رفع مشکل صدور ضمانت‌نامه بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

اعطای تسهیلات ۵۴۵میلیاردی به طرح‌های دانش‌بنیان بهزاد سلطانی با اعلام این که ۲۰ شرکت ارایه خدمات تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات صندوق برخوردار شدند، گفت: تاکنون ۲۰ طرح به خاتمه پرداخت اقساط رسیده است، ولی رقم بازگشتی این طرح‌ها به دلیل کوچک بودن زیاد نیست و میزان تسهیلات بازگشتی از این طرح‌ها ۸ میلیارد […]

اعطای تسهیلات ۵۴۵میلیاردی به طرح‌های دانش‌بنیان

بهزاد سلطانی با اعلام این که ۲۰ شرکت ارایه خدمات تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات صندوق برخوردار شدند، گفت: تاکنون ۲۰ طرح به خاتمه پرداخت اقساط رسیده است، ولی رقم بازگشتی این طرح‌ها به دلیل کوچک بودن زیاد نیست و میزان تسهیلات بازگشتی از این طرح‌ها ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده در کشور، افزود: از دو هزار و ۲۱۹ شرکتی که معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، دانش‌بنیان اعلام کرده است، تعداد یک‌هزار و ۳۴۸ شرکت (۶۱ درصد) نوپا، ۷۲۵ شرکت (۳۳ درصد) تولیدی و ۱۴۶ شرکت (۷ درصد) شرکت‌های صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان هستند.

وی با تأکید بر این که تعداد شرکتهای بزرگ صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان نسبت به دو نوع دیگر کم است، ادامه داد: شرکت‌های بزرگ صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان، شرکت‌هایی هستند که ۱۰ درصد از درآمد آن‌ها از محل تولید محصولات دانش‌بنیان باشد و یا محصول جدید داشته باشند و یا بخش تحقیق و توسعه آن‌ها فرایند جدیدی را برای افزایش تولید ارایه دهد.

سلطانی، با تأکید بر این که از ۲ هزار و ۲۱۹ شرکت، یک‌هزار و ۸۰۱ شرکت (۸۵ درصد شرکت‌ها) به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارایه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از هر شرکت تقریباً یک طرح به صندوق ارایه شده است و ۴۰۰ شرکت باقی مانده که طرحی به صندوق ارایه نکرده‌اند یا به تازگی دانش‌بنیان شده‌اند و یا فرصت ارایه طرح‌های خود به صندوق را نداشته‌اند ولی با ارایه طرح‌های این شرکت‌ها، آمار طرح‌های مصوب افزایش خواهد یافت.

وی از ارزیابی ۴۰۳ طرح از یک‌هزار و ۸۰۱ طرح ارایه شده به این صندوق خبر داد و اظهار کرد: یک‌هزار و ۳۹۸ طرح ارایه شده تعیین تلکیف شده‌اند که بر این اساس ۸۸۷ طرح (۶۳ درصد طرح‌ها) مصوب و ۵۱۱ طرح رد شده که علت رد این طرح‌ها یا برای اصلاح طرح بوده یا اقتصادی نبوده و یا از لحاظ فنی مورد تأیید ارزیابان طرح نبوده است.

سلطانی با اعلام این که برای ۸۸۷ طرح مصوب به مبلغ ۵۴۵ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده که برای دو سال گذشته (۹۳ و ۹۴) بوده است، اظهار کرد: این رقم به صورت مرحله‌ای به شرکت‌ها پرداخت می‌شود، به این شکل که در هر مرحله که پروژه پیشرفت کرده باشد، اعتبارات فاز بعدی اعطا می‌شود؛ بر این اساس، تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات برای حمایت از طرح‌های مصوب اعطا شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اعطای ۲۰۰ میلیارد تومان برای تأمین دفاتر کاری شرکت‌ها در دو سال گذشته، گفت: براساس مصوبات قانونی با ایجاد مجتمع‌های فن‌آوری، دفاتر کاری در قالب اجاره به شرط تملیک در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

سلطانی با اعلام این که ۳۵ میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری در قالب وام اعطا شد، گفت: در مجموع ۸۴۸ میلیارد تومان مصوبات این صندوق در دو سال گذشته بوده است.

وی میزان سرمایه‌های دولتی این صندوق را تا اسفند سال ۱۳۹۴ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان ذکر و اظهار کرد: برای سال ۹۵ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای این صندوق در نظر گرفته شده است که باید در مجلس مصوب شود.

رفع مشکل ضمانت بانکی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برای ضمانت بانکی، گفت: برای رفع این مشکل ۱۰۰ میلیارد تومان در یک بانک بلوکه کردیم و این بانک پذیرفته است که هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که ما معرفی می‌کنیم، ضمانت‌نامه صادر کند.

به گفته وی با این روش تاکنون برای ۵۰ شرکت ضمانت‌نامه بانکی صادر شده است.

آغاز بازگشت اقساط تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان

سلطانی با بیان این که در حال حاضر یک‌هزار و ۷۹۷ میلیارد تومان طرح در دست بررسی داریم، گفت: در صورتی که حتی ۵۰ درصد طرح‌ها مصوب شود، نیاز به اعتبارات ۹۰۰ میلیارد تومانی در صندوق داریم و امیدواریم اعتبارات مورد نیاز در سال جاری محقق شود.

وی از تعداد ۱۲۰ طرح در مرحله خاتمه فنی خبر داد و افزود: مرحله خاتمه فنی طرح به معنای تولید محصول و عرضه آن به بازار است؛ از این رو این طرح‌ها پس از پشت سر گذاشتن دوره تنفس ۳ تا ۶ ماه، اقساط خود را پرداخت خواهند کرد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام این که ۲۰ طرح به خاتمه پرداخت اقساط رسیده است، ولی رقم این طرح‌ها زیاد نیست؛‌ چون این طرح‌ها، کوچک بودند، اضافه کرد: رقم تسهیلات این تعداد طرح ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که به ما برگشت داده شده است.

به گفته وی طرح‌های بزرگی که از صندوق تسهیلات دریافت کرده‌اند، از نیمه دوم سال جاری و اواسط سال آینده خاتمه پیدا کرده و شروع به بازپرداخت وام‌های خود خواهند کرد.

وی ایجاد اشتغال پایدار را از مزایای حمایت‌های این صندوق نام برد و اظهار کرد: حرکت و موج خوبی در کشور برای اشتغال دانش‌بنیان راه افتاده، ولی مغفول مانده است چون تاکنون طرح‌ها به نتیجه و تأثیرگذاری در اقتصاد نرسیده‌اند و این طرح‌ها در صورت توسعه می‌توانند برای نسل جوان تحصیلکرده اشتغال ایجاد کنند.

این مقام مسؤول ورود کشور به حوزه‌های تأثیرگذار فن‌آوری را از دیگر دستاوردهای حمایتی این صندوق ذکر کرد و گفت: در حوزه بیوتکنولوژی حدود ۲۰۰ شرکت دارای طرح‌های مصوب در صندوق هستند و ۲۰۰ میلیارد تومان از ۵۴۵ میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده به شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به طرح‌های مصوب زیست فن‌آوری می‌شود.

وی این امر را نشان دهنده ایجاد انقلاب و تبدیل ایران به قطب بیوتکنولوژی در میان ۲۷ کشور آسیایی ذکر شده در سند چشم‌انداز دانست و ادامه داد: فعالیت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور رقم بزرگی را ندارد و شاید بتوان گفت حتی نیم درصد از GDP کشور نیز از محل فعالیت‌های دانش‌بنیان تأمین نمی‌شود، ولی اگر با این سرعت پیش برویم می‌توانیم تحولات زیادی را در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی میزان تسهیلات مصوب را بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد دلار (۶۰۰ میلیارد تومان) اعتبارات صندوق پیشنهاد کردیم و از سوی دیگر یک‌هزار و ۷۹۷ میلیارد تومان طرح در دست بررسی داریم.

حمایت از شرکت‌های خدماتی دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق از شرکت‌های پشتیبانی تجاری‌سازی خبر داد و افزود: به این شرکت‌ها تسهیلاتی به میزان ۵۰ میلیون تومان با سود بازپرداختی ۴ درصد اعطا می‌شود.

وی با بیان این که تاکنون ۲۰ شرکت از این تسهیلات استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: برای توانمندسازی شرکت‌ها به دنبال برنامه‌ریزی‌هایی هستیم، از این رو فارغ‌التحصیلان رشته‌های MBA، مدیریت مالی و مدیریت اجرایی در فضای ایجاد شده دارای فضای کاری مناسبی خواهند بود.

 

به گفته سلطانی این افراد می‌توانند با تأسیس شرکت‌های خدماتی دانش‌بنیان علاوه بر آن که مشمول حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی شوند، میتوانند نسبت به توانمندسازی شرکت‌ها اقدام کنند.