شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی، دولتی نیست!

واکنش وزیر ICT و سازمان تأمین اجتماعی به شائبه ایجاد انحصار و رانت در واردات موبایل شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی، دولتی نیست! گروه IT – پس از این‌که رییس اتحادیه فناوران تهران خبر از واردات گسترده آیفون توسط شرکت بازرگانی تأمین اجتماعی داد؛ وزیر ارتباطات در پستی در اینستاگرام اعلام‌کرد: شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین […]

واکنش وزیر ICT و سازمان تأمین اجتماعی به شائبه ایجاد انحصار و رانت در واردات موبایل

شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی، دولتی نیست!

گروه IT – پس از این‌که رییس اتحادیه فناوران تهران خبر از واردات گسترده آیفون توسط شرکت بازرگانی تأمین اجتماعی داد؛ وزیر ارتباطات در پستی در اینستاگرام اعلام‌کرد: شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی دولتی نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ میرمهدی، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران درباره چگونگی واردات آیفون توسط تأمین اجتماعی گفته بود: تأمین اجتماعی فقط یک سرمایه‌گذار است و به این دلیل که پول بسیار زیادی دارد وارد این صنعت شده و سرمایه‌ای را وارد می‌کند و در انتها سود خود را برداشت می‌کند.

وی با اشاره به طرح رجیستری موبایل گفته بود: رجیستری موبایل یک اشتباه محض است که توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد و حالا به لطف وزیر یک عده در بخش خصوصی و دولتی با رانت‌‌ها میلیاردر شده‌اند!

در سوی مقابل محمدجوادآذری‌جهرمی در ابتدا در واکنش به این خبر اظهارداشت: در این زمینه اطلاعی ندارم و ثبت نمایندگی گوشی تلفن همراه در کشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. بر این اساس این موضوع باید از سوی وزارت صنعت دنبال شود.

همچنین وی اعلام‌کرد: برای آن‌که واردات گوشی تلفن همراه در کشور جنبه انحصاری پیدا نکند، تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم.

جزییات واردات «آیفون» توسط تأمین اجتماعی

در همین راستا یک روز بعد از این سخنان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارایه اطلاعاتی درباره تأمین اجتماعی و واردات گوشی آیفون توسط این شرکت گفت: شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی دولتی نیست و کم‌تر از ۲٫۵ درصد کل آیفون‌‌ها را این شرکت ثبت سفارش کرده که البته لزوماً منجر به ترخیص هم نشده است.

محمدجوادآذری‌جهرمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: پیرو حواشی مطرح شده در خصوص فعالیت یکی از شرکت‌های مربوط به سازمان تأمین اجتماعی در واردات گوشی تلفن همراه، مراتب مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اعلام نتایج حاصل از بررسی انجام شده گفت: شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی دولتی نیست و سهام آن متعلق به بازنشستگان تأمین اجتماعی است.

وزیر ارتباطات کل ثبت سفارش سال جاری این شرکت را ۷ هزار و ۳۷۸ عدد دستگاه آیفون عنوان کرد و افزود: این درحالی است که کل ثبت سفارش گوشی آیفون برای همه شرکت‌ها ۳۰۴ هزار و ۶۱۴ عدد بوده است.

جهرمی خاطرنشان‌کرد: به عبارتی کم‌تر از ۲٫۵ درصد کل آیفون‌ها را این شرکت ثبت سفارش کرده که البته لزوماً منجر به ترخیص هم نشده است.

وی افزود: کل ثبت سفارش گوشی در سال‌جاری هم حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد بود که ثبت سفارش این شرکت زیر یک‌پانصدم کل ثبت سفارش‌ها است.

به گفته وزیر ارتباطات، این شرکت در ابتدای سال و قبل از آغاز دولت دوازدهم، مجوز واردات و نمایندگی فروش را از سوی وزارت صمت دریافت کرده است.

جوابیه تأمین اجتماعی

همچنین شرکت بین‌المللی بازرگانی تأمین اجتماعی در نامه‌ای خطاب به رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران اظهار داشت: این شرکت به‌صورت قانونی و رسمی پس از دریافت کلیه مجوزهای لازم از مراجع مربوطه به ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نسبت به واردات و پشتیبانی این نوع گوشی اقدام کرده است.

در این نامه آمده است در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش واردات گوشی‌های تلفن همراه قاچاق، مدت‌‌ها قبل از اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار، این شرکت در خردادماه جاری اقدام به اخذ مجوز واردات محصولات apple کرده و فعالیت این شرکت در حوزه تلفن همراه هیچ ارتباطی با اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت تلفن همراه در بازار ندارد.

در این راستا اعلام شد که بیش از ۲۰ شرکت مجاز به ثبت سفارش، واردات و ارایه خدمات پس از فروش گوشی‌های آیفون در ایران هستند که از جمله این شرکت‌ها، شرکت بازرگانی بین‌المللی تأمین اجتماعی (با گارانتی سیب طلایی هوشمند) دارای تمامی مجوز‌ها و ضوابط لازم است.

 

از طرف دیگر، نگرانی‌هایی درباره ایجاد انحصار در واردات وجود داشت که وزیر در این خصوص هم خاطرنشان کرده بود: این‌که سازمان تأمین اجتماعی به حوزه واردات گوشی ورود کرده به وزارت صمت ارتباط دارد. هدف ما این است که برای واردات گوشی از مجرای قانونی انحصاری ایجاد نشود که افزایش قیمت بازار را در پی داشته باشد. وزارت صمت نیز اعلام کرده برای صدور مجوز محدودیتی نداریم.