تولید ملی راهبرد مقاومتی را تقویت و تکمیل می‌کند.

اما سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که کدام ابزار حمایتی می‌تواند بیش‌ترین کمک را به رونق تولید ملی کرده و موجب از بین رفتن رکود در این حوزه شود.

آنچه که همیشه در ایران مرسوم بوده، این است که تا بحث کمک دولتی‌‌ها به تولید مطرح می‌شود، این کمک تحت عنوان تسهیلات و منابع مالی ارایه شده و به‌طور معمول هم نتیجه‌ای کوتاه‌مدت و سطحی در‌بردارد و نمی‌تواند دارویی اساسی برای درمان قطعی تن رنجور تولید کشور به حساب بیاید.

بسیاری از صاحبنظران معتقدند که به جز تزریق نقدینگی در برهه زمانی خاص باید به فکر تدبیر دیگری باشیم تا اثرات بلند‌مدت بیش‌تری را برای ارتقای تولید ملی نظاره کنیم. یکی از راهکار‌‌ها، فرهنگ‌سازی در اصلاح الگوی مصرف است.

در واقع باید به این نکته اشاره کرد که اقتصاد مقاومتی می‌‌خواهد در شرایط فشار به کشور، راه رشد و شکوفایی اقتصادی کشور را تعیین و رهنمون کند و تولید از طریق تکیه‌ به مردم و مردمی‌کردن اقتصاد، مدیریت مصرف، کاهش وابستگی به نفت، کار‌آفرین کردن اقتصاد، نو‌آوری، استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات، فعال کردن واحد‌های کوچک و متوسط اقتصادی به این مهم کمک می‌کند.

رونق تولید در کشور در گرو حمایت

فریدون‌احمدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار‌کرد: رونق تولید در کشور منوط به حمایت همه جانبه تمام اجزای مرتبط با تولید در کشور است.

وی در ادامه با بیان این موضوع که توجه به مقوله تولید باید به سمت صادرات هدایت شود، گفت: در صورتی‌که صادرات در کشور، محور اصلی تولید باشد نه تنها می‌تواند تولید را تحریک کند؛ بلکه موجب تقویت برند ایرانی در بازارهای خارجی خواهد شد.

احمدی تصریح‌کرد: یکی از برنامه‌های همیشگی دولت در راستای کمک به رونق تولید، افزایش نقدینگی از طریق واریز تسهیلات به این حوزه بوده است.

عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس با انتقاد از این نوع واریز منابع به تولید بیان‌کرد: این نوع وام‌دهی به تولیدکننده‌ای که کالای مرغوب و مشتری بازار ندارد، به معنای هدررفت منابع دریافتی و سرمایه ملی کشور است.

احمدی تأکید‌کرد: باید تخصیص منابع به ترتیب اولویت‌بندی صورت گرفته و بعد از اعطای منابع به صادرکنندگان، به سراغ تولیدکنندگانی برویم که کالای مرغوب دارند اما میزان سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت آنها کم است.

وی در خاتمه با اشاره به راهکارهای رونق تولید در صنایع کشور یادآور‌شد: پشتیبانی و حمایت از صنایع صادرات محور و تجهیز آنها به ماشین‌آلات و دستگاه‌های روز دنیا و مشارکت ساخت با خارجی‌ها، می‌تواند نویددهنده تحول مثبتی در تولید صنعتی کشور باشد.

عقب‌ماندگی تولیدات داخلی با حمایت‌های تعرفه‌ای دولت

‌رضا‌علیزاده، عضو کمیسیون صنایع ‌و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار‌کرد: باید بررسی شود که مجموع کمک‌های مختلفی که در سال‌های گذشته به تولید ملی شده است تا چه حد توانسته دردی از تولیدکننده کشور را درمان کند.

وی با بیان این‌که نتایج موجود نشان می‌دهد که کمک‌های صورت گرفته تا به حال نتیجه مثبتی نداشته، افزود: برخلاف آنچه که بسیاری از تولیدکنندگان از آن شاکی هستند و ادعا می‌کنند که ظرفیت‌های دولت برای حمایت همه جانبه از تولید، کافی نبوده است اما باید در نظر داشته باشیم که در بیش‌تر مواقع این حمایت‌های بیش از اندازه بوده که موجب عدم پیشرفت تولید در کشور شده است.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس با انتقاد از نظام تعرفه‌ای سنگین بر واردات کالا، تصریح‌کرد: حمایت‌های تعرفه‌ای دولت موجب شده تا تولیدات ایرانی از پیشرفت‌های جهانی عقب مانده و نتوانند خود را در بازاهای جهانی به روز کنند.

وی ادامه‌داد: اکنون زمان آن رسیده که با روش‌های درست و کارشناسانه تولید ملی را تقویت کنیم و کمک‌‌ها فقط به خاطر یک تأثیر کوتاه‌مدت اتفاق نیفتد.

عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس با اشاره به هدایت صنایع به سمتی که پتانسیل بیش‌تری دارند، اضافه‌کرد: در ۳۰ سال گذشته هرگونه حمایتی که ممکن بود از صنعت خودروسازی کردیم تا جایی‌ که حتی از جیب مصرف‌کننده داخلی زدیم اما خودروسازان ما در به‌روزرسانی صنعت خود، موفقیتی کسب نکردند.

علیزاده تأکید‌کرد: باید بپذیریم که برخی از صنایع پتانسیل مورد نیاز برای تولید در داخل ایران را ندارند.

وی در خاتمه یادآورشد: با تخصیص درست منابع و حمایت از صنایعی مانند فرش دستباف که ظرفیت رشد در ایران را دارند، کمک مؤثرتری به صنعت کشور کرده‌ایم و می‌توانیم امیدوار باشیم کشتی صنایع کشور در آینده به گِل نمی‌نشیند.

حمایت از تولید باید در حوزه فرهنگی باشد

صدری، رییس خانه صنعت معدن‌وتجارت جوانان معتقد است: حمایت‌های دولتی از صنایع کشور به جای حمایت‌های مالی باید به سمت حمایت‌های فرهنگی پیش رود.

‌علی‌صدری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با مبحث کانالیزه کردن حمایت‌های دولتی از صنایع، اظهار‌کرد: در بسیاری از موارد حمایت‌های مسؤولان از تولید می‌تواند به صورت فرهنگ‌سازی در جامعه باشد، به این معنا که دولت از تمام توان اجرایی خود را در این راستا بهره برده و تولید را پشتیبانی کند.

وی افزود: یکی از ابزارهای قوی که در اختیار دولت قرار دارد، رسانه‌ها هستند که می‌توانند با تبلیغات کافی و تأثیرگذار از صنایع حمایت کنند.

صدری تصریح‌کرد: هزینه‌های تبلیغات آنقدر بالاست که تولیدکننده‌های داخلی توان پرداخت هزینه‌های آن‌ را ندارند. اگر قصد داریم از تولید ملی حمایت کنیم، باید مشوق‌هایی در زمینه تبلیغات به آن تعلق بگیرد.

رییس خانه صنعت معدن‌وتجارت جوانان اذعان‌کرد: تمام رسانه‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح کشور نه تنها باید یک کالای ایرانی را تبلیغ کنند، بلکه باید به تبلیغ و ترویج تولیدات ملی بپردازند.

صدری با بیان این موضوع که با افزایش توان داخلی می‌توانیم به راحتی با محصولات خارجی رقابت می‌کنیم، تأکید‌کرد: شهرداری موظف است تبلیغات شهری را در ماه چند روز به صورت رایگان به تبلیغ مصرف کالای ایرانی اختصاص دهد.

 

وی در پایان یادآور‌شد: یکی از دلایل اصلی مصرف کالای خارجی توسط مردم، عدم شناخت نسبت به کالاهای ایرانی است.