توسعه حمل‌ونقل عمومی متکی به بودجه عمرانی نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه حمل‌ونقل عمومی متکی به بودجه عمرانی نیست معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که عملیاتی شدن مسأله توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در دستان بخش خصوصی است گفت: در این حیطه دولت تنها نقش نظارتی و سیاست‌گذاری دارد و متکی به تخصیص بودجه عمرانی نیست. […]

معاون وزیر راه و شهرسازی

توسعه حمل‌ونقل عمومی متکی به بودجه عمرانی نیست

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که عملیاتی شدن مسأله توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در دستان بخش خصوصی است گفت: در این حیطه دولت تنها نقش نظارتی و سیاست‌گذاری دارد و متکی به تخصیص بودجه عمرانی نیست.

به گزارش صما، محمدسعیدایزدی با بیان مطلب فوق افزود: برنامه‌ریزی را به نحوی دنبال می‌کنیم که انگیزه‌بخش خصوصی را بالا برده و مشارکت آنها را در این بخش توسعه دهیم.

وی با بیان این‌که حضور بخش خصوصی تمام پروژه‌های حمل‌ونقل همگانی محقق می‌شود، تأکید کرد: بنابراین از آنجایی‌که وابستگی این بخش به بودجه دولتی موضوع پیش‌بینی ‌شده‌ای نیست دیگر نگران این مسأله نیستیم که این بودجه محقق شود.

ایزدی با بیان این‌که حضور بخش خصوصی نیازمند زیرساخت‌هاست، گفت: بر این مبنا تمام سال گذشته را صرف تهیه سند پایه‌ای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی کرده‌ایم که این سند هم‌اکنون به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است. البته راهنمای اجرای سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورای عالی شهرسازی در حال تدوین است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: حضور بخش خصوصی بدون تبیین و تشریح سیاست ابتر و به انحراف خواهد رفت بنابراین این سند‌ها حاصل تلاش‌هایی است که تمام مسایل در آن شفاف‌سازی شود.

وی با بیان این‌که با تصویب این اسناد پایه، زمینه برای اجرای این سیاست‌ها اجرا خواهد شد گفت: سند ملی سیاست‌های شهری می‌تواند پیوست‌های مختلفی در بخش حمل‌ونقل، مسکن، زمین و بازآفرینی شهری و شهرهای جدید داشته باشد. تدوین آن از هفته‌های گذشته آغاز شده است و قرار است در این زمینه با همکاری دفتر ملل متحد (هبیتات) همکاری داشته باشیم و از تجارب جهانی نیز در این زمینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که سند اصلی می‌تواند در بازه زمانی چندماهه تدوین شود و در شورای عالی شهرسازی و معماری با اجماعی که درمورد آن به وجود خواهد آمد به تصویب برسد، گفت: اسناد پیوست سند ملی سیاست‌های شهری، در حوزه‌های بازآفرینی، شهرهای جدید، زمین، مسکن و سندهای مختلف می‌تواند بعد از تصویب سند اصلی به‌تدریج تکمیل و ارایه شوند.

ایزدی گفت: در حال حاضر اسناد تکمیلی در حوزه بازآفرینی شهری و شهرهای جدید آماده است و ما سند ملی بازآفرینی شهری و سند ملی شهرهای جدید را داریم و پیش‌نویس آن آماده‌شده است؛ اما ترجیح ما بر این است که سند اصلی سیاست‌های شهری را مدون کنیم و بعد به دنبال آن، پیوست‌‌ها را ارایه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از ویژگی‌های ارتقای کیفیت زندگی را حمل‌ونقل ایمن و ارزان عنوان کرد و گفت: در دنیا یکی از شاخص‌های رایج walking store «پیاده محوری» است که باید در ایران نیز این مهم مورد توجه سیاست‌گذاران قرار بگیرد.

وی در ادامه در خصوص دسترسی ساختمان‌ها به حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: باید مشخص شود که چه میزان از ساختمان‌های موجود در شهر‌ها به مراکز حمل‌ونقل عمومی دسترسی دارند و این فراهم نمی‌شود مگر آن‌که نظام مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل محقق شود.

ایزدی همچنین خاطرنشان کرد: سیاست TOD تلاش برای همگام‌سازی، توأم‌سازی ایمن، سهل و ارزان‌سازی حمل‌ونقل یا فعالیت‌های اشتغال، کار و توزیع آن دارد. باید تلاش کنیم توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل را از تمام جنبه‌های شهرسازی و همچنین حمل‌ونقل محقق کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد باوجود این‌که بیش از دو سال از طرح موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی می‌گذرد، همگرایی مناسب نسبت به موضوع وجود ندارد، به همین دلیل باید تلاش کرد تا فعالیت‌های مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی در حداکثر ظرفیت خود تعریف و شناسایی شود.

وی همچنین با تأکید بر این‌که در تعاریف بین‌المللی از TOD به‌عنوان استراتژی نام‌برده می‌شود گفت: در تمام دنیا تلاش می‌شود تا حمل‌ونقل عمومی یکپارچه گسترش یابد.

 

این مقام مسؤول یکی از مشکلات موجود را بهره‌گیری نامناسب از تجارب دنیا در موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی عنوان کرد و گفت: امیدوارم اجرای این سیاست با دقت هرچه‌تمام‌تر انجام شود.