رجیستری دست دوم ها!

اجرای طرح از هفته آینده رجیستری دست دوم ها! مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آغاز مرحله چهارم طرح رجیستری، اعلام کرد که از هفته آینده این طرح فرایند انتقال و گوشی‌های دست دوم را نیز در بر می‌گیرد. به گزارش ایرنا، حمیدرضا دهقانی‌نیا یک نشست […]

اجرای طرح از هفته آینده

رجیستری دست دوم ها!

مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آغاز مرحله چهارم طرح رجیستری، اعلام کرد که از هفته آینده این طرح فرایند انتقال و گوشی‌های دست دوم را نیز در بر می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا دهقانی‌نیا یک نشست خبری افزود: طرح رجیستری هفته آینده فرایند انتقال مالکیت را در بر می‌گیرد که مشمول همه تجهیزات تلفن همراه خواهد شد.

وی ادامه داد: بدین ترتیب گوشی‌های دست دوم هم مشمول طرح شده و خریداران این نوع گوشی‌‌ها نیز باید گوشی را پیش از خرید به تنظیمات کارخانه برگردانده و رجیستری کنند.

این مقام مسؤول همچنین خاطرنشان کرد که خریداران گوشی‌های دست دوم باید فرایند انتقال مالکیت را در سامانه طرح رجیستری به‌طور کامل انجام دهند.

دهقانی‌نیا گفت: لازم است فروشنده گوشی دست دوم ابتدا با مراجعه به سامانه طرح رجیستری و ارسال پیامک به سرشماره #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه انتقال مالکیت، مالکیت خود از گوشی را سلب کند و خریدار گوشی دست دوم نیز ضمن برگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه، مراحل انتقال مالکیت و سپس فعال‌سازی را در این سامانه به‌طورکامل انجام دهند تا گوشی آنها با مشکل مواجه نشود.

وی با تأکید بر این‌که ورود گوشی‌های کارکرده و به روز شده به کشور ممنوع است، افزود: کسانی که نسبت به واردات چنین گوشی‌هایی اقدام کنند، پروانه فعالیت آنان سلب خواهد شد.

وی در ادامه، افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه متأثر از اجرای طرح رجیستری را به شدت رد کرد و گفت: عوامل دیگری در این افزایش قیمت مؤثر بوده‌اند و رجیستری یک طرح فنی است که ارتباطی با قیمت ندارد.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا درباره تعداد گوشی‌های مسدود شده نیز گفت: تاکنون با اجرای طرح رجیستری گوشی‌‌‌ها تلفن همراه حدود ۱۱هزارو۵۰۹ گوشی مسدود شده‌اند.

دهقانی‌نیا از کسانی که اجرای این طرح را منافع شخصی محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دانسته‌اند انتقاد کرد و گفت: طرح رجیستری از سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و خرداد ماه ۱۳۹۵ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور پیگیری آن را خواستار شد تا این‌که در دولت یازدهم پیمانکار طرح انتخاب و طرح اجرایی شد.

سرنوشت گوشی‌های توریستی

 

به گفته این مقام مسؤول گوشی‌های تلفن همراه گردشگران خارجی که از سیم کارت‌های خارجی هم استفاده می‌کنند به هیچ عنوان مشمول این طرح نمی‌شوند و تنها مشمول کسانی خواهد شد که قصد دارند بیش از یک ماه در کشور ما بمانند و از سیم کارت‌های ایرانی استفاده کنند.