کاهش آلایندگی و مصرف سوخت اساس تعریف خودروهای هیبریدی

مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اعلام کرد کاهش آلایندگی و مصرف سوخت اساس تعریف خودروهای هیبریدی گروه خودرو- مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: کاربری خودروی هیبریدی و برقی بسته به نوع کاربری خودرو و همچنین موضوع بهره‌گیری از این خودرو‌ها مشخص می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، امیرحسین‌قناتی، مدیر کل […]

مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت اعلام کرد

کاهش آلایندگی و مصرف سوخت اساس تعریف خودروهای هیبریدی

گروه خودرو- مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: کاربری خودروی هیبریدی و برقی بسته به نوع کاربری خودرو و همچنین موضوع بهره‌گیری از این خودرو‌ها مشخص می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، امیرحسین‌قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: با توجه به تقسیم‌بندی انواع مختلف خودروهای هیبریدی و مقایسه آن با خودروهای تمام برقی می‌توان نتیجه گرفت که بسته به نوع کاربری خودرو و همچنین موضوع بهره‌گیری از این خودرو‌ها (کاهش مصرف سوخت و یا کاهش آلایندگی) تعریف کاربری خودروی هیبریدی و برقی مشخص می‌شود.

وی ادامه‌داد: بر این اساس خودروهای تمام هیبریدی(Full Hybrid) با سیستم(سری- موازی) که در آن پایه قوای محرکه، موتور الکتریکی بوده و موتور احتراقی تنها برای شارژ باتری و همچنین کمک به توان خودرو در شیب بالا و یا تأمین قدرت خودرو به صورت موازی وارد جریان می‌شود، در مقایسه با دیگر انواع هیبرید، می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودروی احتراق داخلی باشد.

این مقام مسؤول در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این خودرو‌ها نیازی به موتور احتراقی با حجم بالا (۲۰۰۰ سی‌سی و یا بالاتر) ندارند و با موتور با حجم کوچک نیز راندمان لازم را داشته و در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تأثیر به‌سزایی دارند.

قناتی گفت: خودروهای تمام الکتریکی با قابلیت اتصال شارژر(Plug in) با قابلیت پیمایش بالا، بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در مقایسه با خودروهای هیبریدی است.

وی افزود: براساس جدول تعرفه حقوق ورودی، فاصله تعرفه‌ای بین خودروی احتراقی با خودروی هیبریدی و هیبریدی پلاگ‌این به ترتیب ۳۰ و۴۰ درصد رعایت شده است.

مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت تصریح‌کرد: مصرف سوخت فسیلی در خودروهای هیبریدی بسته به نوع فناوری آن شامل: stop-start وmild hybrid وfull hybrid وplug in از حدود ۵ درصد تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی دارد ولی این میزان در آلایندگی تأثیر کم‌تری خواهد داشت. در مقابل خودروی تمام برقی با توجه به عدم استفاده از سوخت فسیلی هیچ‌گونه مصرف سوخت و آلایندگی نداشته و براساس مصوبه هیأت دولت کماکان دارای حقوق ورودی ۵ درصد است.

این مقام مسؤول در وزارت صنعت افزود: در خصوص قیمت این خودرو‌ها نیز می‌توان گفت خودروهای برقی هیبریدی با خودروهای مشابه بنزینی معمولاً بین ۲۵ تا ۴۰ درصد اختلاف قیمت دارند. به همین جهت نیز در کتاب تعرفه، اختلاف حقوق ورودی بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی بین این خودرو‌ها لحاظ شده تا باعث ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید این خودرو‌ها شود.

رشد نرخ ارز دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت با اشاره به دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر، گفت: خودروهای وارداتی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند.

قناتی اظهارکرد از آنجایی که خودروهای وارداتی از ارز متقاضی استفاده می‌کنند، افزایش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر به دلایلی از جمله رشد نرخ ارز از ابتدای امسال تاکنون بوده است.

از سوی دیگر افزایش تعداد اسقاط خودروی فرسوده برای این خودرو‌ها (موضوع مصوبه ۶۲۹۲۴/۵۴۶۱۳ مورخ ۲۴/۵/۱۳۹۶ هیأت دولت) و افزایش تعرفه واردات خودرو موضوع مصوبه شماره۱۲۵۵۷۳/۵۴۸۰۳ مورخ ۹/۱۰/۱۳۹۶ در ماه اخیر نیز از جمله دلایل افزایش قیمت بوده است.

شایان ذکر است که براساس تصویب نامه شماره۱۶۹۶۵/۴۸۰۰۷ مورخ ۳/۲/۱۳۹۱ شورای اقتصاد، تنها خودرو سواری تولید داخل مشمول قیمت‌گذاری بوده و خودروهای وارداتی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند.

ثبت سفارش خودرو منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش است

همچنین قناتی درباره برخورد سلیقه‌ای در مورد مجوز واردات و پیش‌فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو خاطرنشان کرد که با توجه به تصریح ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب ۱۵/۷/۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه ضوابط فنی واردات خودرو موضوع مصوبه ۹/۱۰/۱۳۹۶ هیأت وزیران ثبت سفارش خودرو منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش است.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت با توجه به مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تصریح کرد موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۴۱۵/ت۵۱۶۸۱هـ مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۵ هیأت وزیران، شرکت‌های عرضه‌کننده خودروسازی، مکلفند قبل از اقدام به پیش فروش خودرو با در دست داشتن ثبت سفارش معتبر نسبت به ارایه مدارک مثبته پیرامون مدل‌های دارای ثبت سفارش با دوره زمانی معتبر و دریافت مجوز پیش فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.

 

وی افزود در این خصوص نیز لیست شرکت‌ها و محصولات مرتبط دارای مجوز، به صورت مستمر جهت اطلاع‌رسانی و همچنین برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط اعلام شده است.