سهم خواهی تقصیر!

سهم خواهی تقصیر!      دوره و زمونه بدی شده است! اوضاع و احوال جوری است که هر کسی را می‌بینی به دنبال اسم و رسم و سهم‌خواهی و چانه‌زنی است. برای مثال همین مردم همیشه در صحنه کوچه و بازار، بله همین افرادی که به نام ملت و عموم مردم و جامعه و نمی‌دانم هموطن […]

سهم خواهی تقصیر!

     دوره و زمونه بدی شده است! اوضاع و احوال جوری است که هر کسی را می‌بینی به دنبال اسم و رسم و سهم‌خواهی و چانه‌زنی است. برای مثال همین مردم همیشه در صحنه کوچه و بازار، بله همین افرادی که به نام ملت و عموم مردم و جامعه و نمی‌دانم هموطن و توده مردم و نفوس و اینجور اسم‌ها معروف شده‌اند. به سادگی می‌توان مشاهده کرد برای همین ملت، حداقل چندین و چند عنوان و اسم و شهرت و نام و کنیه و صفت درست کرده‌اند و در وصف ایشان به‌کار می‌برند. اما کسی قدر نمی‌شناسد و به کرات دیده شده است که همین افراد انتظارات و مطالبات بیش‌تری دارند و مدعی هستند نه کسی آنها را می‌بیند و نه حرف آنها را گوش می‌دهد و نه اساساً تره برایشان خرد می‌کند!

     کار به جایی رسیده است که نامه سرگشاده هم می‌نویسند و در انظار عمومی و تلگرامی و رسانه ملی و میلی منتشرش می‌کنند و از انتظارات و مطالبات حقه ! خود می‌گویند. (ملاحظه بفرمایید):

بدینوسیله اینجانبان، مردم عامه هوشیار و ملت بزرگوار توده اجتماعی نفوس‌دار! اعلام می‌کنیم که دیگر نمی‌توانیم ساکت بنشینیم و شاهد آن باشیم که برخی از مسؤولان به این روند بی‌توجهی و کم‌توجهی و انگار نه انگاری خود در رابطه با ما ادامه دهند و همه را از دشمن و همسایه و مرتجع و سیل و زلزله و آتش‌سوزی و آلودگی هوا و تورم و تهدید و تحریم و قیمت نفت و اختلاس و ارتشا و عدم تعهد و کلی شخص و شخصیت و کشور و عالم و آدم را به عنوان مقصرین، دلایل و عاملان و باعث و بانی همه مشکلات و کمبود‌ها و کم و کسری‌ها بدانند و بدون توجه به خیل عظیم ما مردم فهیم فرا هوشمند، در هیچ یک از این مصائب و گرفتاری‌ها ما را حتی به اندازه سر سوزنی مقصر و خطاکار و عامل و باعث و دلیل ندانند!

کار به جایی رسیده است که حتی در زمینه هزاران تن دی‌اکسید‌کربن که توسط ما تولید می‌شود، سکوت اختیار کرده و به روی مبارک نمی‌آورند، میلیون‌ها تن موادغذایی که هر روزه توسط ما مصرف می‌شود، آب و هوایی که لحظه به لحظه منابعش را کاهش می‌دهیم، گیگابایت‌هایی که صرف حضور در شبکه‌های ضاله و سایت‌ها می‌کنیم، بیلیارد‌ها تومان اسکناس‌هایی که توسط دست‌های ما آلوده می‌شوند، حتی برای یک بار هم نشده که هزینه‌های سرسام‌آور تولید و انتشار امواج و پارازیت را که صرفاً به‌خاطر حفظ اخلاق ما ایجاد و به‌کار گرفته می‌شود را به روی ما بیاورند.

البته ما مردم عزیز و گرامی و نور چشم، به عینه شاهد هستیم که عزیزان مسؤول و منظور و مجری و قانون‌گذار و قانون دان و مدیر و رییس، آنقدر مناعت طبع دارند که در این مقوله خود نیز در کنار ما قرار گرفته و به هیچ وجه تمایز و تبعیضی بین خودشان و ما قائل نشده‌اند و اگرچه ما بسیار زیاد از این بی‌توجهی و عدم انداختن تقصیر‌ها به گردن خودمان شاکی و شکار هستیم ولی از این‌که می‌‌بینیم ایشان هم خود را در کنار ما قرارداده و هیچ خطا و تقصیر و عیب و نقص و اما و اگری را به گردن خود نینداخته و زیر بار آن نرفته‌اند، احساس غرور و شادی و شعف وصف‌ناپذیری می‌کنیم.

ولی همچنان بر مطالبات به حق خود پا می‌فشاریم و از ایشان خواستاریم هر چه سریعتر با یک برنامه‌ریزی صحیح و منظم و البته مدون، تقصیر برخی از مشکلات و معضلات کشور را برعهده ما بگذارند و از آن بابت، ما را سخت مورد خطاب و عتاب قرار دهند و البته بر حذر باشند که مبادا از سرخوشی ما سوء‌استفاده شود و در این بین تعدادی مشکل و مصیبت را خود برعهده بگیرند!   امضاء: خلق‌ا… عوام‌الناس

هوشنگ خان