سهم ۱۰ درصدی ایران از ظرفیت عملکردی دریایی در خلیج‌فارس

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد سهم ۱۰ درصدی ایران از ظرفیت عملکردی دریایی در خلیج‌فارس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: در بخش توسعه و افزایش ظرفیت دریایی دچار غفلت تاریخی و تکالیف باقی‌مانده از گذشته در دریای خلیج‌فارس و خزر شده‌ایم. که البته در طی سال‌های اخیر بخشی […]

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد

سهم ۱۰ درصدی ایران از ظرفیت عملکردی دریایی در خلیج‌فارس

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: در بخش توسعه و افزایش ظرفیت دریایی دچار غفلت تاریخی و تکالیف باقی‌مانده از گذشته در دریای خلیج‌فارس و خزر شده‌ایم. که البته در طی سال‌های اخیر بخشی از ظرفیت دریایی خزر جبران شده اما در دریای خلیج‌فارس همچنان دچار غفلت بزرگی هستیم.

به گزارش صما، هادی‌حق‌شناس با بیان این‌که در بررسی بودجه حمل و نقل دریایی در سال جدید باید در بخش‌های مختلف تفکیک قائل شویم؛ گفت: حوزه دریایی شامل ۴ بخش ساخت و ساز بنادر کشور (ساخت‌وساز بندر، اسکله، موج‌شکن، لایروبی و هرگونه تأسیسات بندری)، ساخت‌وساز کشتی (صنعت کشتیرانی، صنایع دریایی)، بخش تجهیزات کشتیرانی (تجهیزاتی که در خدمت صنعت کشتیرانی و ناوگان حمل‌ونقل مانند کشتی‌های نفت بر، گازبر یا کشتی‌‌ها فله‌بر) و بخش صنایع دور از ساحل (سکوهای نفتی، گازی) است.

حق‌شناس افزود: هر بخش دارای بودجه‌ای است که در زیرمجموعه بودجه دریایی قرار می‌گیرد. به‌طور مثال برداشت مستقیم ۱۴٫۵ درصدی از پول نفت، توسط شرکت ملی نفت برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مانند سکوهای نفتی و پارس جنوبی برای هزینه‌های استخراج، انتقال و فروش نفت نیز از جیب بودجه دریایی بوده و در زیرشاخه بخش آب‌شور قرار می‌گیرد.

وی گفت: بنابراین به‌طور کلی هر بخشی که مرتبط با دریا فعالیت دارد زیرمجموعه حوزه دریایی شده و مشمول بودجه دریایی می‌شود؛ به‌طور مثال فعالیت گسترده شیلات که دور از دریا است یا وزارت صنایع شرکت ایزو و ایکو، کشتی‌سازی خلیج‌فارس، اروندان و صندوق بازنشستگی نیز شامل حوزه دریایی شده و از بودجه دریا بهره‌مند ‌می‌شوند.

حق‌شناس بابیان این‌که از دیدگاه عموم مردم مسایل گفته‌شده دریایی محسوب نمی‌شود، گفت: مردم به تأسیسات بندری و ساخت‌وساز بندر نگاه کرده و تحلیل درستی از بودجه تخصیص‌یافته به بخش دریا ندارند در حالی که ما باید بودجه دریایی را در تمام بخش‌های مرتبط با دریا تقسیم کنیم.

رشد ۱۰ درصدی بودجه دریایی

وی مجموع رشد بودجه دریایی در سال ۹۷را بیش از ۱۰ درصد دانسته و در این خصوص گفت: درمجموع، بخش دریایی کشور نسبت به سال گذشته کاهشی نبوده و افزایشی نیز بوده است. البته در بخش‌هایی با کاهش روبه‌رو بودیم اما در مجموع این بودجه روند افزایشی داشته است.

حق‌شناس با انتقاد از بودجه اتخاذ شده در سال ۹۷ خاطر نشان کرد: با وجود روند افزایشی در بودجه ۹۷ این میزان بودجه به‌هیچ‌عنوان متناسب با ظرفیت دریایی ایران نیست و ما باید عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه دریا، خلیج و بارگیری را جبران کنیم.

وی گفت: در سنوات گذشته تنها ۱۰ درصد ظرفیت عملکردی دریایی در خلیج‌فارس مربوط به ایران بوده است. که این رقم باتوجه به موقعیت استراتژیک ایران (از تنگه هرمز تا اروند)قابل پذیرش نیست. و ما باید ظرفیت‌های بیش‌تری را در این حوزه نقد کنیم.

حق‌شناس با اعتقاد به این‌که در حال حاضر ظرفیت تاریخی دریایی کشور مورد اغماض قرار گرفته است گفت: ما در بخش توسعه و افزایش ظرفیت دریایی دچار غفلت تاریخی و تکالیف باقی‌مانده از گذشته در دریایی خلیج‌فارس و خزر شده‌ایم. که البته در طی سال‌های اخیر بخشی از ظرفیت دریایی خزر جبران شده اما در دریای خلیج‌فارس همچنان دچار غفلت بزرگی هستیم.

حق‌شناس در ادامه متذکر شد: البته با افتتاح بندر چابهار توانسته این حضور جدی در دریای عمان داشته باشیم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که ما یک کشور اقیانوسی هستیم، خاطرنشان کرد: مزیت و مطلوبیت یک کشور اقیانوسی این است که هزینه حمل‌ونقل دریایی به واسطه پهلو‌گیری بزرگ‌‌ترین کشتی‌ها در بنادر آن کشور بسیار اندک است به هر حال هر اندازه که بتوانیم کشتی بزرگ‌تری را در بنادر پهلو بدهیم حمل و نقل را با صرفه‌تر خواهیم کرد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که چه ظرفیت‌ جدیدی برای سرمایه‌گذاری‏ در حوزه دریایی ایجاد شده، گفت: مادر حوزه دریایی سه نوع مشوق برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تبیین کردیم این ۳ بخش شامل اخذ تسهیلات از محل وجه اداره با نرخ بهره اندک، اعطای زمین در داخل بندر (اعطای این زمین در ابتدای قرارداد رایگان بوده و اجاره آن پس از بهره‌برداری از بخش خصوصی اخذ خواهد شد و فقط بخش خصوصی هزینه ساخت‌وساز در داخل محوطه را پرداخت می‌کنند) و همچنین حضور پررنگ بخش خصوصی در حیطه‌های مختلف حوزه دریایی است.

طی ۴ سال گذشته ۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته ایم

وی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی از بندر گرفته تا اسکله، انبار، بارانداز و تجهیزات سرمایه‌گذاری داشته و تمام عملیات تخلیه، بارگیری و باز و بستن کشتی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، به‌هرحال ما در حوزه دریایی توانسته‌ایم در طی ۴ سال گذشته حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته باشیم.

حق‌شناس متذکر شد: در سیاست‌های بالادستی و در برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شده که به‌طور مشخص در جاسک که سواحل مکران است، سرمایه‌گذاری انجام دهیم و بندری متناسب با چابهار ایجاد شود. حتی وزارت راه و شهرسازی نیز در آنجا سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و بقیه ارگان‌های دریایی نیز در آنجا چنین کاری انجام خواهند داد.

وی افزود: به نظر من، آینده بنادر ایران در سواحل مکران خواهد بود که جذابیت‌های طبیعی برای سرمایه‌گذاری دارند. اما در کنار آن، در بندر شهید رجایی در فاز ۳ اقداماتی را در حال اکران داریم که ۱۴۰۰ متر اسکله است که در آنجا نیز به آبخور بیش از ۱۷ متر رسیده‌ایم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: عمده سرمایه‌گذاری‌های ۴ سال گذشته و آینده ما در دو بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر چابهار است و نیز نگاه ویژه به سواحل مکران داریم.

 

حق‌شناس تأکید کرد: این بنادر به شدت استعداد جذب سرمایه‌های داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی را دارند که البته در برنامه ششم مجوزی گرفته شده است که بتوانیم با شرکت‌های ایرانی و خارجی برای جذب سرمایه‌گذاری و اداره بنادر کوچک کشور مشارکت کنیم.