مونتاژکاری به جای خودروسازی

استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مشکلات موجود مطرح کرد مونتاژکاری به جای خودروسازی یک استاد دانشگاه علم و صنعت با اعلام این‌که قرار بود بعد از امضای برجام اتصال به زنجیره تأمین شرکت‌های خارجی در اولویت‌های قرارداد خودرویی قرار گیرد، گفت: امروز تشدید مشکلات عاملی شده تا فقط به مونتاژکار محصولات فرانسوی […]

استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مشکلات موجود مطرح کرد

مونتاژکاری به جای خودروسازی

یک استاد دانشگاه علم و صنعت با اعلام این‌که قرار بود بعد از امضای برجام اتصال به زنجیره تأمین شرکت‌های خارجی در اولویت‌های قرارداد خودرویی قرار گیرد، گفت: امروز تشدید مشکلات عاملی شده تا فقط به مونتاژکار محصولات فرانسوی تبدیل شویم.

ابوالفضل‌خلخالی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که دو سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد آیا با توجه به تمام شعار‌ها این موضوع توانست اثرات مهمی را بر صنعت خودروسازی کشور به‌وجود آورد یا خیر، اظهارداشت: مسؤولین کشور برای امضای این قرارداد تلاش زیادی انجام دادند که این موضوع قابل تقدیر است اما به خاطر کارشکنی‌‌ها ما نتوانستیم به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که در چند ماه نخست اجرا شدن برجام درخواست‌های مختلفی برای همکاری با صنعتگران ایرانی از سوی شرکت‌های مختلف مطرح شد، افزود: متأسفانه اتفاقات مختلف از جمله عدم انتقال پول و موارد دیگر عاملی شد تا برجام نتواند گشایشی را در تعامل‌های بین‌المللی ایجاد کند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر این‌که اجرایی شدن برجام حتی معایبی را نیز برای صنعت کشور به دنبال داشت، گفت: قبل از اجرایی شدن برجام تمام تلاش صنعتگران تکیه بر توانمندی داخلی بود. به نحوی که توانسته بودیم با سرمایه‌گذاری اقدامات مؤثری را برای توسعه صنایع کشور انجام دهیم اما بعد از امضای برجام به همکاری‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری خارجی دل بستیم و همین موضوع عاملی شد تا از توسعه توانمندی داخلی خود غافل شویم.

خلخالی اضافه‌کرد: البته با گذشت دو سال از اجرا شدن برجام هنوز هم امید به همکاری‌های خارجی داریم که همین موضوع عاملی شده تا روند توسعه کشور به کندی انجام شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که ایران از لحاظ دانش فنی کمبودی ندارد، تصریح‌کرد: صنعتگران کشور می‌توانند با ارتقای دانش فنی خود مسیر توسعه را به سرعت طی کنند اما مدیریت‌های نامناسب عاملی شده تا مزیت‌های اقتصادی شناسایی نشده و توسعه صنعت کشور ایجاد نگردد.

این استاد دانشگاه علم و صنعت به اثرات برجام در حوزه صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: قرار بود بعد از برجام قراردادهای مختلفی با شرکت‌های خارجی با اولویت اتصال قطعه‌سازان کشور با زنجیره تأمین بین‌المللی ایجاد شود. اما در عمل فقط یک قرارداد با پژو تنظیم شد و مابقی قرارداد‌ها در حد مذاکره مانده است.

 

خلخالی با اشاره به این‌که هنوز قطعه‌سازان نتوانستند به زنجیره تأمین شرکت‌های بین‌المللی متصل شوند، افزود: امروز ما بیش‌تر به مونتاژکار محصولات خالی تبدیل شده‌ایم که در این رابطه باید تجدیدنظرهای لازم صورت گیرد.