مشخص نبودن متولی بزرگ‌ترین مشکل خودروهای هیبریدی

نایب رییس انجمن علمی موتور ایران مطرح کرد مشخص نبودن متولی بزرگ‌ترین مشکل خودروهای هیبریدی مهدی قره‌داغلی -نایب رییس انجمن علمی موتور ایران گفت: دولت دوازدهم در مسیر بهره‌گیری از خودرو‌های هیبریدی گام‌هایی برداشته، اما بزرگ‌ترین مشکل خودروهای برقی و هیبریدی، مشخص نبودن متولی آن در کشور است، هر چند ناگزیر از حرکت به سمت […]

نایب رییس انجمن علمی موتور ایران مطرح کرد

مشخص نبودن متولی بزرگ‌ترین مشکل خودروهای هیبریدی

مهدی قره‌داغلی -نایب رییس انجمن علمی موتور ایران گفت: دولت دوازدهم در مسیر بهره‌گیری از خودرو‌های هیبریدی گام‌هایی برداشته، اما بزرگ‌ترین مشکل خودروهای برقی و هیبریدی، مشخص نبودن متولی آن در کشور است، هر چند ناگزیر از حرکت به سمت استفاده از خودروهای مزبور هستیم .

به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا‌حاج‌علی‌محمدی در جمع خبرنگاران گفت: بهره‌گیری از خودروهای الکتریکی راه برون‌رفت از وضع آلودگی هواست و اضافه‌کرد، افزایش آگاهی سازندگان قطعات خودرو از موتورهای هیبریدی مورد تأکید است.

نایب رییس انجمن علمی موتور ایران افزود: امروز رویکرد مسؤولان شهری در سطح جهان برای مقابله با وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرها، استفاده از خودروهای هیبریدی است.

وی به تعهد جهانی برای هیبریدی یا الکتریکی شدن ۵ درصد خودرو‌ها تا سال ۲۰۲۰ را یادآور شد و گفت: این رقم در ایران بسیار ناچیز است.

مدیر بخش علمی همایش موتورهای درون‌سوز و نفت درباره تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کشور، یادآورشد: چنانچه بخواهیم برق موردنیاز شارژ این خودرو‌ها را با افزایش ظرفیت واحدهای نیروگاهی تأمین کنیم، به دلیل پایین بودن بازدهی این واحد‌ها در کشور آلایندگی‌ها تداوم خواهد داشت، اما درصورتی‌که از محل دیگری تأمین شود، استفاده از خودروهای هیبریدی تا ۳۰ درصد در کاهش مصرف سوخت و تا ۶۰ درصد در کاهش آلودگی‌ها نقش مؤثر خواهد داشت.

به گفته حاج‌علی‌محمدی، بحث کیفیت خودرو‌ها و قطعات آن همچنین تحقیق و توسعه (R&D) و افزایش دانش و آگاهی سازندگان در این همایش مدنظر قرار گرفته و بر همین اساس کار کردن روی پروژه‌های توسعه‌ای در موتورهای هیبریدی از موضوعاتی است که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود ارایه بحث راهبردی صنعت خودرو و قوای محرکه توسط سخنرانان خارجی از دانشگاه بولتون انگلیس از جمله برنامه‌های این همایش است همچنین سخنرانی‌های کلیدی توسط شرکت‌کنندگان خارجی خواهیم داشت و مباحث علمی و آخرین فناوری‌ها در حوزه موتورهای درون‌سوز و نفت ارایه می‌شود؛ همچنین کارگاه‌های آموزشی در مورد موتورهای درون سوز نیز ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه سال‌جاری با حضور صاحبنظران برجسته از داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود.

نایب رییس انجمن موتور ایران: موضوع موتورهای توربوشارژ است که در واقع این موتور‌ها نسل جدید بنزینی بوده، آلایندگی کم‌تری داشته و مصرف آنها نیز کم‌تر است، از دیگر محورهای مورد بررسی این همایش است.

 

گفتنی است در همایشی که بهمن‌ماه در تهران برپا می‌شود، تدوین راهبرد سوخت و قوای محرکه، سوخت‌های نوین و پاک، فناوری‌های نوین موتور، احتراق در موتورهای درون‌سوز و مهار آلایندگی ناشی از آن، دینامیک سیالات موتورهای درون‌سوز، صدا و ارتعاشات، مدیریت و تنظیم موتور، روانکاری، تطابق موتور با خودرو، علل خرابی و فرایندهای بهبود قطعات و طراحی و ساخت موتورهای درون‌سوز و قطعات آن، از جمله محورهای اصلی این همایش است.