چالش ۳۴ هزار میلیارد تومانی نجفی با پروژه‌های نیمه‌تمام

بودجه ۹۷ شهرداری تهران تقدیم شورای شهر شد چالش ۳۴ هزار میلیارد تومانی نجفی با پروژه‌های نیمه‌تمام شهردار تهران گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری تفاوت‌های جدی با بودجه سال قبل دارد. به گزارش مهر، محمدعلی نجفی درجلسه علنی دیروز و در جریان تقدیم بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به شورای شهر، گفت: این اولین بودجه‌ای […]

بودجه ۹۷ شهرداری تهران تقدیم شورای شهر شد

چالش ۳۴ هزار میلیارد تومانی نجفی با پروژه‌های نیمه‌تمام

شهردار تهران گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری تفاوت‌های جدی با بودجه سال قبل دارد.

به گزارش مهر، محمدعلی نجفی درجلسه علنی دیروز و در جریان تقدیم بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به شورای شهر، گفت: این اولین بودجه‌ای است که توسط تیم جدید مدیریت شهری به شورا ارایه می‌شود. این بودجه نسبت به بودجه سال‌های قبل تفاوت‌های جدی دارد.

وی ادامه داد: اما تفاوت اصلی، در بودجه ۹۸ مشخص خواهد شد زیرا برنامه سوم تا دی ماه سال آینده به تصویب خواهد رسید.

نجفی همچنین با اشاره به این‌که عملکرد ۴۲ ماهه برنامه دوم شهرداری نیز آماده شده و به شورا ارایه می‌شود، گفت: براساس این گزارش نقاط ضعف و قوت این برنامه مشخص خواهد شد و می‌تواند در تنظیم برنامه ۵ ساله سوم به ما کمک کند.

شهردار تهران با اشاره به رکود حاکم بر بخش مسکن گفت: کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

وی ادامه داد: نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته، تورم دیون سنواتی طی سال‌های اخیر، افزایش ۱۳هزار نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۹۵ و ابتدای سال جاری و وجود پروژه‌های نیمه‌تمام که نیازمند بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است از جمله چالش‌های تنظیم بودجه سال ۹۷ به شمار می‌رود.

شهردار تهران با اشاره به رویکرد‌ها و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران در بخش منابع، گفت: شفاف‌سازی منابع حاصل از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز براساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمد‌ها به حساب خزانه شهرداری و تدوین سازوکار وصول و واریز و پیش‌بینی منابع بودجه سال آتی به صورت واقعی و قابل وصول، افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهرفروشی به ایجاد منابع پایدار، واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان‌های وابسته و شرکت‌های تابعه (که به نوعی درآمد پایدار محسوب می‌شوند) به خزانه شهرداری، کاهش وابستگی به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و پیش‌بینی حداقلی واگذاری دارایی‌های مالی (کاهش منابع قرض گرفته شده) افزایش سهم منابع پایدار، استفاده از ظرفیت‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور (مشتمل بر درآمدهای حاصل از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا LEZ، اجازه انتشار اوراق مشارکت، استفاده از منابع مالی خارجی و …) از جمله اولویت‌های بودجه امسال است.

وی افزود: گزارش پیش رو، بیان برنامه اجرایی و مالی یک‌ساله شهرداری تهران است که در دوره کوتاه قبول مسؤولیت توسط اینجانب و براساس برنامه ارایه شده به شورای اسلامی شهر تهران تدوین شده است. گام نخست تدوین هر برنامه، شناخت و تحلیل وضع موجود است که با بررسی نقاط قوت و ضعف، راهکارهایی را برای نیل به اهداف ارایه می‌کند. این راهکار‌ها راهنمای عمل در سال آتی خواهد بود.

نجفی گفت: بر همین اساس، عملکرد مالی و برنامهای یک دهه گذشته مدیریت شهری (بالاخص سال گذشته و سال جاری) مورد بررسی و مداقه قرار گرفته و تلاش شد تا نقاط ضعف آن مرتفع و نقاط قوت آن تقویت شود. ضمن آن‌که جهت‌گیری تدوین بودجه به عنوان ابزار سیاست گذاری و اصلاحات ساختاری با تغییرات جدی همراه بوده و البته تغییرات اساسی از حیث ساختار و کارکرد و روش بودجه ریزی در بودجه سال ۱۳۹۸ بر مبنای برنامه سوم توسعه خواهد بود.

شهردار تهران گفت: در گزارش حاضر ابتدا به تشریح شرایط و اقتضائات درونی و بیرونی مدیریت شهری و محدودیتهای ناشی از آن پرداخته می‌شود، سپس الزامات و رویکردهای بودجه سال ۱۳۹۷ تشریح شده و تغییرات آن بیان می‌شود. در خاتمه اقدامات و فعالیت‌های خاص در جهت تحقق اهداف مدیریت شهری به اختصار بیان می‌شود.

او افزود: تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کل کشور است. رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

شهردار پایتخت اضافه کرد: موضوعات یادشده در کنار نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته (بین ۷ تا ۲۵ درصد)، تورم دیون سنواتی طی سال‌های اخیر (حدود ۲۹٫۵۰۰ میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده)، افزایش بی‌رویه و یک‌باره حدود از ۱۳.۰۰۰ نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۱۳۹۵ و ابتدای سال جاری (و کسری اعتبار ناشی از آن) و وجود پروژه‌های نیمه‌تمام که نیازمند بیش از ۳۴.۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آنها می‌باشیم، چالش‌ها و مسایلی را پیش روی تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران قرارداده است.

 

نجفی گفت: لذا با مد نظر قراردادن الزامات و سیاست‌های تدوین بودجه، مصوب شورای اسلامی شهر تهران و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ ابلاغی وزارت کشور، رویکرد بودجه ریزی شهرداری تهران در سال آتی، به صورت انقباضی واقعی اتخاذ و تنظیم آن در دستور کار قرار گرفت. موضوعاتی که در ادامه به آن پرداخته می‌شود رویکرد‌ها و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران در بخش منابع، مصارف، تبصره ها، بودجه سازمانهای وابسته و شرکتهای تابعه و … می‌باشد.