هزینه ۵۲ میلیارد تومانی برای دو موتور جستجوی بومی!

هزینه ۵۲ میلیارد تومانی برای دو موتور جستجوی بومی! مدیر طرح جویشگر بومی از حمایت ۳ میلیارد تومانی دولت از دو موتور جستجوی بومی «یوز» و «پارسی‌جو» و نیز هزینه ۵۲ میلیاردی برای کل این پروژه ملی خبر داد. به گزارش مهر، علیرضایاری با رد اخباری مبنی بر هزینه ۱۷۰ میلیارد تومانی برای پروژه جویشگر […]

هزینه ۵۲ میلیارد تومانی برای دو موتور جستجوی بومی!

مدیر طرح جویشگر بومی از حمایت ۳ میلیارد تومانی دولت از دو موتور جستجوی بومی «یوز» و «پارسی‌جو» و نیز هزینه ۵۲ میلیاردی برای کل این پروژه ملی خبر داد.

به گزارش مهر، علیرضایاری با رد اخباری مبنی بر هزینه ۱۷۰ میلیارد تومانی برای پروژه جویشگر بومی، اطلاعات مالی و پیشرفت زیرپروژه‌های این طرح ملی را تشریح کرد و گفت: تاکنون حمایت مالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از هر یک از جویشگرهای بومی پارسی‌جو و یوز کم‌تر از ۳ میلیارد تومان بوده است.

وی با گلایه از برخی متخصصان داخلی که از روی بی‌اطلاعی و عدم آگاهی با دستگاه‌های بیگانه همراهی می‌کنند توضیح داد: تاکنون برای جویشگر «پارسی‌جو» دو میلیارد تومان و برای جویشگر «یوز» ۳ میلیارد تومان هزینه شده است و در مجموع هزینه کلی برای ۴۰ پروژه انجام‌شده و یا فعال در جویشگر بومی ۵۲ میلیارد تومان بوده که نزدیک به ۵۰ درصد آن در حوزه زیرساخت‌های پردازشی و پهنای باند است.

یاری با توضیح این‌که در طرح جویشگر بومی، بازیگران متفاوت در این حوزه شناسایی‌شده و در حوزه‌های تأمین‌کنندگان و ارایه‌دهندگان خدمات، محتوا و کاربرد موردتوجه قرارگرفتهاند، گفت: تنوع حوزه ‌ها و حجم دانشگاه‌ها و شرکتهای توانمند موردحمایت در هر حوزه به‌گونه‌ای بوده که تاکنون ۴۰ پروژه در حوزه‌های خدمات پایه‌ای جویش، ابزار‌ها و دادگان خط و زبان فارسی، محتوای بومی و نیز فعالیتهای پژوهشی مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در این میان می توان به ۲۶ پروژه محصول محور با هدف تجاری‌سازی از قبیل موتور جستجوی فارسی، ترجمه ماشینی، رایانامه بومی و سرویس نقشه اشاره کرد که البته گزارش اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام این طرح در سایت اطلاع‌رسانی دیدرس (didras.ir) قابل‌دسترسی است.

مدیر طرح جویشگر بومی درباره بررسی وضعیت جویشگرهای بومی نیز گفت: جویشگرهای بومی توسط برخی از کشورهای جهان برای مقابله با نفوذهای فرهنگی و امنیتی و نیز بهره‌مندی اقتصادی توسعه یافتند که «یاندکس» با ۵۱ درصد سهم بازار جستجو در روسیه، «ناور» با ۷۴ درصد سهم بازار جستجو در کره‌جنوبی و «بایدو» با ۷۶ درصد سهم بازار جستجو در چین موفق‌ترین جویشگرهای بومی هستند.

تسلط مطلق آمریکا بر بازار جستجوی ایران

وی ادامه داد: جویشگر «گوگل» با درآمدی حدود ۶۰ میلیارد دلار و روزانه ۹ میلیارد پرس‌وجو قدرتمند‌ترین جویشگر جهانی بوده و ۷۸ درصد سهم بازار جستجو در جهان و ۹۷.۸ درصد سهم بازار در ایران را به خود اختصاص داده که به همراه جویشگر «بینگ» با ۸درصد سهم بازار جستجوی جهان و ۰.۷ درصد سهم بازار کشور، بیانگر تسلط مطلق کشور آمریکا بر بازار جستجو در دنیا و در کشور ایران است.

 

یاری توضیح داد: طرح کلان جویشگر بومی با تمرکز بر زبان فارسی، با در نظر گرفتن نیاز کشور و ترکیب خدمات بومی متنوع، برنامه‌ریزی‌شده است تا به شکل گام‌به‌گام بر بازار جستجوی کشور و احیاناً کشورهای فارسی‌زبان منطقه تسلط یابد که البته دستیابی به اهداف بازار جستجوی کشور کار بسیار دشوار و زمان‌بری بوده و به کمک و مساعدت حاکمیت و مردم بستگی دارد و مسلماً توسعه بازار باعث بهبود کیفیت خدمات نیز میشود و به‌تناسب استفاده مردم و بازخوردهایی که میدهند، بهبود خواهد یافت.