تعریف ردیف بودجه عملیاتی برای ۳۴۰ دستگاه

سخنگوی دولت در بهارستان برای سال آینده اعلام کرد تعریف ردیف بودجه عملیاتی برای ۳۴۰ دستگاه سخنگوی دولت در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مکانیزم‌های مرسوم در جهان موسوم به مکانیزم شرکت خصوصی-عمومی، ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع گذاشته‌ایم و تا حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام پروژه‌ها و طرح‌های مختلف کشور از طریق شرکت‌های […]

سخنگوی دولت در بهارستان برای سال آینده اعلام کرد

تعریف ردیف بودجه عملیاتی برای ۳۴۰ دستگاه

سخنگوی دولت در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مکانیزمهای مرسوم در جهان موسوم به مکانیزم شرکت خصوصی-عمومی، ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع گذاشته‌ایم و تا حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام پروژه‌ها و طرح‌های مختلف کشور از طریق شرکت‌های بخش غیردولتی استفاده شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده محمدباقرنوبخت در جمع خبرنگاران پارلمانی تصریح کرد: در بودجه‌ریزی سال ۹۷ سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به استان ببریم، در واقع ۲۰ واحد درصد از بودجه‌ای که استان‌ها باید برای آن تصمیم‌گیری کنند به نسبت سال ۹۵ در سال ۹۷ بیش‌تر شده است، به عبارتی ۸۶۸ طرح عمرانی که در مرکز برای آنها تصمیم گرفته می‌شد به استان‌ها واگذار کردیم به همین جهت در راستای تمرکززدایی گام برداشته‌ایم.

وجود ۷۱ هزار پروژه ناتمام در کشور

وی با اشاره به طرح‌های ناتمام در کشور، اظهارداشت: حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام وجود دارد که ۶۸ هزار طرح آن مربوط به پروژه استانی و ۶ هزار مربوط به پروژه ملی است که نیمه‌تمام مانده است، برای اتمام این پروژه‌ها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که در بودجه این میزان پول وجود ندارد.

سخنگوی دولت با بیان این‌که ردیف‌های متفرقه را به زیر ردیف‌های دستگاه‌های مرتبط انتقال داده‌ایم، اظهارداشت: تلاش کردیم با چنین نوآوری سیاست و قانون برنامه مورد توجه قرار گیرد.

قرار نیست دولت پول صندوق توسعه ملی را برای خرج‌های جاری و عمرانی خود برداشت کند

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که قرار نیست دولت پول صندوق توسعه ملی را برای خرج‌های جاری و عمرانی خود برداشت کند، یادآورشد: قرار است با استفاده از منابع صندوق طرح سرمایه‌گذاری انجام شود که وظیفه صندوق این است که به این بخش‌ها پول دهد اما به جای این‌که ارزی ارایه دهد می‌تواند به صورت ریالی کمک کند و مقرر شد دولت برای طرح‌های عمرانی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از این منابع استفاده کند.

وجود بودجه عملیاتی برای ۳۴۰دستگاه  

سخنگوی دولت با بیان این‌که در بودجه سال ۹۷ بودجه مبتنی بر عملکرد که حکم قانونی برای آن صادر شده بود شروع شده است، تأکیدکرد: در قانون برنامه ششم تصریح شده است تا ۲۰ درصد از بودجه‌ریزی دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد باشد یعنی بودجه‌ای تصویب کنیم براساس قیمت تمام شده محصولی که قرار است آن را در سال آینده ارایه کنیم بر این اساس برای ۳۴۰ دستگاه و ردیف بودجه عملیاتی در نظر گرفته شد.

نوبخت توضیح داد: برای این‌که مجلس در جریان نحوه بودجه‌ریزی قرار گیرد، علاوه بر کتب‌های معمول کتابی منتشر کردیم تا حرکت ۳۴۰ ردیف و دستگاه و نحوه محاسبه متفاوت آن با سنوات گذشته مشخص شود.

وی با بیان این‌که تلاش شد بودجه سال ۹۷ شفاف باشد، مطرح‌کرد: امسال مردم به ریز از بودجه‌های دستگاه‌ها مطلع هستند، چون بودجه سال ۹۷ شفاف ارایه شده است. همچنین ۶ هزار سند در ۱۴ مجلد بیش از پیوست‌های سال گذشته به مجلس ارایه دادیم و همزمان در سایت سازمان برنامه و بودجه قرارداده‌ایم.

نوبخت عنوان‌کرد: همیشه کارهای اصلاح‌طلبانه و نو به دلیل عدم تجربه و عدم فرهنگ‌سازی با مشکلاتی روبه‌رو است اما تلاش کردیم بودجه را شفاف کنیم و نباید به این د لیل دولت نکوهش و سرزنش شود مطمئن هستیم که این کار در سال‌های آینده جا می‌افتد.

تلاش داریم فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به شعارهای تبلیغاتی حجت‌الاسلام‌حسن‌روحانی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری گفت: در آن زمان فقرزدایی یکی از شعارهای رییس‌جمهور بود به همین جهت تلاش داریم تا پایان برنامه ششم فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم، برای فقر نسبی که زحمت زیادی دارد نمی‌توان اقدام چشمگیری داشت چرا که باید بدانیم به نسبت کدام کشور می‌خواهیم فقرزدایی کنیم اما در زمینه فقر مطلق خطی در نظر داریم.

وی ادامه‌داد: مجلس خواهان اصلاحاتی در پرداخت یارانه‌ها بود که با شفافیت و صراحت این اصلاحات را ارایه کردند قبول داریم که جوانان و خانواده‌ها مطالبات متعددی دارند اما اشتغال موضوع مهمی است تاکنون ۷۵۰ هزار فرصت اشتغال ایجاد کردیم اما تعداد کسانی که به‌کار نیاز دارند، بیش از ۷۵۰ هزار نفر است.

ایجاد ۲۴۰ هزار فرصت شغلی در سال ۹۷

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که ضمن ایجاد ۲۴۰ هزار فرصت شغلی در سال ۹۷ می‌توان مشکلات و مطالبات دیگر را برطرف کرد به بخشی دیگر از لایحه بودجه سال ۹۷ اشاره کرد و توضیح داد: تلاش داریم در سال ۹۷ بافت فرسوده در شهر‌ها و روستا‌ها را بازسازی کنیم این کار خانه به خانه نخواهد بود بلکه هر محله به شکل یک شهرک در نظر گرفته می‌شود و آن را بازسازی می‌کنیم با این کار تعداد خانه‌هایی که در محله‌ها ایجاد می‌شود، بیش از شرایط عادی است و می‌توانیم در سال یک میلیون مسکن فراهم کنیم و آنها را با وام ۹ درصد به افراد بدهیم.

نوبخت با اشاره به مطالبه مردم برای داشتن هوای پاک، افزود: ‌برای این کار قرار است، بیش از ۱۰۲۶ دستگاه تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس براساس جدولی برای حمل و نقل درون و برون‌شهری نوسازی شود که از این کار ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی ادامه‌داد: از این تعداد ۷۰۰ هزار دستگاه مربوط به موتور برقی، ۵۰۰۰ کامیونت و ۱۵ هزار تاکسی است.

کاهش تورم از ۴۰درصد به ۱۰درصد

وی با اشاره به اقدامات دولت برای مهار تورم، تصریح‌کرد: اهداف دولت، مهار تورم است و تلاش کرد با همین هدف تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۰ درصد برساند، اما باز هم ۱۰ درصد گران می‌شود که ما می‌خواهیم این گرانی‌‌ها نسبت به سال‌های قبل خیلی کم‌تر شود.

وی درباره برنامه دولت در خصوص اشتغال و مکانیزمش جهت حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر براساس بودجه ۹۷، افزود: همان‌طور که در ابتدای صحبت‌هایم درباره اشتغال توضیح دادم، برنامه ما برای اشتغال یک ساله نیست بلکه بلندمدت است و عدد اعلام شده برای منابع مالی جهت ایجاد اشتغال تنها برای سال ۹۷ است اما برنامه ما برای اشتغال مستمر و بلندمدت خواهد بود.

دولت یارانه هیچ فرد نیازمندی را قطع نمی‌کند

سخنگوی دولت تصریح‌کرد: در سال ۹۷ براساس توافق با مجلس با موضوع یارانه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم ولی قطعاً دولت یارانه هیچ فرد نیازمندی را قطع نمی‌کند.

وی با بیان این‌که در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده است که ۱۹۴ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق درآمدهای مالیاتی کسر شود، افزود: منبع دوم ۱۰۶ میلیارد تومان از محل واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای است که از این میزان ۱۰۱ هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت تأمین می‌شود.

نوبخت ادامه‌داد: از منابع ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی برای تأمین بودجه ۹۷، چهار هزار میلیارد تومان آن از محل فروش پروژه‌های ناتمام و ۱۵۰۰ تا دو هزار میلیارد آن از محل فروش ساختمان‌ها و ابنیه‌ها و اموال منقول و غیرمنقول مازاد دولت است و حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان هم از محل فروش دارایی‌های مالی تأمین می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان این‌که بر این اساس منابع مالی دولت بر پایه درآمد نفتی است که بیش‌تر آن صرف پرداخت حقوق می‌شود، اظهارداشت: ما برای این‌که درآمدهای بیش‌تری را کسب کنیم باید چیزهایی را بفروشیم که اولین آن فروش سرمایه یعنی نفت و بعد ساختمان‌ها و طرح‌های عمرانی است، از آن طرف فروش سهام کارخانه‌ها، اوراق و اسناد مالی و خزانه است.

تقسیم درآمد دولت به ۳ بخش

نوبخت افزود: درآمد دولت در سال ۹۷ به ۳ بخش تقسیم می‌شود؛ ۱۹۴ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای حاصل از مالیات، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و ۴۷ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌های مالی است.

وی در مورد موضوع اشتغال در سال ۹۶، ادامه‌داد: عمده این اشتغال‌‌ها در ۳ بخش کالا و خدمات، صنعت و کشاورزی ایجاد شده است.

پیگیری‌های دولت در خصوص وضعیت بازداشت‌شدگان و برنامه دولت جهت بازدید از زندان اوین

سخنگوی دولت درباره پیگیری‌های دولت در خصوص وضعیت بازداشت‌شدگان و برنامه دولت جهت بازدید از زندان اوین و همچنین پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص دانشجویان بازداشتی، یادآورشد: براساس منشور حقوق شهروندی، اعتراض و انتقاد به عنوان یک حق پذیرفته شده است که دولت نیز بر این اساس به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند.

وی افزود: همه کسانی که معترض هستند و در چارچوب قانون انتقاداتی را در اعتراضاتشان مطرح کرده‌اند این حق برای آنها براساس حقوق شهروندی قائل بوده و وجود دارد اما اگر برخلاف قانون به اموال عمومی لطمه وارد کرده‌اند کار ناپسندی انجام داده‌اند، البته تعداد این افراد نسبت به معترضان واقعی محدود بوده است، باز هم ما معتقدیم که باید با این افراد نیز در چارچوب قانون برخورد شود و مجازات قانونی صورت گیرد.

بدون سرمایه‌گذاری امکان ایجاد زمینه اشتغال جوانان وجود ندارد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اعتبار بسیاری از طرح‌های مهم در سال ۹۷ از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است و این‌که آیا دولت در این باره از مقام‌معظم‌رهبری اذن گرفته است یا خیر، گفت: وظیفه دولت و مجلس این است که زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند آیا بدون سرمایه‌گذاری چنین امکانی وجود دارد اگر شخصی راهی بلد است حتماً به ما نشان دهد چرا که ما به این راه بسیار نیاز داریم.

سخنگوی دولت با بیان این‌که سرمایه‌گذاری یا باید از داخل و یا از خارج تأمین شود، افزود: تا جایی که دستمان رسید که بتوانیم از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم این اقدام انجام شد و علی‌رغم انتقادات به جذب سرمایه‌گذار خارجی تلاش شد یک فضای مناسب بین‌المللی فراهم شود و فضا برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در داخل فراهم شود اما محدودیت‌هایی در این بین وجود دارد که باید از سرمایه‌گذاری داخلی نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که منابع داخلی باید از دو منبع تأمین شود، ادامه‌داد: سرمایه داخلی باید از منابع مربوط به دولت و یا منابع مربوط به مردم تأمین شود که در تبصره ۱۸ و ۱۹ بودجه سال ۹۷ ارقامی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردم آورده شده است همچنین دولت از خزانه خود می‌تواند سرمایه‌های موردنیاز برای طرح‌ها را پرداخت کند و بخش دیگر که می‌توان از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد صندوق توسعه ملی است.

وی افزود: در بودجه سال ۹۶ نیز همین اعداد و ارقام برای طرح‌های عمرانی وجود دارد و دولت چیزی را هزینه جاری و عمرانی استفاده نمی‌کند و قرار است مجموعه این منابع که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد برای اشتغال‌زایی استفاده شود.

بنا داریم طی ۴ سال آینده همه افراد نیازمند را به خط مستمری برسانیم

ریس سازمان برنامه و بودجه در خاتمه تصریح‌کرد: برای سال آینده هم چه کسانی یارانه می‌گیرند و چه کسانی که نمی‌گیرند از این خط مستمری استفاده می‌کنند و بنا داریم طی ۴ سال آینده همه افراد نیازمند را به خط مستمری برسانیم که تا پایان دولت کسی نباشد که زیر خط مستمری کم‌تر گرفته باشد.

همچنین رییس سازمان برنامه و بودجه با حضور در صحن علنی با بیان این‌که پیش‌بینی دولت برای فروش نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار درست بود، اظهارداشت: در ۱۰ ماه اول توانستیم نفت را به میزان ۵۰ دلار به فروش برسانیم لذا پیش‌بینی دولت درست بود و تحقق پیدا کرد اما آنچه مجلس تصویب کرد تحقق نیافت و از آنجایی که به جای ۲۰ درصد باید ۳۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز می‌کردیم بخشی از منابع دولت تقلیل یافت.

رییس سازمان برنامه و بودجه بر همین اساس یادآورشد: مبالغ ذکر شده برای کل سال ۹۶ بود لذا تاکنون یعنی تا اول بهمن ماه ۲۲۲هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است از این رو با عملکرد دولت طبق مصوبه مجلس ۹۰ درصد منابع تحقق می‌یابد و طبق لایحه بودجه ۹۶ صددرصد منابع محقق می‌شود.

۷۲درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای تحقق یافته است

وی افزود: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بود که تاکنون یعنی در ۱۰ ماه نخست ۷۹ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافته است، یعنی پیش‌بینی می‌شد ۸۱ درصد تحقق یابد که در حال حاضر ۷۲ درصد تحقق یافته است.

نوبخت تصریح‌کرد: مصارفی که برای سال ۹۶ در لایحه براساس ۵۰ دلار پیش‌بینی شده بود بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود که بر این اساس تا اول بهمن‌ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان از این منابع هزینه شده است.

۲۲ هزار میلیارد تومان از مصارف پیش‌بینی شده جلوتر هستیم

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از مصارف پیش‌بینی شده جلوتر هستیم که این رقم از محل تنخواه بانک مرکزی و سایر موارد تأمین شده و تا پایان سال نیز تسویه خواهد شد.

وی ادامه‌داد: در این بین ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده که در دو ماه آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از این مبلغ هزینه خواهد شد.

نوبخت با اشاره به ارتباط طرح‌های عمرانی یا به عبارتی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ادامه‌داد: در لایحه پیشنهادی دولت اعتبار برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۵۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که مجلس شورای اسلامی آن را به ۷۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد؛ براساس همین ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص یافته است که از این رقم ۲۹ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان از طریق خزانه پرداخت شده و مابقی اوراقی است که براساس سررسید‌های زمان‌بندی تا پایان ماه پرداخت خواهد شد به سقف ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دست خواهیم یافت.

تا پایان ۲۳دی‌ماه سال‌جاری ؛ رشد ۱۷۲درصدی پرداخت اعتبارات طرح‌های عمرانی نسبت به سال گذشته

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: تا پایان ۲۳ دی‌ماه سال‌جاری ۱۷۲درصد نسبت به ۲۳دی ماه سال گذشته اعتبارات طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.

در ۶ماه نخست امسال؛ هیچ یک از مؤلفه‌های اقتصادی منفی نبوده است

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که خوشبختانه در۶ ماهه اول امسال هیچ یک از مؤلفه‌ها مانند ارزش افزوده و غیره در فعالیت‌های اقتصادی منفی نبوده است، افزود: این در حالی است که در ۶ ماهه سال گذشته این مهم منفی ۹ درصد بود که برای نخستین بار این رقم مثبت شده و به ۲٫۳ درصد رسیده است.

 

وی با اشاره به این‌که در حوزه معادن در سال ۹۵ این رقم منفی ۶ بود، افزود: بر این اساس در ۶ ماهه سال ۹۶ این رقم به منفی ۲٫۷ رسید.