ایران خودرو پیشتاز در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گروه صنعتی ایران خودرو که بزرگترین خودروساز خاورمیانه و طلایهدار صنعت خودرو کشور به شمار میرود، توانسته در شاخصهای مختلف تولید، کیفیت، خدمات پس از فروش و طراحی و توسعه محصول گامهای مهمی را در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد. آمار و اطلاعات […]
ایران خودرو پیشتاز در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال
گروه صنعتی ایران خودرو که بزرگترین خودروساز خاورمیانه و طلایهدار صنعت خودرو کشور به شمار میرود، توانسته در شاخصهای مختلف تولید، کیفیت، خدمات پس از فروش و طراحی و توسعه محصول گامهای مهمی را در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد.
آمار و اطلاعات موجود از عملکرد این گروه صنعتی در ۹ ماه سپری شده از سال ۹۶، حکایت از تحقق بخش زیادی از اهداف ترسیم شده سالانه دارد.
در سال جاری گروه صنعتی ایران خودرو توانست با ایجاد پایگاه تولید محصول در شهر سمنان و کرمانشاه گام مهمی را در ایجاد اشتغال در این مناطق و جلوگیری از مهاجرت نیروی کار جوان به سمت شهرهای بزرگ بردارد.
با بهرهبرداری از خط تولید در شهر سمنان ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول بهکار شدند که اشتغال غیرمستقیم در بخشهای خدماتی را نیز باید به این رقم افزود. سایت تولید در سمنان در فاز نخست تولید سمند را در دستور کار داشت که در پاییز سال جاری تولید پژو پارس نیز به آن اضافه شد.
همچنین با بهرهبرداری از کارخانه ایران خودرو کرمانشاه با ظرفیت اسمی سالانه تولید ۳۰هزار دستگاه و در دو شیفت کاری تعداد زیادی از جوانان جویای کار این شهر مشغول بهکار شدهاند. ایجاد کارخانه ایران خودرو کرمانشاه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بوده است که در سال جاری به بهرهبرداری رسید. در فاز نخست این کارخانه و در یک شیفت کاری، با ایجاد ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم، سالانه ۱۵هزار دستگاه پژو پارس تولید میشود که این میزان در دوشیفت کاری به سالانه ۳۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
تیراژ تولید و عرضه محصولات جدید
توسعه محصول و عرضه محصولات جدید از رویکردهای اصلی ایران خودرو است. در سال جاری محصولات جدید تندر پلاس، دنا پلاس، دناپلاس با موتور توربورشارژ، پارس اتوماتیک، ۲۰۷i اتوماتیک و هایما اس.۵ به بازار عرضه شده است. طراحی مجدد و تولید این محصولات به صورت کامل با توان و تخصص کارشناسان گروه صنعتی ایران خودرو محقق شده است.
پژو ۲۰۰۸، محصول مشترک ایران خودرو و پژو نیز در سال ۹۶ روانه بازار شد.
از دیگر گامهایی که گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۹۶ در مسیر خودروساز شدن برداشته امضای قرارداد و تفاهمنامه ده جانبه بینالمللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید است.
براساس این قرارداد که میان ایران خودرو، معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری، قطعه سازان، دانشگاههای صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو توسط برترینهای صنعت خودروی جهان آغاز شد. پیشبینی میشود نخستین محصول این قرارداد ۲٫۵ سال آینده وارد بازار ایران شود و در ۱۰ سال آینده، ۲۳ محصول جدید روی دو پلتفرم طراحی شده تولید خواهد شد که تکیه در تولید محصولات جدید بر قطعه سازان داخلی خواهد بود.
در سال ۹۶، به منظور پیگیری اجرای مفاد قرارداد بینالمللی ایران خودرو با طراحان برتر جهانی، نخستین نشست طراحان پلتفرم جدید ایران خودرو نیز برگزار شد.
خدمات پس از فروش
خدمات پس از فروش یکی از شاخصهای اصلی در تعیین میزان رضایت مشتریان از محصول است. ایساکو امسال در بین ۴۰ شرکت خودروساز داخلی و خارجی برای هشتمین دوره متوالی در ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام میشود، موفق به کسب جایگاه نخست شده است.
از سویی دیگر، طبق گزارش ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو بر اساس برنامهریزی یکساله در زمینه افزایش سرعت ارایه خدمات و کاهش زمان تعمیرات خودرو در شبکه نمایندگیها موفق شد، زمان تعمیرات در شبکه خدمات پس از فروش ایرانخودرو را به ۱٫۸ روز کاهش دهد و به رشد قابل توجهی در این حوزه دست یابد.
بر اساس نتایج ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش ایرانخودرو، در بهار ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵ امتیاز افزایش یافته است. طبق گزارش شهریور شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شاخص رضایت مشتریان ایساکو که در بهار سال گذشته عدد ۷۱۱ را نشان میداد در سه ماهه ابتدای سال ۹۶ به ۷۳۶ رسید و شرکت ایساکو با بهبود عملکرد خود باز هم موفق به افزایش چشمگیر رضایت مشتریان شد.
صادرات محصولات
توسعه صادرات و کسب سهم بالاتر از بازار جهانی از جمله اهداف و رویکردهای اصلی ایران خودرو است. ایران خودرو درصدد است تا با توسعه و تنوع بخشی به محصولات و ارتقای کیفیت بتواند سهم مناسبی را در بازار جهانی کسب کند.
برهمین اساس، در سال ۹۶ تعدادی از محصولات ایران خودرو به بازار کردستان عراق معرفی شد، با اخذ استانداردها و مجوز لازم برای ورود، بازار کردستان به روی محصولات ایران خودرو گشوده خواهد شد.
افزودن سمند به سبد تولیدات در اسکندریه نیز از دیگر اقدامات ایران خودرو در بخش صادرات است. در سال جاری ۱۰۰۰ دستگاه سمند در این خط تولید و روانه بازار عراق میشود. علاوه بر سمند، در حال حاضر محصول پژو پارس در اسکندریه عراق تولید میشود. این محصولات سهم قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور عراق را به خود اختصاص دادهاند.
از سویی دیگر؛ با توجه به استقبال مشتریان در بازار کشورهای هدف، آپشن بندی به عنوان بخشی از فرایند فروش خودرو در کشورهای صادراتی ایران خودرو درآمده که با همکاری شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو (آپکو) تأمین نیاز و خواست مشتریان به عنوان یکی از اهداف و اولویتهای اصلی ایران خودرو در این کشورها دنبال میشود.
قرارداد ایران خودرو و مرسدس بنز در قالب شرکت مشترک
یکی دیگر از اقدامات ایران خودرو در عرصه مشارکتهای بینالمللی در سال ۹۶ عقد قرارداد همکاری با مرسدس بنز در قالب شرکت مشترک بود. قرارداد ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری میان این دو شرکت به امضا رسید. قرارداد خودروهای تجاری که امضا شده شامل ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری است. این شرکت، به صورت انحصاری مسؤولیت فروش محصولات تجاری مرسدس بنز را بر عهده خواهد داشت. همچنین شرکت دوم که قرارداد آن در ماه آینده نهایی میشود، مسؤولیت تولید را برعهده دارد و نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس از جمله تولیدات این شرکت خواهد بود.
ستارههای کیفی محصولات
افزایش کیفیت محصولات تولیدی از طریق بهبود مستمر در فرایندها و زنجیره تأمین و تولید، رکن اصلی فعالیت در ایران خودرو به شمار میرود. به ویژه در سالهای اخیر با عبور از موضوع تیراژ تولید و دستیابی به سطح تولید یکنواخت و اقتصادی، ارتقای کیفیت و توسعه محصولات از محورهای اصلی فعالیتهای ایران خودرو بوده است.
بعد از کسب ستاره برای محصولات در سال گذشته، در سال ۹۶ نیز بهطور میانگین در هر ماه ستارهای به ستارههای کیفیت محصولات ایران خودرو افزوده شده است. در فروردین ماه امسال سورن از یک ستاره عبور کرده و دوستاره کیفیت را کسب کرده است. گزارش اردیبهشت ماه منتشر شده از سوی شرکت بازررسی و استاندارد ایران مبین افزایش ستارههای تندر اتوماتیک ایران خودرو بود.
در این گزارش تندر اتوماتیک ایران خودرو از سطح کیفی ۳ستاره به ۴ستاره ارتقا یافته است.
در این میان شرکت ایران خودرو با ارایه طرح فیس لیفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رویکردی مستمر و همه جانبه ایی را در استمرار مسیر ارتقاء کیفیت محصولات رنو تولیدی خود در پیش گرفته است. تندر پلاس در اولین ارزیابی خود توانست ۴ ستاره کیفیت را از آن خود کند.
محصول دناپلاس نیز در اولین حضور در ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانست سه ستاره کیفیت را کسب کند. پیشبینی میشود، در ماههای آینده و با اجرای پروژههای بهبود مستمر کیفیت روی این محصول جدید، جایگاه این خودرو در رده بندی خودروهای تولید داخل، از رتبه فعلی نیز بالاتر برود.
درسال ۹۶ محصولH30 کراس نیز موفق به کسب دوستاره کیفیت شد.
ورود محصولات ایران خودرو به بازار سرمایه
گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تنوع بخشی در ابزارهای تأمین مالی خود، برای نخستین بار در سال جاری، تعداد۶ هزارو ۵۰۰ دستگاه خودروی دنا را در بورس کالای ایران عرضه میکند. این تعداد ۲۵ درصد از تولیدات دنا است. از اهداف عرضه دنا در بورس کالا استفاده از معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش، شفافیت در قیمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در مسیر تأمین مالی جدید و آزادسازی قیمت خودرو است.
افزایش صادرات ارزآور، افزایش سهم تولید داخل در محصولات که منجر به خروج ارز از کشور میشود و آغاز تولید و عرضه محصولات جدید که باعث اشتغالزایی در ایران خودرو میشود از جمله اقداماتی است که در سالهای اخیر در گروه صنعتی ایران خودرو کلید خورده و در سال۹۶ با جدیت بیشتری دنبال شده است. گروه صنعتی ایران خودرو در سال ١٣٩٦ اهتمام خود را بهکار بسته تا در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نقش مؤثر و شایستهای را ایفا کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.