مزایده انسانیت در برزخ آوار

کرمانشاهیان را دریابید مزایده انسانیت در برزخ آوار گروه اجتماعی- سهمشان چادر است و خاک و سرما! ناامید از وعده‌ها و امیدوار به فرداها. آنقدر که در فضای مجازی فیلم عروسی کردهای زلزله‌زده منتشر شد تا بگویند کرد همیشه زنده است. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، شامگاه ۲۱ آبان بود که لرزش خانه‌هایشان باعث از دست […]

کرمانشاهیان را دریابید

مزایده انسانیت در برزخ آوار

گروه اجتماعی- سهمشان چادر است و خاک و سرما! ناامید از وعده‌ها و امیدوار به فرداها. آنقدر که در فضای مجازی فیلم عروسی کردهای زلزله‌زده منتشر شد تا بگویند کرد همیشه زنده است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، شامگاه ۲۱ آبان بود که لرزش خانه‌هایشان باعث از دست رفتن جان و مالشان شد. زلزله ۷٫۳ ریشتری که باعث کشته شدن ۵۷۴ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۱۰ هزار نفر شد. اما این تمام ماجرا نبود و پس‌لرزه‌های قدرتمند هم دست از سر مردم دیار فرهاد برنداشت.

عظمت زمین‌لرزه و فضای مجازی باعث شد تا خیلی زود صحنه‌های دلخراش زلزله‌زدگان به کل ایران مخابره شود. مردم با دیدن صحنه‌های تلخ زندگی مردم کرمانشاه شروع به کمک‌های مردمی کردند. از لباس و پوشاک گرفته تا حتی کمک‌های نقدی میلیاردی برای تسکین آوار به جا مانده از زلزله.

مردم با خرید و ارسال کانکس به مناطق زلزله‌زده در کنار مسؤولان سعی کردند تا مرحمی بر زخم‌های مردم بزنند. هنرمندان، ورزشکاران و حتی سیاسیون شناخته شده نیز نقشی ارزشمند در جمع‌آوری کمک‌ها داشتند. از علی‌دایی، اسطوره فوتبال ایران گرفته تا حتی صادق‌زیباکلام که دوشادوش مردم کمک‌های نقدی مردم را جمع‌آوری کرد. همچنین علی‌پروین، احمدرضاعابدزاده، مهدی‌مهدوی‌کیا و بسیاری از بزرگان فوتبال کشور تا جایی که توانستند کمک‌های مردم را برای کمک به آوارگان جمع‌آوری کردند.

دولت نیز به عنوان متولی اصلی کمک‌رسانی به مردم سعی در برآورده کردن نیازی‌های مردم کرد اما همان‌طور که ذکر شد، این کمک‌ها از متولی اصلی کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده به هیچ عنوان رضایت‌بخش نبود. ارسال کانکس از سوی ارتش و سپاه نیز به حدی نبود که جوابگوی زلزله‌زدگان باشد. در این وسط نقش مسکن مهر نیز پررنگ بود. مسکنی که قرار بود مأمن جان خانواده‌ها باشد اما بلای جانشان شد. در واقع بسیاری به خاطر نامناسب ساخته شدن مسکن‌های مهر جان و مالشان را از دست دادند، در حالی‌که تنها چند متر دور از مسکن مهر ساختمان‌های شخصی‌ساز از گزند زلزله مصون مانده بودند.

اکنون بیش از دو ماه از زلزله گذشته اما تصاویر پخش شده در فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها نشان می‌دهد که همچنان مردم در وضعیت بسیار سختی به سر می‌برند.

در آخرین روز هفته گذشته نماینده اورامانات در مجلس گفته که چند نفر در مناطق زلزله‌زده به دلیل سرمازدگی فوت کردند. شهاب‌نادری گفت که فریادهای ما نمایندگان مجلس حاصل واقعیات و مظلومیت زلزله‌زدگان استان کرمانشاه است، چون بسیاری از مصوبات سفر‌ها به این استان اجرایی نشده که درخواست ما ارایه دستورات لازم است. وی با تأکید بر لزوم استمهال وام‌‌ها و اختصاص سهمیه کنکور برای زلزله‌زدگان می‌گوید: لازم است هرچه سریع‌تر کانکس یا پول آن به مردم زلزله‌زده داده شود تا آنها در این شرایط و وضعیت سرما نباشند، هرچند ما چند فرد فوتی از سرمازدگی داشتیم.

این درحالی است که در آخرین روز هفته گذشته زلزله‌ای ۴ ریشتری مجدداً کرمانشاه را لرزاند! مختصات این زمین‌لرزه بنا بر اعلام شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داده، ۳۴٫۵۸ درجه عرض‌شمالی و ۴۶٫۲۱ درجه طول شرقی ثبت شده است. همچنین این زمین‌لرزه در فاصله ۱۸ کیلومتری تازه‌آباد، ۳۳ کیلومتری گهواره و ۳۴ کیلومتری کرند، کرمانشاه به ثبت رسیده است.

حال مهم‌ترین مسأله این است که زلزله کرمانشاه چقدر خسارت بر جای گذاشته است. اسماعیل‌نجار، رییس سازمان مدیریت بحران در همایش تخصصی پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین گفت که خسارت زلزله کرمانشاه بیش از ۱۰ هزارمیلیارد تومان بود و دولت تمام توانش را در این مورد به‌کار گرفته است.

اما اگر تاریخچه زلزله‌های رخ داده در ایران همچون زلزله‌های بویین‌زهرا و بم را نیز بنگریم در مییابیم که کمک‌های دولت‌های وقت نیز به هیچ وجه کافی نبوده و پس از مدتی تمام مسایل معلق مانده است!

بنا بر گفته سازمان هواشناسی موجی جدید از سرمای کشنده هم‌اکنون که این مطلب را ملاحظه می‌فرمایید، در مناطق زلزله‌زده حکمفرماست و احتمال فوت بیش‌تر زلزله‌زدگان نیز وجود دارد.

 

با توجه به اهمیت موضوع و فروکش کردن کمک‌های مردمی از هیجانات ابتدایی وقوع زلزله لازم است تا دولت هر چه زودتر آستین همت بالا زده و مردم مناطق زلزله‌زده را یاری رساند و به قولی مزایده انسانیت را در برزخ آوار برگزار کند. دوستان عنایت کنند که خیلی زود دیر می‌شود!