پی‌گیری، افشاگری، برکناری

رسانه ملی طوفان به‌پا کرد پیگیری، افشاگری، برکناری یکشنبه شب برنامه‌ای در رسانه ملی پخش شد که پای بسیاری از مدیران دوتابعیتی و نجومی‌بگیر را سست ‌کرد. این برنامه به افشاگری نسبت به تخلفات مدیران هلدینگ «خلیج‌فارس» و «شستا» پرداخت. به گزارش مناقصه‌مزایده، این برنامه، ابتدا با «مجیدشاکری» تحلیلگر اقتصادی گفت‌وگو کرد. در این مکالمه، […]

رسانه ملی طوفان به‌پا کرد

پیگیری، افشاگری، برکناری

یکشنبه شب برنامه‌ای در رسانه ملی پخش شد که پای بسیاری از مدیران دوتابعیتی و نجومی‌بگیر را سست ‌کرد. این برنامه به افشاگری نسبت به تخلفات مدیران هلدینگ «خلیج‌فارس» و «شستا» پرداخت.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این برنامه، ابتدا با «مجیدشاکری» تحلیلگر اقتصادی گفت‌وگو کرد. در این مکالمه، یکی از دلایل بالا رفتن قیمت نرخ ارز که همزمان موجب پایین آمدن ارزش پول ملی ایجاد شده، جنگ ارزی آمریکا با کشورمان و بی‌توجهی و ضعف قراردادهای دوجانبه ارزی، عنوان شد.

 در ادامه، به بررسی وضعیت مدیران دو تابعیتی و بخشنامه‌های وزیر نفت و مصوبات هیأت دولت مبنی بر عزل مدیران بازنشسته و پروازی پرداخت و با ذکر اسامی بازنشستگان و مدیران پروازی، تخلفات در هلدینگ خلیج‌فارس را افشا کرد.

دقیقاً در سال گذشته و بعد از آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در تیرماه ۹۵ بود که بیژن‌زنگنه، وزیر نفت و اسحاق‌جهانگیری، معاون‌اول رییس‌جمهور در بخشنامه‌ای به مدیران شرکت‌های پتروشیمی، نفت و گاز اینطور دستور دادند: «مدیران واحدهای تولیدی، مدیران واحدهای بهره‌برداری و نیز رده‌های بعدی (مانند مدیران و رؤسای بهره‌برداری، HSE و عناوین مشابه سازمانی) و همچنین کلیه رده‌های مدیریتی اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی (کارفرمایی، پیمانکاری و…) لازم است به‌طور تمام‌وقت در محل خود حضور داشته باشند‌. همچنین ضروری است حضور تمام‌وقت در محل خدمت در ابلاغ انتصاب آنها ذکر شود و اکیداً از انتصاب مدیرانی که به هر دلیلی قادر به حضور دائمی در محل خدمت خود نیستند (به‌اصطلاح مدیران پروازی) و یا مدیرانی که در بیش از یک پروژه مسؤولیت دارند، خودداری شود. استفاده از مدیران محلی و بومی در شرایط مدیریتی تخصصی مشابه دارای اولویت است. (بخشنامه ۱۹ دی‌ماه ۹۵ ابلاغی معاون اول رییس‌جمهور)»

مجری این برنامه با اشاره به این‌که ۵۵۵ روز از بخشنامه وزیر نفت که در تاریخ ۲۶/۴/۹۵ با قید خیلی فوری و در رابطه با عزل مدیران بازنشسته و پروازی گذشته و همچنین ۶۵۴ روز از تصویب قانون ممنوعیت به‌کار‌گیری بازنشستگان و مصوبه هیأت دولت مبنی بر عزل مدیران پروازی و بازنشسته گذشته است، گفت: «تاکنون در هلدینگ خلیج‌فارس بخشنامه‌ها در حد بخشنامه مانده است و هیچ‌گونه اقدامی در رابطه با مصوبات هیأت دولت و بخشنامه وزیر نفت نشده است.»

در این برنامه عنوان شد که در حال حاضر عادل‌نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس، نصرت‌رحیمی رییس هیأت مدیره هلدینگ خلیج‌فارس و امامی عضو هیأت مدیره هلدینگ خلیج‌فارس بازنشسته هستند ولی کماکان و علی‌رغم صدور این همه بخشنامه، قانون و مصوبه این افراد بازنشسته مشغول به‌کار هستند.

همچنین در این برنامه عنوان شد از جمله مدیران پروازی که برخلاف مصوبات و بخشنامه‌ها باید در محل شرکت‌ها حاضر باشند، می‌توان به آقایان رضاامیری مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، علیرضا‌وفا مدیرعامل پتروشیمی پارس، جمشیدسبزکار مدیرعامل پتروشیمی مبین، میراحمدی مدیرعامل پتروشیمی زاگرس، پرویزی رییس حفاظت پرسنلی پتروشیمی فجر و موالی‌زاده مدیر امور حقوقی پتروشیمی کارون اشاره کرد .

مجری برنامه نیز در این برنامه پرده از اتفاق نادری در پتروشیمی‌‌ها برداشت و گفت: در حال حاضر در شرکت‌های پتروشمی مدیرانی داریم که خارج از کشور ساکن هستند و سالی یکبار به کشور می‌آیند و وضعیت تابعیت آنها مشخص نیست. در حال حاضر احمداطلسی‌مقدم از پتروشیمی اروند، شهریارصبوری از پتروشیمی بندر امام و آزاده‌باطنی از پتروشیمی کیمیای بندر امام ساکن آمریکا هستند و از پتروشیمی‌ها حقوق می‌گیرند.

مدیرعامل شستا‌: وجود تخلف در شستا دور از ذهن نیست

اما این برنامه بعد از افشاگری در مورد مدیران متخلف شرکت‌های زیرمجموعه شستا و در پیگیری اقدامات انجام شده در این باره با مرتضی‌لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی گفت‌و‌گو کرد.

مجری برنامه در ابتدا گفت ما اسامی بسیاری از اعضای هیأت مدیره‌ای که دو جا عضو هیأت مدیره هستند و علی‌رغم ابلاغ اصلاحیه ماده ۲۴۱ کماکان در دو شرکت عضو هیأت مدیره هستند و همچنین اعضای موظف هیأت مدیره‌ای که بدون حضور در محل کارخانه اکنون عضو هیأت مدیره هستند و مدیران بازنشسته را با ذکر اسم و سمت مطرح کردیم .

مرتضی‌لطفی نیز در این باره گفت: مشابه شستا نهادهای دیگری هستند ولی شرکت ما بیش‌تر از همه شرکت‌ها در معرض افکار عمومی است و وزیر کار آیین‌نامه‌های زیادی را در این رابطه به ما ابلاغ کرده است. مدیران بازنشسته را سعی کردیم در قالب بخشنامه به‌صورت یک زمان تکلیفی از آنها استفاده کنیم و مشغول به‌کار باشند. همچنین طبق دستور وزیر کار استفاده از نخبگان بی‌کس را در این ایام در دستور کار داریم، در حال حاضر متوسط سن مدیران ما زیر ۵۰ سال است .

مجری برنامه در این ارتباط گفت: این تخلفات اکنون در شستا هست و انتظار می‌رود چون شما یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی هستید و باید حافظ منافع کارگران و قشر محروم جامعه باشید این تخلفات را رفع کنید. طبق نامه‌ای که سازمان بازرسی به وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی زده شده و یک نسخه از آن را دارم گفته شده یکی از عمده‌‌ترین مشکلات شرکت‌های تابع وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از جمله شستا، ناشی از به‌کارگیری و انتصاب مدیران (مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و مشاورین آنان) غیرمتخصص، کم‌تجربه و با مدرک تحصیلی غیرمتناسب با فعالیت جاری شرکت‌ها بوده که عموماً سفارشی و بدون تشریفات فرایند استخدامی جذب شده‌اند.

مجری برنامه در ادامه‌گفت: آقای لطفی چه ضرورتی دارد که فردی که مدرک غیرمرتبط دارد و هیچ‌گونه سابقه و تجربه بنگاه‌داری در پتروشیمی‌ها را ندارد را به عنوان مدیرعامل و یا عضو هیأت مدیره شرکتی به‌کارگیری کنیم. چه لزومی دارد افرادی را به‌کارگیری کنیم که خانواده‌هایشان ساکن کانادا، دبی و آمریکا هستند.

لطفی در پاسخ گفت: ما با دستگاه‌های نظارتی و همکاران خودمان برای شناسایی این افراد در تعامل خوبی هستیم و در حال شناسایی مدیران دو تابعیتی هستیم .

کیاداووداسفندیاری، مجری برنامه گفت: ما اسامی تعداد زیادی از مدیران پروازی، بازنشسته و اعضای هیأت مدیره‌ای که دو جا عضو هیأت مدیره هستند را داریم و اعلام کردیم اینها شناسایی شده‌اند.

لطفی گفت: همه مواردی که شناسایی شده را برکنار می‌کنیم، ما تاکنون اقدام جدی در مورد تغییر مدیران انجام دادیم و در مجموعه بزرگی مثل شستا وجود تخلف دور از ذهن نیست ولی واقعاً در حال تلاش هستیم و قول پیگیری عزل متخلفان را می‌دهم .

مدیران متخلف را تا ۱۰ روز آینده برکنار می‌کنیم

بعد از صحبت‌های مدیرعامل شستا استاندار خوزستان با ارسال پیامی به برنامه پایش گفت: مدیران متخلفی که بازنشسته هستند، اعضای هیأت مدیره‌ای که از راه دور پتروشیمی‌‌ها را اداره می‌کنند و در محل کارخانه حاضر نمی‌شوند و حقوق نجومی می‌گیرند را تا ۱۰ روز آینده عزل می‌کنیم و آقای لطفی قول برکناری مدیران متخلف را داده است.

برنامه پایش ۱۱ دی‌ماه سال‌جاری در رابطه مدیران متخلف در زیرمجموعه شستا گفته بود، افرادی هستند که در بیش از دو جا عضو هیأت مدیره هستند مانند آقایان اسلام‌خسروی عضو هیأت مدیره هلدینگ تاپیکو و بورس کالا، اسماعیل‌تبادار عضو هیأت مدیره پتروشیمی آبادان و استاندار کنونی استان فارس، محسن‌شمس نایب رییس هیأت مدیره پتروشیمی مرجان و مدیرعامل و عضو هیأت مدیره پتروشیمی شیمی بافت، محمدرضامدیری عضو هیأت مدیره پتروشیمی فارابی و عضو هیأت مدیره سرمایه‌گذاری دانایان پارس و مدیرعامل پتروشیمی زنجان چرا این افراد اکنون چند جا عضو هیأت مدیره هستند.

همچنین در این برنامه گفته شده بود: امین‌بیانک مدیرعامل پتروشیمی غدیر، مسعودجمشیدی عضو هیأت مدیره پتروشیمی فارابی، مسعودجبرئیلی مدیرعامل پتروشیمی آبادان اینها همگی بازنشسته هستند، چرا اکنون مشغول به‌کار هستند؟

مجری برنامه پایش با افشای حقوق نجومی دو عضو هیأت مدیره پتروشیمی فناوران گفت: اکنون دو عضو موظف هیأت مدیره پتروشیمی فناوران هر کدام ماهانه بیش از ۱۷ میلیون حقوق می‌گیرند و در تهران نشسته‌اند و به محل کارخانه نمی‌روند، چرا وضعیت اینگونه است؟

 

پی‌گیری بخشنامه ‌گذشته نکته درست و صحیح بود که با افشاگری درست و قانونی همراه بود، حالا می‌ماند برخورد با متخلفان که از برکناری تا رد مال و حکم قضایی می‌تواند باشد که این مرحله که قطعاً جزو مراحل مهم بوده و جنبه بازدارندگی دارد، می‌تواند اتفاق خوب رخ داده در رسانه ملی را تکمیل کند.