فرصت‌های بازار روسیه، در سایه عدم مدیریت صحیح، از دست می‌روند

در کمیته صدور خدمات فنی‌ و مهندسی کمیسیون معدن ‌و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی مطرح شد‌ فرصت‌های بازار روسیه، در سایه عدم مدیریت صحیح، از دست می‌روند شرایط سرمایه‌گذاری، صادرات و صدور خدمات فنی ‌و مهندسی به «جمهوری کریمه» (یک جمهوری خودمختار تحت نظارت فدراسیون روسیه)، دستور کار تازه‌‌ترین نشست کمیته صدور خدمات فنی […]

در کمیته صدور خدمات فنی‌ و مهندسی کمیسیون معدن ‌و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی مطرح شد‌

فرصت‌های بازار روسیه، در سایه عدم مدیریت صحیح، از دست می‌روند

شرایط سرمایه‌گذاری، صادرات و صدور خدمات فنی ‌و مهندسی به «جمهوری کریمه» (یک جمهوری خودمختار تحت نظارت فدراسیون روسیه)، دستور کار تازه‌‌ترین نشست کمیته صدور خدمات فنی ‌و مهندسی کمیسیون معدن ‌و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی بود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی خراسان‌رضوی؛ داوودی، نماینده سرمایه‌گذاری جمهوری کریمه فدراسیون روسیه در ایران در همین رابطه، ضعف مدیریتی را عامل از دست رفتن فرصت‌‌ها برای کشورمان در بازار روسیه عنوان‌کرد و گفت: جمهوری کریمه دارای موقعیتی استراتژیک است و بازار آن را ۳ میلیون جمعیت این کشور و ۱۴میلیون توریست سالانه تشکیل می‌دهند و همه این ظرفیت‌ها پس از تشدید مناقشات سیاسی با کشور ترکیه، برای ورود رقبای جدید نظیر ایران فراهم است. پوتین رییس‌جمهوری روسیه نیز برای جذب سرمایه‌گذار به جهت احیای این منطقه که به بهشت گمشده روس‌‌ها معروف است، دستوراتی صادر کرده است. از این جهت به نظر می‌رسد باید این فرصت غنیمت دانسته شود.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران ایرانی عمدتاً در شمال شرق روسیه که تنها ۳۰ درصد جمعیت این کشور را در خود جای داده‌؛ سرمایه‌گذاری کرده‌اند، متذکرشد: ظرفیت‌های متعدد دیگری در این کشور وجود دارد که با شناسایی درست، می‌توانند برای فعالان اقتصادی ما بالفعل شوند.

وی به تشریح ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد روابط تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل میان ایران و جمهوری کریمه پرداخت و از ملزومات، مشکلات و راهکارهای آن سخن گفت و خاطرنشان‌کرد: تعاملاتی با این جمهوری برقرار کرده و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری آن را شناسایی کرده‌ایم. در حال حاضر در حال طراحی یک مرکز تجاری برای ارایه کالا‌ها و محصولات ایرانی برای سرمایه‌گذاران کشورمان در آن منطقه هستیم. معتقدیم ایجاد این مرکز، به بازاریابی هدفمند و در نتیجه فروش و بازگشت سریع‌تر سرمایه کمک خواهد کرد.

داوودی در ادامه از امکاناتی گفت که این جمهوری در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد و یادآور‌شد: سرمایه‌گذاران ایرانی باید قیاسی منطقی صورت دهند و مزایا و معایب هر کدام از کشورهای هدف سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند. در همین رابطه شاهدیم در جمهوری کریمه در مقایسه با کشورهای عربی نظیر عمان، ظرفیت‌های مساعدتری برای سرمایه‌گذاری فراهم است.

مدیرعامل شرکت بال‌های طلایی ایرانیان، در ادامه پاره‌ای از مزایای سرمایه‌گذاری در کریمه را تشریح کرد و گفت: برای نمونه، در شرایطی که سرمایه‌گذار تنها ۳۰ درصد از فعالیت تولیدی خود را در این منطقه انجام دهد، محصول تولیدی و وارداتی او ساخت این منطقه محسوب و معاف از عوارض گمرکی خواهد بود. همچنین تا ۷۰ درصد حجم سرمایه‌گذاری به فعالان اقتصادی که آورده مالی داشته‌اند، تسهیلات تعلق می‌گیرد. این تسهیلات که برای پروژه‌های زیرساختی از جمله تولیدات کشاورزی و ایجاد اشتغال است، دارای دوره تنفس دو تا ۳ ساله است و با توجه به حجم اشتغالی که در این بخش ایجاد می‌شود، سودی بین ۵٫۵ تا ۹ درصد تعلق می‌گیرد.

 

وی ارتقای آگاهی فعالان اقتصادی استان از این ظرفیت‌ها را بستر مساعدی برای توسعه تعاملات اقتصادی و بین‌المللی با کشورهای منطقه برشمرد و بر اتخاذ سیاست‌های مدیریتی صحیح به منظور بهره‌مندی از بازار و ظرفیت‌های اقتصادی فدراسیون روسیه تأکید کرد.