آمریکا موظف به تسهیل فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا موظف به تسهیل فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران است سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که تغییر ساختار وزارتخانه با هدف تطبیق با شرایط بین‌المللی بود، گفت: این ساختار جدید یکی از مهم‌ترین تغییرات ساختاری است که وزارت خارجه در طول حیات خود داشته است. به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت […]

سخنگوی وزارت امور خارجه

آمریکا موظف به تسهیل فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که تغییر ساختار وزارتخانه با هدف تطبیق با شرایط بین‌المللی بود، گفت: این ساختار جدید یکی از مهم‌ترین تغییرات ساختاری است که وزارت خارجه در طول حیات خود داشته است.

به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری، ضمن تسلیت حادثه سانچی پیرامون پاسخگویی وزارت خارجه در خصوص اظهارات یکی از کارشناسان در برنامه‌ای که از صدا و سیما پخش شد، اظهارداشت: آنچه برای ما مهم بود محتوایی بود که مطرح شده بود و نه مسأله‌ای دیگر.

وی گفت: ادارات دو جانبه به صورت سیال در خدمت وزارت امور خارجه خواهند بود و با توان بیش‌تری وظایف خود را عملیاتی خواهند کرد. امیدواریم این تغییرات بتواند مثمرثمر باشد تا بتوانیم هر چه بیش‌تر و بهتر از منافع ملی دفاع کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص یادداشت اخیر ظریف در نشریه «فایننشال تایمز» و مطرح کردن بحث شبکه‌سازی امنیتی در منطقه اظهارداشت: این یک بحث درست و منطقی است که پیشتر هم از سوی وزیر خارجه ما مطرح شده بود و به معنای آن نیست که ما همه منطقه را یک کشور خاص می‌بینیم، بلکه آنها مجموعه‌ای از کشور‌ها هستند که با آن کشور‌ها ما ارتباط خوبی داریم. ارتباط ایران با کشورهای مختلف می‌تواند منجر به ثبات و امنیت بیش‌تر در منطقه شود و دست بیگانگان را از منطقه ما کوتاه کند.

قاسمی در خصوص برخی تحرکات نظامی ترکیه در سوریه عنوان‌کرد: با توجه به نوع مناسبات دو کشور، ما روابط و گفت‌و‌گوهای خوبی را با کشور ترکیه داریم و حضور ایران و ترکیه در کنار روسیه در مذاکرات آستانه باعث شده است که به صورت مستمر با ترکیه در تماس باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که ادامه وضع موجود در سوریه منجر به بازگشت تروریست‌‌ها می‌شود، تصریح‌کرد: باید همگان به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت ملی آن کشور احترام بگذارند.

وی همچنین درباره محورهای مذاکرات سفر آینده وزیر خارجه فرانسه به ایران عنوان‌کرد: سفر وزیر خارجه فرانسه در دستور کار دو طرف قرار دارد، اما در خصوص دستور کار مذاکرات آن سفر هنوز چیزی قطعی نشده، ولی می‌توانم بگویم که طیف گوناگون و وسیعی از مباحث را برای رایزنی میان ایران و فرانسه داریم که از جمله آن، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی هم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: روابط میان ایران و اروپا قدمت خوبی دارد و ما امروز با کشورهای اروپایی روابط خوبی را داریم و این می‌تواند بهتر از گذشته هم باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قراردادهای میان ایران با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس و تهدیدی که ترامپ در این خصوص داشته که در قالب نقض برجام به حساب می‌آید، تصریح‌کرد: دولت آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام، متعهد به اجرای آن است و منطبق با بند ۲۲ برجام، آمریکا موظف است که فروش هواپیماهای غیرنظامی را به ایران تسهیل کند و تخطی از این مسأله برخلاف برجام است.

قاسمی در خصوص روابط میان ایران و عربستان و این‌که آیا نشانه‌ای در بهبود رفتار آن کشور دیده شده است یا خیر، گفت: عربستان همچنان بر طبل خصومت خود می‌کوبد و نشان داده هنوز آمادگی رفتار خردمندانه را در برخورد با همسایگان پیدا نکرده است.

وی بیان‌کرد: بهتر است عربستان در جریان منافع خود و دیگر کشور‌ها حرکت کند؛ چرا که ما همواره علاقه‌مندیم با کشورهای پیرامونی روابط خوب و سالم خود را داشته باشیم که این منجر می‌شود به صلح و ثبات منطقه، اما عربستان نتوانسته است تاکنون بر توهمات خود فائق آید و همچنان رفتار خصمانه‌ای از خود نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حادثه اخیر کشتی سانچی که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شد، اظهارکرد: وزارت خارجه به عنوان دیده‌بان کشور از ابتدا در جریان این امر قرار گرفت و ستادی در وزارت خارجه تشکیل شد و همچنین سفارتخانه ما در چین و کنسولگری‌های ما در آن کشور با دستورکارهای مشخصی که دریافت کردند، وارد میدان شدند و پیگیری‌های لازم را از طریق مقامات چین انجام دادند.

 

قاسمی در پایان گفت: هم سفارت چین و هم ما بر این مسأله تأکید کردیم که هرگونه کمکی که خانواده‌های آن عزیزان برای سفر به چین لازم داشته باشند، فراهم خواهیم کرد و با تمام وجود در خدمت آنها هستیم و این پرونده همچنان باز است تا زمانی که جعبه سیاه بازخوانی شود و گروه‌های تحقیقی که همچنان در صحنه هستند، گزارش‌های خود را ارایه کنند.