واکاوی تهدیدها و فرصتهای نمایشگاههای بهاره با نزدیک شدن به هفتههای پایانی سال، باز هم زمزمههایی مبنی بر احتمال راهاندازی نمایشگاههای بهاره به گوش میرسد، طرحی که هر ساله جمع کثیری از موافقان و مخالفان را در برابر خود میبیند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تردید، یکی از مهمترین ایام سال برای کسبه و […]
واکاوی تهدیدها و فرصتهای نمایشگاههای بهاره
با نزدیک شدن به هفتههای پایانی سال، باز هم زمزمههایی مبنی بر احتمال راهاندازی نمایشگاههای بهاره به گوش میرسد، طرحی که هر ساله جمع کثیری از موافقان و مخالفان را در برابر خود میبیند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تردید، یکی از مهمترین ایام سال برای کسبه و اصناف، ماه اسفند و روزهای پایانی منتهی به انتهای سال است. اهمیت این مقطع از سال در سالیان اخیر به مراتب بیشتر شده، زیرا بخش قابلتوجهی از صنوف پس از ماهها دستوپنجه نرم کردن با کسادی و رکود، امیدوار هستند سهمی از فروش کالا و محصولات مورد نیاز خانوادهها را در ایام نوروز به خود اختصاص دهند، امری که میتواند تا حدودی مشکلات و تنگناهای فعالان اقتصادی را تعدیل و مرتفع کند.
در نقطه مقابل، شاهد خیل عظیمی از مصرفکنندگان و جامعه هدف اصناف هستیم که همچون صنوف از آسیبهای مشکلات اقتصادی مصون نماندهاند و در این میان اتخاذ تصمیمی مدبرانه که به موجب آن حقوق اصناف، تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، توأمان با یکدیگر در این ایام خاص از سال حفظ شود، ضرورتی است که با حصول آن میتوان بخشی از فشارهای اقتصادی ماههای گذشته را تا حدودی تعدیل کند.
در ذیل این گزارش تلاش میشود در گفتوگو با صاحبان صنوف، کارشناسان اقتصادی و مردم عادی(جامعه مصرفکننده) ابعاد و زوایای هر چه بیشتری از نمایشگاههای مذکور مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد.
راهاندازی نمایشگاههای بهاره، کسب و کار اصناف را مختل میکند
بابک یزدانبین، یکی از فروشندگان و عرضهکنندگان کیف و کفش در غرب استان تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش بسیار تعیین کننده صنوف و واحدهای تجاری در اشتغالزایی، اظهار کرد: بدون تردید یکی از چالشبرانگیزترین معضلات فعلی اقتصادی کشور به موضوع بیکاری و محدودیتهای موجود در عرضه و ارایه فرصتهای شغلی معطوف میشود و تجربه و تحولات سالهای گذشته نیز نشان داده در صورت عدم نقشآفرینی مثبت اصناف دیگر رمق و نفسی برای اقتصاد کشور در شرایط فعلی باقی نمیماند.
وی افزود: طبیعتاً در چنین فضایی، حمایت و پشتیبانی از صنوف نه یک امر مهم، بلکه ضرورتی حیاتی و اجتناب ناپذیر است که هر گونه غفلت و کم توجهی در این خصوص، آسیبهایی جبرانناشدنی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.
این فعال صنفی در حوزه کیف و کفش، بیانکرد: به اعتقاد بنده و بسیاری از فعالان صنفی در حوزه کیف و کفش، پوشاک و… راهاندازی نمایشگاههای بهاره، در قالب حمایت از صنوف قابل فهم نیست، زیرا با دایر شدن چنین مراکزی، بخش قابلتوجهی از متقاضیان خرید روانه بازارها و مراکز فروشِ اینچنینی میشوند و به تبع بار و فشار روحی، روانی و اقتصادی تحمیل شده به اصناف در طول سال، همچنان استمرار پیدا میکند و با این تصمیم مشکلات پیش رو عمیقتر نیز خواهد شد.
وی افزود: طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن حق و حقوق مصرفکنندگان نیست و به هر حال اتخاذ این تصمیمات در راستای ارایه و عرضه اقلام و محصولات مورد نیاز جامعه هدف و متقاضیان با قیمت و سود پایینتر، نفی شدنی نیست؛ اما انتظار میرود تصمیمگیران چنین طرحهایی به تمامی ابعاد قضیه توجه کنند و راهکاری اتخاذ کنند که به موجب آن هیچکدام از طرفها (صنوف و مصرفکنندگان) متضرر نشوند.
یزدانبین در تشریح راهکار مقتضی به عنوان تصمیمی سازنده برای حفظ منافع هر دو طیف، گفت: اساساً رکود حاکم بر بازار آنچنان عمیق و فراگیر شده که بهصورت بالقوه فضای رقابتی سنگینی در سطح بازار شکل میگیرد، زیرا از دست دادن حتی یک مشتری در چنین شرایطی، جبران شدنی نیست.
این فعال صنفی در بخش کیف و کفش، تصریحکرد: طرح فروش فوقالعاده که با نظارت دستگاههای ذیربط و بهواسطه صنوف در محل فروشگاهها و مراکز عرضه اجرایی میشود میتواند به عنوان تدبیری سازنده محسوب شود و امیدواریم با نگاه هوشمندانه و رویکرد حمایتی دستگاههای مربوطه، این سازوکار در اولویت نخست مراجع ذیربط قرار گیرد.
عرضه محصولات بُنجل در فروشگاههای بهاره؟
با یک بررسی میدانی در سطح معابر شهرها، به این واقعیت پی میبریم که جامعه مصرفکننده و خریداران و مشتریان کیف، کفش، پوشاک، میوه، آجیل، خشکبار و پروتئین نیز نظرات متفاوتی در ارتباط با نمایشگاههای بهاره مطرح میکنند.
برخی همچون بهرام سعیدی، معتقدند راهاندازی فروشگاههای بهاره، توجیه چندان منطقی ندارد، زیرا بسیاری از این مراکز(حداقل برخی از غرفههای آن) به محلی برای عرضه و فروش محصولات بنجل تبدیل میشوند و جز در ارتباط با محصولات غذایی که تا حدودی نظارتها شدیدتر و دقیقتر اعمال میشود، در ارتباط با اقلام دیگر عرضه محصولات بیکیفیت و قدیمی، بسیار مشاهده و احساس میشود.
وی معتقد است: در شرایطی که فروشگاههای زنجیرهای تحت عناوین متعدد، در یک فضای رقابتی سنگین نرخ شکنی میکنند و محصولات مورد نیاز مصرفکنندگان را با تخفیف عرضه میکنند، ضرورتی برای راهاندازی فروشگاههای بهاره وجود ندارد.
عدهای دیگر همچون مریم رضوانینژاد، نیز معتقدند در شرایطی که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و برخی از صنوف در ایام منتهی به پایان سال از هیچگونه سوءاستفاده و گرانفروشی دریغ نمیکنند، راهاندازی فروشگاههای بهاره یک ضرورت محسوب میشود و این امر از حقوق مسلم جامعه مصرفکننده به شمار میرود.
حمایت از صنوف به عنوان حلقه مکمل تولید، اجتنابناپذیر است
محمدصادقی، کارشناس مسایل اقتصادی، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم مدیریت و کنترل هر چه هوشمندانه و دقیقتر بازار در هفتههای آتی و ایام منتهی به پایان سال، بیان کرد: یکی از روشهایی که در سالیان گذشته با هدف حصول این امر تعریف و اجرایی شده مبتنی بر همین امر(راهاندازی فروشگاههای بهاره) میشود که البته بنابر تجربیات حاصل شده در سنوات گذشته بخش قابلتوجهی از صنوف نسبت به این تصمیم نقد و اعتراض داشتهاند.
وی افزود: به اعتقاد بنده در حال حاضر باید حمایت جدیتر از صنوف به عنوان اولویتی ضروری در دستور کار قرار گیرد، زیرا هر آنچه از این قشر، پشتیبانی بیشتری لحاظ شود به تبع در بخش تولید نیز، ضریب حصول توفیقات افزایش خواهد یافت.
صادقی گفت: به واقع اصناف، حلقه مکمل تولید به شمار میروند و در صورت اختلال در هر کدام از حوزههای مذکور، یک پای اقتصاد کشور میلنگد.
کارشناس مسایل اقتصادی در پایان یادآورشد: به نظر میرسد پس از گذشت سالها از تجربه برگزاری نمایشگاههای بهاره، میطلبد با یک تحقیقات و بررسی دقیق و لحاظ کردن آمایش سرزمینی، تهدیدها و فرصتهای این طرح مورد بحث، بررسی و واکاوی قرار گیرد تا یکبار برای همیشه به راهحلی رسید که به موجب آن حقوق مصرفکنندگان، صنوف و مراکز تولیدی توأمان با یکدیگر حفظ شود، امری که با همگرایی، هماندیشی و برنامهریزی دقیق و اصولی محقق خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.