بنگاه‌های کوچک سیبل بانک‌ها شده‌اند

یحیى آل‌اسحاق با بیان این‌که همه مسؤولان صحبت از حمایت از تولید و افزایش آن می‌کنند ولی این موضوع صرفاً با آرزو و خواسته محقق نمی‌شود، گفت: نظام بانکی، بیمه و مالیات متأسفانه عمده فشار خود را بر روی بنگاه‌های کوچک اقتصادی وارد می‌کنند. رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با […]

یحیى آل‌اسحاق با بیان این‌که همه مسؤولان صحبت از حمایت از تولید و افزایش آن می‌کنند ولی این موضوع صرفاً با آرزو و خواسته محقق نمی‌شود، گفت: نظام بانکی، بیمه و مالیات متأسفانه عمده فشار خود را بر روی بنگاه‌های کوچک اقتصادی وارد می‌کنند.

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان این‌که همه مسؤولان صحبت از حمایت از تولید و افزایش آن می‌کنند ولی این موضوع صرفاً با آرزو و خواسته محقق نمی‌شود و باید اقدامات عملی در این راستا انجام داد، اظهار کرد: از یک طرف باید سنگ‌هایی که در راه تولید وجود دارد برداشته شود و از سوی دیگر حمایت‌های معقول و جدی از تولیدگران انجام شود.

وزیر پیشین بازرگانی با بیان این‌که در این راستا نیازمند اقدامات ایجابی و سلبی هستیم، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تأکید کرد: هزینه تولید در کشور بسیار بالا است و تولید‌کنندگان برای تأمین منابع مالی، فروش محصولات، تأمین مواد اولیه و‌… دارای مشکلات زیادی هستند و این با صرف نظر از نوع برخوردهایی است که با آن‌‌‌‌ها صورت می‌گیرد.

آل‌اسحاق با بیان این‌که تولید‌کنندگان باید با موضوع قاچاق و واردات نیز مقابله کنند به بحث تأمین سرمایه از سوی تولیدگران نیز اشاره کرد و افزود: تولید‌کنندگان اگر یک زمانی با دلار ۱۲۰۰ تومان محصولات مورد نیاز خود را خریداری کردند اکنون این نرخ ۳ برابر شده است.

این فعال اقتصادی با انتقاد از نظام بانکی کشور و عدم حمایتش از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی ادامه ‌داد: نظام بانکی‌، بیمه و مالیات متأسفانه عمده فشار خود را بر روی بنگاه‌های کوچک اقتصادی وارد می‌کنند و بنگاه‌های بزرگ حمایت بیش‌تری می‌شوند.

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر این‌که اگر وضعیت یک تولید‌کننده مناسب باشد و با این موانع نیز چندان روبرو نباشد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سود می‌کند ولی اگر همین تولید‌کننده سرمایه خود را در بانک بگذارد بدون هیچ دغدغه‌ای چندین برابر سود بانکی دریافت می‌کند، ادامه‌داد: این‌گونه مسایل انگیزه را از تولید‌کنندگان برای کار و تلاش می‌گیرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به سند اقتصاد مقاومتی و امکاناتی که کشور در حوزه نیروی انسانی و منابع طبیعی در اختیار دارد، گفت: اگر از نظر این امکانات وضعیت ما از رقبای‌مان بهتر نباشد قطعاً بدتر نیست و مسأله این است که ما چگونه این امکانات را عملیاتی کنیم.

 

وی با اشاره به این‌که در سند اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند گنجانده شده است، افزود: این ۲۴ بند را می‌توانیم به ۲۴ پروژه تعریف کنیم. برای هر یک از آن‌‌‌‌ها مدیر پروژه در نظر بگیریم و به سمت اجرایی شدن آن‌‌‌‌ها حرکت کنیم.