زنگ کاهش تولید خودروسازان داخلی به گوش می‌رسد

با اجرایی شدن استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو زنگ کاهش تولید خودروسازان داخلی به گوش می‌رسد گروه خودرو- این روز‌ها استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو تبدیل به مسأله‌ای مهم شده است؛ از یک سو سازمان استاندارد و محیط‌زیست بر اجرای آن تأکید دارند و از سوی دیگر خودروسازان خواستار وقت بیش‌تر برای اجرایی شدن این استاندارد‌ها هستند. به […]

با اجرایی شدن استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو

زنگ کاهش تولید خودروسازان داخلی به گوش می‌رسد

گروه خودرو- این روز‌ها استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو تبدیل به مسأله‌ای مهم شده است؛ از یک سو سازمان استاندارد و محیط‌زیست بر اجرای آن تأکید دارند و از سوی دیگر خودروسازان خواستار وقت بیش‌تر برای اجرایی شدن این استاندارد‌ها هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اکثر خودروسازان داخلی سال‌هاست به بهانه‌های مختلف از جمله به‌خطر افتادن بازار و از بین رفتن اشتغال، محصولاتی قدیمی و پرمصرف و کم‌کیفیت را تولید می‌کنند و در بسیاری موارد نیز قوانین و مصوبات به نفع آنها تعلیق یا لغو می‌شود. نتیجه چنین اتفاقاتی، این است که بیش‌ترین تیراژ صنعت خودرو کشور را محصولات قدیمی و از رده خارج تشکیل داده‌اند و مشتریان کم‌ترین رضایت را از آنها دارند. بنابراین این‌که سال آینده و به بهانه به‌خطر افتادن صنعت و بازار خودرو، باز هم قانون به نفع خودروسازان لغو شود و محصولات غیراستاندارد مهلتی دوباره برای تولید بگیرند، نتیجه‌ای جز تداوم عقب‌ماندگی دومین صنعت بزرگ ایران نخواهد داشت.

گفتنی است که سازمان ملی استاندارد از دی‌ماه سال‌جاری اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو را در دستور کار قرارداده، اما هنوز برنامه جدی از سوی تولیدکنندگان برای جایگزینی یا حتی استانداردسازی محصولات قدیمی اعلام نشده است. همچنین علاوه بر سازمان استاندارد سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز این روز‌ها برای تولیدکنندگان خودرو خط و نشان می‌کشد به‌طوری‌که عیسی‌کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران تأکید کرده که مانع از شماره‌گذاری خودروهای غیراستاندارد خواهد شد. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین از تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک تا پایان امسال خبر داده و تأکید کرده که براساس این قانون، سال آینده از تولید خودروهای غیراستاندارد در کشور جلوگیری می‌کنیم.

احمد نعمت‌بخش، رییس انجمن خودروسازان با اعلام این‌که درصورت اجرایی‌شدن استانداردهای ۸۵گانه خودرو حداقل تولید ۸۰۰هزار خودرو متوقف خواهد شد، گفت: تولید پراید، سمند، ۴۰۵، تندر۹۰، ساندرو و سراتو درصورت اجرایی‌شدن استانداردهای ۸۵گانه متوقف خواهد شد. جالب اینجاست این تصمیمات برای کشوری گرفته شده که درآمد سرانه آن ۵ تا ۶ هزار دلار است درحالی که در اروپا درآمد سرانه بالغ بر ۴۰هزار دلار است.

نعمت‌بخش با اشاره به استانداردهای جدید خودرویی که قرار است طی دو سال آینده به‌صورت کامل اجرایی شود، اظهار داشت: براساس تصمیم شورای عالی استاندارد که به تصویب رسیده؛ استانداردهای خودرو از ۵۲ به ۸۵ مورد ارتقا پیدا می‌کند. مطابق این مصوبه ۹ استاندارد جدید از اول دی ماه ۹۶ اجرایی شده و دو استاندارد از اول تیر ماه ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که ۲۲ استاندارد جدید نیز از اول دی ماه ۹۷ اجرایی خواهد شد، گفت: در کشورهای اروپایی این استاندارد‌ها در محصولات جدید اعمال می‌شود اما متأسفانه براساس تصمیمات اتخاذ شده قرار است؛ استانداردهای جدید در تمام محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز اجرایی شود.

رییس انجمن خودروسازان با اعلام این‌که درصورت اجرایی شدن استانداردهای ۸۵گانه خودرو حداقل تولید ۸۰۰هزار خودرو متوقف خواهد شد، تصریح کرد: ما سالانه حدود یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌کنیم که توقف ۸۰۰هزار دستگاه به‌طور حتم آسیبهای جدی را به صنعت قطعه‌سازی کشور وارد خواهد کرد.

وی با هشدار به مسؤولان مربوطه در توقف تولید بسیاری از خودروها، افزود: قرار است با برگزاری جلساتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسؤولان مربوطه این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنیم.

 

در این شرایط عقل حکم می‌کند که خودرو سازان به دنبال راه‌حلی مناسب برای جایگزینی خودرووهایی که در آستانه حذف هستند باشند و با تولید خودروهای استاندارد و ایمن جلوی ضرر و کاهش تولید خود را در آینده بگیرند.