تولید موتورسیکلت‌های برقی نیازمند زمان و زیرساخت

تولید موتورسیکلت‌های برقی نیازمند زمان و زیرساخت گروه خودرو- آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های اصلی کلان‌شهر‌ها به شمار می‌رود یکی از منابع مهم آلودگی هوا موتورسیکلت‌‌ها هستند این در حالی است که سهم موتورسیکلت‌‌ها در تولید ذرات معلق بسیار حایز اهمیت است. به گزارش مناقصه‌مزایده صنعت موتورسیکلت‌سازی در کشور روزهای خوشی را سپری نمی‌کند و […]

تولید موتورسیکلت‌های برقی نیازمند زمان و زیرساخت

گروه خودرو- آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های اصلی کلان‌شهر‌ها به شمار می‌رود یکی از منابع مهم آلودگی هوا موتورسیکلت‌‌ها هستند این در حالی است که سهم موتورسیکلت‌‌ها در تولید ذرات معلق بسیار حایز اهمیت است.

به گزارش مناقصه‌مزایده صنعت موتورسیکلت‌سازی در کشور روزهای خوشی را سپری نمی‌کند و این در حالی است که سهم داخلی‌سازی در این صنعت به کمترین میزان طی ۵۰ سال گذشته رسیده است. به‌طوری که برخی از فعالان این حوزه توقف یکباره تولید کاربراتوری‌ها و اجبار تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های تولید آن فراهم نشده است را تصمیمی بدون مطالعه و غیرمنطقی می‌دانند که پیامدهای ناخوشایندی برای تولیدکنندگان این عرصه به همراه داشته است.

به موجب مصوبه هیأت دولت، تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه‌ سال ٩٥ ممنوع شد شوک بزرگی به این صنعت وارد و ٧٠‌درصد ظرفیت صنعت موتورسیکلت تعطیل شد این مصوبه در حالی بود که سرمایه‌گذاری ثابت در این صنعت تا پایان‌ سال ٩٤ بالغ بر ١٥‌هزار‌میلیارد ریال و سرمایه در گردش ٣٠‌هزار‌میلیارد ریال بوده است.

ماشاا… قاسمی‌نژاد، رییس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت گفت: کشور ما تکنولوژی تولید موتور را نداشته و فقط می‌توانیم قطعات جانبی را برای موتورسیکلت‌های خارجی بسازیم.

.قاسمی‌نژاد اظهار کرد: تولید قطعات هم تنها برای تولید موتورسیکلت‌های هندای ۱۲۵ بوده و بقیه به صورت صددرصد خارجی از چین یا هند به کشور وارد می‌شود.

قاسمی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا از ساخت موتورسیکلت‌های برقی در داخل کشور استقبال می‌کنید، بیان کرد: ما از هر کار نو و ایده جدیدی در این حوزه استقبال می‌کنیم، اما باید دید به چه میزان زیرساخت‌های این موضوع در داخل کشور فراهم است.

وی با اشاره به ارزان و راحت‌تر در آمدن خرید از خارج، تصریح کرد: بیش‌تر تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند قطعات و موتور‌های مورد نیاز خود را از کشور چین تهیه کنند و با توجه به واقعی نبودن قیمت ارز این بحران همیشه در سال‌های گذشته ادامه داشته است.

رییس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت اظهار کرد: این درست است که تردد موتورسیکلت‌‌‌ها موجب آلودگی هوا می‌شود، اما نمی‌توان ساخت موتورسیکلت را ناگهان در کل کشور متوقف کرد.

وی پیشنهاد داد: بهتر است در ابتدا ساخت و فروش موتورسیکلت‌های بنزینی و کاربراتوری را در کلان‌شهر‌‌ها ممنوع کنیم و مدت زمان ۴ تا ۵ ساله به صنعتگران این حوزه بدهیم تا خود را به روز کرده و تولید این محصول کم‌کم در کشور متوقف شود.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: فناوری موتور انژکتوری و کاربراتوری در برابر موتور‌های برقی حداقل ۵ میلیون تومان ارزان‌تر تمام می‌شود و منطقی است که مردمی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند به سمت خرید موتور‌های سوختی بروند.

وی اضافه کرد: وقتی دولت اعلام کرد که همه موتورسیکلت‌‌‌ها موظفند که انژکتوری شوند بسیاری از فعالان این حوزه به کشور چین سفارش موتور‌های انژکتوری دادند و آنها نیز با تغییرات کوچکی در موتور‌های قدیمی و با تفاوت قیمت یک میلیون تومانی محصولات جدید انژکتوری را به بازار ایران وارد کردند که متأسفانه هیچ کدام از استانداردهای دنیا را رعایت نکرده بود.

رییس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت، توضیح داد: چگونه مردمی که برای افزایش یک میلیون تومانی قیمت موتورسیکلت به زحمت می‌افتند، می‌توانند تفاوت ۵ تا ۶ میلیونی موتور‌های برقی را تاب بیاورند؟

وی با بیان برخی از مضرات موتور‌های برقی، تصریح کرد: این موتور‌‌ها بیش‌تر در جاده‌ها و راه‌های مسطح جواب می‌دهد و نمی‌توانند بار زیادی را تحمل کنند.

وی با انتقاد از سیاست‌های ضربتی دولت در حوزه صنایعی، چون ساخت موتورسیکلت، بیان کرد: توقف پلاک توسط دولت که پارسال اجرایی شد، ضرر‌های زیادی به تولیدکننده‌های موتورسیکلت زد و این توافقی بود که وزارتخانه‌های مختلف با هم انجام داده بودند.

رییس سندیکای قطعه‌سازان دوچرخه و موتورسیکلت، ادامه داد: این نوع سیاست‌های ناگهانی موجب شد تا مجموعه‌ای مثل کارخانه موتورسازی ما نیرو‌های خود را از ۱۵۰ نفر به ۵۰ نفر تعدیل کند.

وی بیان کرد: ما مخالف افزایش تعداد موتور برقی در داخل کشور نیستیم، ولی می‌گوییم این که تمام ایران را پوشش دهد اشتباه است و در وهله دیگر باید زیرساخت‌های این موضوع نیز فراهم شود و اگر در کشور ما ظرفیت و توان جایگزینی موتور‌های بنزینی به وجود بیاید آنگاه باید تولید این محصولات را متوقف کرد.

همچنین جلیل مجاهد رییس هیأت مدیره انجمن صنعت موتور سیکلت ایران اخیراً از بیکار شدن حدود ۵۰ درصد از نیروهای فعال در صنعت موتورسیکلت در سال ۹۶ خبر داد و گفت بهتر است مسؤولان به جای ایجاد اشتغال در کشور، شغلهای موجود را حفظ کنند.

به گفته مجاهد، صنعت موتورسیکلت نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد سهم بازار را از دست داده‌ و تنها با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و این در حالی است که تقاضا نه تنها در بازار تولید ایرانی بلکه حتی در بازار واردات موتور سیکلت نیز کاهش چشمگیری داشته است.

وی اضافه کرد: بهتر است فرصتی به ما داده شود تا بتوانیم به زیرساخت‌های مورد نیاز این قانون برسیم و بعد آن را اجرا کنیم.

 

البته اگرچه ابلاغ این تصمیم باعث شد تا فعالان این صنعت به‌دنبال راهکارهای عملی باشند و به سمت طراحی و تولید موتورسیکلت‌های برقی، هیبریدی کردن موتورسیکلت‌های بنزینی و در ادامه گازسوز کردن موتورسیکلت‌‌‌ها در کنار سوخت بنزینی حرکت کنند اما قطعاً چنین اقدامات ناگهانی نیازمند حمایت دستگاه‌های مسؤول و فراهم کردن زیرساخت‌های تولید است.