جزییات آخرین تغییرات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در مجلس

جزییات آخرین تغییرات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در مجلس  بررسی لایحه بودجه سال۱۳۹۷ کل کشور در کمیسیون تلفیق مجلس پایان یافت و این لایحه به هیأت رییسه مجلس ارجاع شد، رسیدگی نهایی به این لایحه کلان اقتصادی از یکشنبه آینده در خانه‌ملت آغاز می‌شود. به گزارش ایرنا، رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده […]

جزییات آخرین تغییرات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در مجلس

 بررسی لایحه بودجه سال۱۳۹۷ کل کشور در کمیسیون تلفیق مجلس پایان یافت و این لایحه به هیأت رییسه مجلس ارجاع شد، رسیدگی نهایی به این لایحه کلان اقتصادی از یکشنبه آینده در خانه‌ملت آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کل کشور روز گذشته پس از ۲۵ روز در کمیسیون تلفیق مجلس شورای پایان یافت.

اعضای کمیسیون تلفیق از پنجم دی‌ماه بررسی این لایحه را آغاز کردند که کلیات لایحه در جلسه دهم دی‌ماه با اکثریت آرا تصویب شد و پس از آن وارد جزییات آن شدند.

گزارش نهایی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی روز گذشته به هیأت رییسه مجلس ارایه شد و هیأت رییسه نیز پس از چاپ این گزارش را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرارداد تا آنان پیشنهادهای خود را در مورد مفاد مصوبات کمیسیون تلفیق به مجلس ارایه کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ارایه گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را به هیأت رییسه مجلس ارایه کنند تا این پیشنهاد‌ها در کنار گزارش نهایی کمیسیون تلفیق مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

بررسی لایحه بودجه ۹۷ کل کشور از یکشنبه هفته آیندهـ هشتم بهمن- در دو نوبت صبح و عصر و در صورت لزوم در ۳ نوبت در مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و بنا به گفته هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی بررسی آن دو هفته به طول می‌انجامد و احتمالاً تا ۲۲ بهمن ماه بررسی این لایحه در مجلس تمام می‌شود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین‌حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری، لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را ۱۹ آذر به عنوان نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

رییس‌جمهوری در زمان تقدیم لایحه بودجه سال آینده گفت: اگر بخواهم بودجه را در یک جمله خلاصه کنم، این است که بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است، همچنین سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آینده ۱۱ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۳۵۴ میلیارد و ۶۷۴ میلیون ریال است.

در لایحه بودجه سال آینده، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمد‌ها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، افزون بر ۴ میلیون و ۲۴۹ هزار میلیارد ریال است.

از مهم‌ترین مصوبات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور می‌توان به عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷، تعیین قیمت ۵۵ دلاری برای نفت و دلار ۳۵۰۰ تومانی، ممنوعیت افزایش حقوق مقامات در سال آینده، پلکانی شدن افزایش حقوق و تعیین سقف ۱۸ درصدی برای افزایش حقوق کارمندان و تعیین معافیت مالیاتی حقوق‌های زیر دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه برای کارمندان و زیر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه برای اصناف، ایجاد ۸۰۰ هزار شغل جدید و اختصاص ۱۷ هزار میلیارد تومان برای بودجه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اختصاص ۱۷۴هزار میلیارد ریال برای حمایت از اشتغال دانش‌آموختگان اشاره کرد.

از تغییرات مهمی که در کمیسیون تلفیق مجلس نسبت به لایحه دولت ایجاد شد می‌توان به افزایش وام ازدواج از ۱۰ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان، عدم تغییر قیمت حامل‌های انرژی و عدم افزایش عوارض خروج از کشور نام برد.

علی‌اصغریوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با بیان این‌که تقریباً تمام پیشنهادهای دولت در کمیسیون تصویب شده است، یادآورشد: در برخی موارد بنا بر خردجمعی پیشنهاد دولت حذف شد و در جای دیگر به پیشنهاد دولت افزوده شد.

وی افزود: در این جلسات تلاش شد که هم نظر دولت و هم وضعیت مردم در نظر گرفته شود و در مصوبات کمیسیون اعمال شود.

جزییات تغییرات بخش درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ابتدا وارد بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور شدند، در نخستین مصوبه‌ای که اعضای این کمیسیون مجلس تصویب کردند، نظر دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور تأمین شد و اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با پیشنهاد دولت در لایحه موافقت کردند.

در تبصره یک بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در خصوص درآمدهای دولت از محل فروش نفت و میعانات گازی تصویب کردند که از درآمدهای نفتی دولت، ۱۴٫۵ درصد سهم شرکت ملی نفت، ۳۲ درصد صندوق توسعه ملی، ۳ درصد مناطق نفتخیز و گازخیز و ۵۳ درصد دیگر به دولت برمی‌گردد که با فرض قیمت هر بشکه نفت ۵۵ دلار و قیمت هر دلار ۳۵۰۰ تومان و همچنین مبنای دو میلیون و ۶۰۰ بشکه از محل فروش نفت عددی را حدود ۱۰۱ هزارمیلیاردتومان داریم.

در این تبصره نیز اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نظر دولت را تأمین کردند.

اعضای کمیسیون تلفیق رقم پیشنهادی دولت را در تبصره ۱۵ بخش درآمدی تصویب کردند. دولت پیشنهاد کرده است از ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی، ۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم و ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بخش سلامت اختصاص یابد.

در بخش درآمدی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۷ در بخش حامل‌های انرژی طبق پیشنهاد دولت مبنی بر این‌که از محل افزایش حامل‌های انرژی ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود و این میزان به همراه ۱۵ هزار میلیارد تومان دریافتی از صندوق توسعه ملی و مشارکت بانک‌ها به همین میزان که عددی حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان می‌شود برای تولید و اشتغال هزینه می‌شود مورد موافقت اعضای کمیسیون تلفیق مجلس قرار گرفت.

همچنین اعضای این کمیسیون در بخش دیگری تصویب کردند تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی افراد به دولت و مطالبات افراد از دولت تهاتر شود و به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی در سرفصل خاصی ثبت و درج شود، بدون این‌که پایه پولی تغییر کند که این موضوع اثرات روانی، اقتصادی و گردش پولی جدید در جامعه به وجود می‌آورد.

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در بخش درآمدی این لایحه نظر دولت را در مورد جریمه غایبین خدمت سربازی تأمین کردند که بر این اساس برای صدور کارت معافیت برای افراد زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان تعیین شد.

همچنین دکترای عمومی علوم پزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترای تخصصی غیرپزشکی ۴۰میلیون تومان و دکترای تخصصی علوم پزشکی و بالاتر ۵۰ تومان تعیین شد.

با تصویب اعضای کمیسیون تلفیق به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۸ سال ۱۰ درصد مازاد بر جریمه پایه اضافه می‌شود. همچنین برای مشمولان متأهل ۵ درصد و دارای فرزند به ازای هر فرزند ۵ درصد مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

در بند دیگری از این مصوبه، فرزندان مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۷۰ درصد تخفیف دارند و تا پایان سال ۹۷ به صورت نقد و اقساط می‌توانند مبلغ جریمه را پرداخت کنند و پس از تسویه کارت آنها صادر می‌شود.

جزییات تغییرات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در نخستین مصوبه بخش هزینه‌ای، با پیشنهاد دولت در لایحه در مورد عوارض خروج از کشور موافقت کردند، بر این اساس عوارض خروج از کشور برای سفرهای غیرعتبات عالیات ۲۲۰هزار تومان تعیین شد که این مصوبه دقیقاً همانند مصوبه دولت در لایحه است

ولی اعضای این کمیسیون با نظر دولت در مورد عوارض سفر به عتبات عالیات مخالفت کردند، دولت در لایحه بودجه ۹۷ پیشنهاد عوارض ۱۱۰ هزار تومان برای سفر به عتبات عالیات را لحاظ کرده بود ولی براساس مصوبه مجلس عوارض برای زائران عتبات عالیات (سوریه، عراق، عربستان) براساس قانون بودجه سال ۹۷ خواهد بود، یعنی مبالغ عوارضی برای این بخش همانند سال گذشته خواهد بود و افزایش نخواهد یافت.

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس دهم در مصوبه دیگری در بخش هزینه‌ای نظر دولت را تأمین کردند که بر این اساس، بانک‌های عامل مجاز هستند در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیأت عامل صندوق توسعه ملی در آن بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است، برای خرید تجهیزات و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری براساس فهرست مورد توافق وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب هیأت امنای آنها پرداخت کنند.

تضمین این تسهیلات پس از تصویب هیأت امنا برعهده مراکز فوق‌الذکر بوده و پس از تنفس دو ساله از محل درآمد اختصاصی آنها و متناسب با میزان دریافتی و مبتنی بر زمان‌بندی مورد تفاهم با بانک‌ها بازپرداخت می‌شود.

براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق مجلس در بخش هزینه‌ای، حقوق و مزایای مستمر کارکنانی که در سال ۹۶ بیش از ۵۰ میلیون ریال است و حقوق و مزایای مستمر مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره، رؤسای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و شهرداران مراکز استان‌ها و دریافتی اعضای شوراهای اسلامی شهر مراکز استان‌ها در سال ۹۶ افزایش نمی‌یابد و هرگونه افزایش حقوق و مزایا، فوق‌العاده‌ها و کمک هزینه‌ها و ایجاد کمک هزینه جدید تحت هر عنوان و از هر محل ممنوع و تصرف غیرقانونی در اموال محسوب و مرتکبین مشمول مجازات مقرر در ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) خواهند بود.

رؤسای ۳ قوه، معاون اول رییس‌جمهور، نواب رییس مجلس شورای اسلامی، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان، معاونین رییس‌جمهوری، استانداران و سفرا، معاونین وزرا مشمول این مصوبه می‌شوند.

ممنوعیت افزایش حقوق مقامات از پیشنهادات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بود.

همچنین براساس مصوبه دیگری، دولت مکلف شد حقوق و مزایای مستمر گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیأت علمی و قضات را به گونه‌ای افزایش دهد که متوسط رشد حقوق و مزایای مستمر کارکنانی که در سال ۹۶ کم‌تر از ۵۰ میلیون ریال است، به صورت پلکانی نزولی، به میزان ۱۰ درصد باشد که حداکثر میزان افزایش ۱۸ درصد خواهد بود.

طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضرروی کارکنان دولت و پاداش‌های مشابه به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم از جمله وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران حداکثر معادل ۷ برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع قانون ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت (تا سقف ۳۰ سال) که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد، خواهد بود.

اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبه دیگری نظر دولت را تأمین کردند که براساس آن، شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته می‌توانند تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کنند که ۵۰ درصد از این اوراق در زمینه طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل صرف شود.